עוד לפני שאמרה ח"כ אורית סטרוק את דבריה, ועוד לפני שהתקבלה חקיקה בנושא - התופעה של אנשי צוותים רפואיים שמסרבים להעניק טיפולים מסוימים, כבר קיימת. היום (ג') התראיין לאולפן ynet אנדי זיו, שסיפר שהוא לא קיבל טיפול במסגרת תהליך התאמה מגדרית שהוא עובר.
קראו עוד:
באוקטובר האחרון הוא פנה למרפאה של קופת חולים מכבי באילת, ולטענתו, האחות שם סירבה לטפל בו. "הגעתי למרפאה לטיפול שגרתי של זריקת טסטוסטרון שאני מקבל אחת לשלושה שבועות", הוא מספר. "קיבלה אותי אחות דתייה, ובהתאם להוראה שלה נשכבתי על מיטת הטיפולים וחיכיתי. ראיתי שעובר זמן, ובאיזשהו שלב קמתי ויצאתי לשאול אותה מה קורה. בסופו של דבר היא ניגשה אליי והסבירה שהיא לא מוכנה לתת לי את הזריקה. לדבריה, מכיוון שהיא דתייה, ומשום שמדובר בטיפול שמטרתו הישירה היא שינוי מין, היא לא בטוחה שזה תואם את ההלכה.
"זה היה לי קצת שוק. גם אמא שלי שנכחה באירוע הייתה מאוד נסערת, על סף דמעות. מאוד קשה להיתקל באירועים כאלה. בזמן שחיכיתי שתימצא אחות אחרת שכן תסכים לתת לי את הזריקה, אמא שלי הלכה לצוות להתלונן, ולהפתעתה, הצוות הצדיק את ההתנהלות של אותה אחות. חשוב לי להגיד שמדובר בטיפול רפואי לכל דבר".
1 צפייה בגלריה
אנדי זיו
אנדי זיו
"זו אפליה ברורה". אנדי זיו
(צילום: אנדי זיו)
איך הגבת כשהצוות אמר שזה לגיטימי? "זה לא הפתיע כל כך. זה משהו שאני נתקל בו במסגרת העבודה שלי כעובד סוציאלי במרכז הטרנסי. אנחנו מרכז ארצי שנותן מענה לטרנסג'נדרים ולמשפחותיהם, ואנחנו יודעים שהטרנסג'נדרים סובלים מיחס לא הוגן, מאפליה. זה גורם לנו לחשוש מלקבל טיפול. רבים מאיתנו נמנעים מלקבל טיפול".
אין בך משהו שכן מבין את אותה אחות דתייה, שאולי בגלל האמונה שלה לא מתאפשר לה לבצע את התהליך הזה? "אין סתירה בין להיות אדם דתי ללהיות להט"ב. האחות הזאת לא מגיעה למקצוע בתור דתייה, אלא בתור אחות. וכשאני מגיע לקבל טיפול רפואי לכל דבר ועניין, ואני לא מקבל אותו בגלל הזהות שלי - זו אפליה ברורה".
ד"ר מירי מזרחי ראובני ממכבי: "חוק זכויות החולה אוסר על אפליה בקבלת טיפול משיקולי דת, גזע, לאום ונטייה מינית. כך גם שבועת הרופא וכל הכללים הערכיים. האירוע שקרה הוא חריג, ויטופל ככזה"
ד"ר מירי מזרחי ראובני, המשנה למנכ"ל וראש חטיבת הבריאות במכבי שירותי בריאות, תומכת בזיו ומביעה עמדה נחרצת נגד התנהלותה של האחות באילת. "זה לא מקובל עלינו בשום דרך", היא אומרת. "אנחנו מוקיעים את ההתנהלות הזאת. יהיה בירור עם האחות והצוות. אני מסכימה עם אנדי שהטיפול שהוא ביקש לעבור הוא הליך רפואי לכל דבר ועניין. חובת הצוות הרפואי לתת את השירות הרפואי הנדרש לכל אדם וללא אפליה.
"חוק זכויות החולה אוסר על אפליה בקבלת טיפול משיקולי דת, גזע, לאום ונטייה מינית. כך גם שבועת הרופא וכל הכללים הערכיים. האירוע שקרה הוא חריג, ויטופל ככזה".