כשעו"ד מנחם אקרמן (62) מכפר יונה החל לסבול מכאבי ראש ומסחרחורות, הוא לא ייחס להם חשיבות וניסה להתעלם. "חשבתי שאולי מדובר בעייפות או בלחץ, אז לקחתי כדור והמשכתי בשגרת חיי", הוא אומר. "אחר כך התלווה לזה חוסר יציבות, אז החלטתי לבדוק את המצב יותר לעומק. בדרך כלל אני אדם בריא, אז חשבתי שאולי זה משהו שקשור לאוזניים, ושאולי רופא אף אוזן גרון ייתן לי מענה, אבל הלכתי לרופאת המשפחה, וזה הוביל למקומות אחרים לגמרי".
קראו עוד:
הרופאה שאליה פנה הייתה ד"ר תילי פישר, מומחית ברפואת משפחה במכבי שירותי בריאות. היא ערכה לו בדיקה מקיפה ולא מצאה שום דבר חריג. "הכול היה תקין", היא נזכרת. "לא היו אינדיקציות לתהליך מוחי כלשהו. חשבתי שאולי מדובר בווירוס, אז ביקשתי ממנחם שייצור איתי קשר כעבור כמה ימים ויעדכן אותי לגבי מצבו".
אקרמן חזר לביתו. לאחר כמה ימים הגיעה לד"ר פישר אשתו קארן. "היא הגיעה בעניין אחר, ובסוף הפגישה שאלתי אותה כבדרך אגב מה שלום בעלה", מספרת הרופאה. קארן אקרמן סיפרה לה שכאבי הראש שלו נמשכים ושהוא נוטל כדורים נגדם, אף שהוא לא נטל שום כדור. "ברגע שהיא ציינה שהוא מעולם לא סבל מכאבי ראש, נדלקה לי נורה אדומה. כשמופיעים כאבי ראש פתאומיים בלי שום סיבה מיוחדת ברקע, זה עלול להצביע על משהו חמור. כשהיא אמרה שהוא אף פעם לא לקח כדורים ועכשיו לקח, הבנתי שמשהו לא תקין. אני לא שולחת ל-CT ראש כל אחד שסובל מכאב, אבל כאן היה אדם שבגיל 62 לוקח כדורים, והרגשתי שחשוב שייבדק. באמצעות 'קו לרופא' של מכבי סידרו לו בדיקה בתוך יומיים".
בדיעבד, ברור לכולם שמזל גדול שהוא עבר את הבדיקה.
2 צפייה בגלריה
מנחם אקרמן
מנחם אקרמן
מנחם וקארן אקרמן. "קרה משהו, אז צריך לטפל בו, עושים מה שצריך ובוטחים ברופאים ובבורא עולם שיעזור"

"עוד רגע הוא עלול ליפול ולמות"

ד"ר פישר זוכרת היטב את השתלשלות האירועים. "זה היה יום חמישי בערב", היא משחזרת. "הגיעו אליי התוצאות שלו וישר ראיתי שיש לו גידול שכבר לוחץ על גזע המוח. כלומר, זה שעון חול שאוזל, ועוד רגע הוא עלול ליפול ולמות. הגידול היה ענק, 5 על 8 ס"מ. הייתי בשוק. כרופאת משפחה אני רגילה למסור בשורות מרות, אבל בדרך כלל אפשר לחכות איתן יום-יומיים, בעוד כאן היה אירוע דרמטי: היה צריך להוציא את הגידול מהראש של המטופל עד יום ראשון".
ד"ר פישר: "שום דבר לא היה סתמי כשאשתו של מנחם הגיעה אליי. הייתה שם יד עליונה מכוונת, זה היה סוג של שליחות"
היא התקשרה לאקרמן, ולא היה מענה. "זה הלחיץ אותי. חשבתי: מה יקרה אם איחרנו את המועד? התקשרתי לאשתו. לא שיתפתי אותה במידע הרפואי, רק אמרתי שיש משהו ב-CT, ואני לא רוצה שמנחם ינהג בעצמו מהעבודה הביתה. ביקשתי ממנה להגיע אליו לעבודה וללכת איתו למיון באיכילוב. גם הדגשתי שבשום אופן לא תיתן לו להחזיק בהגה. בסוף הצלחתי להשיג גם אותו ואמרתי לו שיש ממצא שעלול לגרום ללחץ על המוח ושמסכן אותו, כך שאני רוצה שילך למיון".
קארן אקרמן כבר הייתה בדרך אליו עם הפנייה לבית החולים.
2 צפייה בגלריה
ד"ר תילי פישר
ד"ר תילי פישר
ד"ר תילי פישר. "שום דבר לא היה סתמי כשאשתו של מנחם הגיעה אליי"

"המון כוח למקצוע המדהים הזה"

באיכילוב עבר אקרמן מספר בדיקות, בהן MRI. "הכול קרה מאוד מהר", הוא מספר. "בסוף התהליך הגיעה אבחנה סופית שמדובר בגידול ממאיר שיושב על גזע המוח, ופרופ' יונתן רוט הודיע לי שמכניסים אותי לניתוח דחוף להסרתו".
לאחר הניתוח המשיך אקרמן בטיפולים, כשד"ר פישר שומרת על קשר איתו כל הזמן ומתעניינת במצבו. "יש הרבה רופאים טובים, אבל אין רופאה טובה כמו ד"ר פישר", הוא אומר. "היא הצילה לי את החיים".
לפני כחודש התבשר אקרמן שגופו נקי. "חזרתי לעבוד", הוא מספר. "היום אני מקווה שהכול מאחוריי. בדיעבד אני יכול לומר שהתייחסתי לזה כמו למבצע: קרה משהו, אז צריך לטפל בו, עושים מה שצריך ובוטחים ברופאים ובבורא עולם שיעזור. עכשיו אני חי חיים שגרתיים אבל הולך לבדיקות אחת לכמה חודשים. אני תמיד אומר שצריך לשמור על גישה אופטימית וחיובית, וכך גם התייחסתי לגידול מהיום שהוא התגלה. אני לא חושב מה יכול היה לקרות, רק שמח על כך שנפלתי לידיים של ד"ר פישר".
ד"ר פישר סבורה שקרה כאן נס גדול. "אני אדם מאמין", היא אומרת, "ואני מרגישה שהייתה כאן השגחה עליונה. שום דבר לא היה סתמי כשאשתו של מנחם הגיעה אליי. הייתה שם יד עליונה מכוונת, היה סוג של שליחות. רופא משפחה זה אחד המקצועות הכי שוחקים, אבל הרגעים האלו, שאת יודעת שהצלת אדם, נותנים המון כוח למקצוע המדהים הזה".