יעילות החיסון נשמרת גם שמונה חודשים לאחר ההתחסנות. כך חושפת הבוקר (ג') ד"ר גלית קאופמן, מנהלת מחוז צפון בקופת חולים מכבי. לדבריה, נתונים ראשונים ממחקר שנערך בקופה, מצביעים על כך כי רמת הנוגדנים בגוף אחרי התקופה הזו נשארת גבוהה ומגינה על המחוסנים.
קראו עוד:
"התוצאה של הבדיקה הסרולוגית שלי, למשל, היא 901", היא מסבירה. "זה אומר שאני עדיין מוגנת. כאשר רמת הנוגדנים היא מעל 150, אנחנו מוגנים, כאשר 700 זה הממוצע בקרב כל הנחקרים. המחקר במכבי נעשה בקרב עובדי בריאות וקשישים, לקחנו את אלה שקיבלו בהתחלה את החיסון וראינו שרמת הנוגדנים הגבוהה נשמרת וזה דבר נהדר שמייתר את הצורך לרוץ עם החיסון השלישי".
פרסמתם את המחקר הזה? "בקרוב נפרסם את זה, כל הקופות עושות את זה, לא רק מכבי. זה מאוד מעודד ופייזר מפתחת את החיסון השלישי שיהיה בהתאמה לזנים החדשים. כלומר, אם כבר מקבלים חיסון שלישי, אז לא רק עוד בוסטר, אלא לקבל מנה שלישית בזמן הנכון ושתהיה מותאמת לזנים החדשים, שנהיה מוגנים מפני הדבקה לא רק מפני תחלואה. לא צריך לרוץ סתם עם מנת חיסון שלישית, צריך שיהיו נתונים מבוססים לפני כן. בקרב מדוכאי חיסון אני שמחה שיצאה החלטה כזו ואנו כבר מתחילים לחסן".
ד"ר קאופמן: "אם כבר מקבלים חיסון שלישי, אז לא רק עוד בוסטר, אלא לקבל מנה שלישית בזמן הנכון ושתהיה מותאמת לזנים החדשים, שנהיה מוגנים מפני הדבקה לא רק מפני תחלואה"
האם בעקבות העלייה במאומתים, רואים גם עלייה בכמות המתחסנים? "בהחלט. חשוב להגיד שבמכבי 50% מהמתבגרים הגיעו להתחסן, זה המון. בהתחלה לא הייתה כמעט היענות, ברמה של 10-20 אחוז בקושי. אמנם, מדד התחלואה עדיין מאוד נמוך וזה אומר שהחיסונים מגנים עלינו, חיסונים זה שם המשחק, זו המשמעות – ככל שנתחסן יותר, זה יגן עלינו בפני וריאנטים".
אפשר להתחסן בכל רגע? יש חיסונים? "יש חיסונים ואפשר להגיע להתחסן. מאחר שאנו יודעים שהמשלוח הקרוב מגיע בתחילת אוגוסט קיבלנו הנחייה ממשרד הבריאות לפתוח יומנים ולהמשיך לחסן. זו בשורה מעולה וזה הרגע להגיד לכולם להגיע, להמשיך ולקבל את החיסון".
ואיך מתמודדים עם האנשים שמגיעים מחו"ל ועלולים לייבא עוד וריאנטים? "אם ניהול נתב"ג יהיה מוקפד באכיפה והקפדת בידודים לא נגיע למצב כזה. את הדלתא ייבאנו מחו"ל, זה חוסר אחריות של אנשים שלא נשארו בבידוד. אם ההנחיות ייכנסו לתוקף, שאתה עושה בדיקה ונשאר בבידוד עד לתוצאה שלילית, זה קריטי. הכל תלוי באחריות שלנו".
בתוך כך, 730 ישראלים וישראליות אובחנו אתמול עם קורונה - הנתון הגבוה ביותר ליממה מאז 25 במרץ. מתוך 58,101 הבדיקות שנערכו אתמול - 1.26% חזרו עם תשובה חיובית. מנתונים שהוצגו הבוקר (שלישי) במשרד הבריאות עולה כי 46 בני אדם מאושפזים במצב קשה בבתי החולים ברחבי הארץ, בהם 10 מונשמים.