זול, מהיר, אבל בעייתי וגורם לסיבוכים. עשרות ישראלים שביצעו בטורקיה ניתוחים פלסטיים וניתוחים לקיצור קיבה מדווחים על סיבוכים רפואיים שנגרמו להם בעקבות ההליך – כך נודע ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet. רופאים פלסטיקאים וכירורגים בישראל אומרים כי הסיבות לכך הן אי־ביצוע בדיקות מקדימות והיעדר מעקב לאחר הניתוח.
קראו עוד:
המניע לנהירת הישראלים לטורקיה הוא מחירים מוזלים וזמני המתנה מקוצרים. אחת הנפגעות היא מאיה אבו עזיז בת ה־47 מיבנה: "נסעתי בספטמבר לניתוח קיצור קיבה עם כמה בנות. בישראל ההליך ארוך, וצריך לעמוד בקריטריונים. בטורקיה שילמתי 20 אלף שקל, בעוד כאן הייתי משלמת על ניתוח פרטי כזה כ־60 אלף. כמה שעות אחרי הניתוח שוחררנו בלי בדיקה כלשהי, בלי הסבר מה לעשות הלאה".
כשחזרה לישראל, סבלה מחום ומצמרמורות. "פיניתי את עצמי לבית חולים וגילו שהבטן שלי מלאה בנוזל. מצב מאוד מסוכן. הייתי בין חיים למוות והתעלפתי. לא נתנו לי סיכוי לחיות. נותחתי והייתי מורדמת כשבעה שבועות. הסתבכות רצינית. המסר שלי הוא אל תעשו את זה. עד היום אני עדיין סובלת".
1 צפייה בגלריה
ניתוח בריאטרי
ניתוח בריאטרי
ניתוח בריאטרי
(צילום: Shutterstock)
ד"ר חרבי חלאילה, כירורג בכיר ומומחה בניתוחי קיבה שטיפל בה במרכז הרפואי קפלן, סיפר: "המטופלת לא עברה את ההכנה המתאימה לניתוח והגיעה אלינו במצב של סכנת חיים. לולא הגיעה בזמן, הייתה עלולה לאבד את חייה". לדבריו, "בשנים האחרונות אנחנו רואים עלייה משמעותית במטופלים שמגיעים לטיפול בארץ אחרי סיבוכים רפואיים בשל ניתוחים בטורקיה".
מאיה אבו עזיז מיבנה: "פיניתי את עצמי לבית חולים וגילו שהבטן שלי מלאה בנוזל. מצב מאוד מסוכן. הייתי בין חיים למוות והתעלפתי. לא נתנו לי סיכוי לחיות. נותחתי והייתי מורדמת כשבעה שבועות. הסתבכות רצינית. עד היום אני עדיין סובלת"
ניתוחים אסתטיים, שגם אותם בוחרים ישראלים לעשות בטורקיה, גורמים גם הם לבעיות. "מדובר בסיבוכים די קשים בכל סוגי הניתוחים האסתטיים כמו בטן, פנים, עפעפיים ועוד", אומר ד"ר יעקב פרנד, מנהל היחידה לכירורגיה פלסטית בבית החולים וולפסון. "אנחנו רואים זיהומים מאוד קשים עם חיידקים שעמידים לרוב סוגי האנטיביוטיקה".
הוא הוסיף: "המטופלות שנוסעות לשם עושות זאת לא פעם משיקולי מחיר, ובחודשים האחרונים אנחנו רואים עלייה במספר הנפגעות, ולא רק אצלנו".
מהאיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית בהסתדרות הרפואית נמסר: "אנחנו מאוד מודאגים מהסיבוכים שנוצרו אצל מטופלים שבחרו לבצע את הניתוח מחוץ לגבולות מערכת הבריאות הישראלית. חשוב לנו שהציבור ישקול בכובד ראש את ההחלטה לפני שהוא רץ או טס לניתוח. חיוני להבין, שלא כל בעיה של דימוי גוף ניתנת לפתרון בעזרת ניתוח. יש לזכור שבכל הליך ניתוחי יש גם סיכונים ותקופת החלמה אקוטית שצריכה להתקיים בפיקוח של רופא מומחה. לכן, ביצוע ניתוח פלסטי מורכב בהרדמה כללית בחו"ל זה סיכון קטלני ממש כמו רולטה רוסית".