סערה התחוללה בדיון היום (א') בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת, שהחלה לדון הבוקר בהצעת חוק ממשלתית שתעגן בחוק את זכויותיהם של נכי צה"ל בתחום הרכב והדיור, הניתנות כיום מכוח ההוראות הפנימיות של משרד הביטחון. "אני הייתי צריך להיות מוכר ב-100% אחוז לפחות, כמו בחור שנקטעו לו שתי רגליים", אמר לוועדה איציק סעידיאן, שטען לצד נכי צה"ל פוסט טראומטיים נוספים, כי בתיקון לחוק לא ניתנה התייחסות מיוחדת לנפגעי פוסט טראומה. הטונים הגבוהים שאליהם הגיעו הצדדים בדיון גרמו לפיצוצו ודיוני הוועדה הופסקו למספר דקות, אך גם כאשר התחדשו בהמשך, הרוחות לא נרגעו.
איציק סעידיאן בן ה־28, שהצית את עצמו באפריל 2021 מול משרדי אגף השיקום של משרד הביטחון, אמר עוד: "את המעשה שלי קמתי ועשיתי מתוך כעס, היום אני מבין שיצאתי להילחם על החברים שלי, שלא יוצאים מהבית ומוכרים רק ב-20%, כמו שאני הייתי. אנחנו עושים היסטוריה ובשביל זה צריך להיות מאוחדים, להבין אחד את השני, בואו נדאג לכולם. אני נתתי את החיים שלי, של המשפחה שלי, את החלומות שלי. אני לא גיבור, אני פשוט מבין שהנפש שלנו זה משהו שהוא הכי משמעותי בגוף".
1 צפייה בגלריה
איציק סעידיאן בוועדת הכנסת
איציק סעידיאן בוועדת הכנסת
איציק סעידיאן בוועדת הכנסת
(צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב)
בדיון נכחו הלומי קרב נוספים, בהם עידו גל רזון, שטען: "השארתם את הפוסט טראומטיים לסוף. זה לא שיקום". כן השתתפו נשות הלומי קרב, יו"ר ארגון נכי צה"ל, עידן קלימן, מנכ"ל משרד הביטחון, אייל זמיר, סמנכ"לית ראש אגף שיקום, לימור לוריא ועוד. אבי אבוטבול, אב לשני נכי צה"ל שאחד מהם הלום קרב, אמר: "משרד הביטחון מכיר במצוקה של האנשים האלו ויודע שמאז שסעידיאן ניסה להתאבד, למעלה מ-20 איש התאבדו. אגף השיקום לא מוצא להם פתרון".
עוד בנושא:
יו"ר ארגון נכי צהל, עידן קלימן, ניסה לדבר אך דבריו נקטעו שוב ושוב וטענות רבות הוטחו בפניו. "צר לי על ההתנהלות הגסה של מי שמייצר תחרות מי נכה קשה יותר", אמר, "זה שיח לא מקובל בארגון. אני מכיר את האחים שלי 30 שנה ונתמוך בכל שינוי שיביא לשיקום של החברים שלנו".
קלימן, הוסיף בתגובה: "אני גדלתי עם אבא פוסט טראומתי. ומי שבגיל 19 עמדו מעליו שלושה רופאים בחדר חשוך ואמרו לו, שבוע אחרי שסיים קורס קצינים, שמעכשיו הוא משותק מהחזה ומטה - אל תלמדו אותו מה זה טראומה". בהתייחס להצעת החוק אמר קלימן, "מטרת רפורמת נפש אחת היא להחזיר את הכבוד האבוד של פצועי צה"ל. הרפורמה אינה עסקת צד חשוכה בין משרד הביטחון לארגון נכי צה"ל, זו רפורמה שאושרה ותוקצבה והיא תולדה של תהליך ארוך ומורכב שבו לקחו גורמים רבים בהם גורמי מקצוע בכירים וארגונים מהתחום". עוד ביקש קלימן מהוועדה להוסיף להצעת חוק בנושא דיור ורכב התייחסות לצרכיהם של פגועי פוסט טראומה.
יו"ר ארגון נכי צה"ל, עידן קלימן: "אני גדלתי עם אבא פוסט טראומתי. ומי שבגיל 19 עמדו מעליו שלושה רופאים בחדר חשוך ואמרו לו, שבוע אחרי שסיים קורס קצינים, שמעכשיו הוא משותק מהחזה ומטה - אל תלמדו אותו מה זה טראומה"

אייל זמיר בוועדת הכנסתאייל זמיר צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב
"החקיקה היא קריטית לנכי צה"ל. היא תעגן את הזכויות שלכם, בדגש על נפגעי הנפש והפוסט טראומה ותהיה בסיס להרחבת ההטבות בהמשך", אמר מנכ"ל משרד הביטחון, אייל זמיר, שדבריו הופרעו פעם אחר פעם. "הגענו לכאן באוזן קשבת. אפשר להשפיע ולשנות". זמיר דיבר על יעילות השימוש בכלבי שירות לנכי צה"ל ואחד מנכי צה"ל באולם קטע אותו וקרא: "זה החוק היחיד שעבר שנה שעברה והשר מרגי מפיל אותו ודואג שהוא לא יצא לפועל".
רויטל, נשואה לנכה צה"ל פוסט טראומטי, סיפרה לוועדה בדמעות: "ההתפרצות שלו קרתה יום אחרי החתונה וחטפתי בומבה. ובבומבה הזאת הבנתי מה זה צבא ומה זה משרד הביטחון. פרוצדורה ובירוקרטיה במצב של חיים ומוות. בכל החוק הזה אין התייחסות אחת אפילו לפוסט טראומה. מה איתם? מה עם המלחמה היומיומית שלהם לנסות לקום מהמיטה? הוא רוצה להגיע לבר מצווה של הבן שלו אבל הוא לא יכול. הבית שלי מפורק - תעזרו לי. אני זועקת לעזרה".

ייבחן הקשר בין פוסט טראומה למחלות אחרות

בתוך הסערה, הייתה גם בשורה חשובה. מנכ"ל משרד הביטחון הודיע בדיון, כי בתיאום בין שר הביטחון יואב גלנט ליו"ר ועדת העבודה והרווחה ח"כ אייכלר ולארגון נכי צה"ל, החלה לפעול ועדת מומחים שתבחן את הקשר בין פוסט טראומה למחלות נלוות. בראש הוועדה עומדת אל"מ במיל' מאיה הלר, שכיהנה כשופטת בית הדין הצבאי לערעורים. הוועדה תבחן, באמצעות מחקר, את הקשר הסיבתי הרפואי שבין פוסט טראומה לבין מחלות שונות ותגבש המלצות להכרה במחלות אלו כמחלות שנגרמו כתוצאה מהתמודדות עם פוסט טראומה.