חולה קורונה נשא את הנגיף בגופו במשך כמעט שנה וחצי: סוכנויות הידיעות בבריטניה מדווחות על מטופל, בעל מחלות רקע, שנדבק בנגיף הקורונה ונשא אותו על גופו למשך זמן שיא של 505 ימים. השיא הקודם של משך המחלה עמד על 335 ימים. על פי ההערכות, המערכת החיסונית המוחלשת מנעה מגופו להתגבר על הנגיף.
עוד על קורונה:
המקרה של החולה הוצג השבוע בקונגרס האירופי למיקרוביולוגיה קלינית ומחלות זיהומיות בליסבון, פורטוגל. המקרה היה חלק ממחקר של תשעה חולים עם מערכת חיסון מוחלשת וזיהומים ממושכים של נגיף הקורונה. המחקר טרם פורסם בכתב עת בעל ביקורת עמיתים.
2 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה בדיקות קורונה
בדיקת קורונה בדיקות קורונה
חיובי לקורונה במשך 505 ימים
(צילום: shutterstock)
האיש נדבק בנגיף הקורונה בתחילת שנת 2020, ומאז אושפז ושוחרר מספר פעמים מבית החולים. בכל פעם כשאושפז, עבר האיש בדיקת PCR ונמצא חיובי לנגיף. רצף גנטי הראה כי מדובר באותו נגיף שגרם לזיהום מתמשך, ולא להדבקות חדשות.
"אלה היו בדיקות משטח גרון שהיו חיוביות בכל פעם", אמר ל-BBC ד"ר לוק בלגדון סנל, ראש צוות החוקרים מהיחידה למחלות זיהומיות בבית החולים סנט תומס בלונדון, "אנחנו יכולים לדעת שזה היה זיהום אחד מתמשך, משום שהרצף הגנטי הנגיפי היה ייחודי וקבוע".
החולה טופל בתרופות אנטי-ויראליות, אך הן לא הובילו להכחדת הנגיף בגופו. בסופו של דבר, האיש נפטר בבית החולים בשנת 2021. הרופאים לא חשפו את סיבת המוות, אך ציינו שהוא היה בעל בעיות רפואיות אחרות שהגבירו את סיכון התמותה שלו מהמחלה.
2 צפייה בגלריה
נגיף HIV איידס
נגיף HIV איידס
זיהום ארוך זמן בנגיף מאפשר היווצרות מוטציות
(ShutterStock)
"על אף שזיהומים כה מתמשכים בקורונה הם נדירים, חשוב לחקור אותם, כיוון שהם אלו העלולים להוביל להיווצרותם של זני קורונה חדשים", כתבו המחברים במחקר. "כאשר אדם נגוע בנגיף הקורונה במשך זמן רב, המצב מאפשר לנגיף סיכוי גבוה לפתח מוטציות המתחמקות ממערכת החיסון".
ואכן, המחברים מצאו כי בחמישה מתוך תשעת החולים, הנגיף פיתח מוטציה אחת לפחות שנמצאה בזני נגיף הקורונה החדשים, כולל מגרסאות אלפא ובטא. "למטופלים מדוכאי חיסון עם זיהום מתמשך יש תוצאות גרועות", כתבו המחברים, "עובדה זו מובילה את הצורך הדחוף באסטרטגיות טיפול חדשות כדי לנקות את הזיהום מגופם, מה שעשוי גם למנוע את הופעתם של וריאנטים חדשים של הנגיף".