הוכחה נוספת ליעילות המנה הרביעית של החיסון נגד הקורונה במניעת מחלה קשה בקרב בני 60 ומעלה: מחקר חדש מראה כי שיעור התחלואה הקשה בקרב מחוסני המנה הרביעית נמוך בערך פי שלושה לעומת מחוסנים במנה שלישית בלבד, וכי המוגנות לא דעכה לאורך כל תקופת המחקר.
קראו עוד:
המחקר בוצע על ידי צוות חוקרים ממכון ויצמן למדע, ממשרד הבריאות, מהטכניון, מהאוניברסיטה העברית וממכון גרטנר במרכז הרפואי שיבא. הוא התבסס על נתונים של יותר ממיליון ישראלים מעל גיל 60 שהיו רשאים לקבל את המנה הרביעית, ונערך בין 10 בינואר ל-2 במרס 2022. המחקר התפרסם בכתב העת המדעי "The New England Journal of Medicine" לאחר ביקורת עמיתים.
1 צפייה בגלריה
חיסון קורונה רביעי בתל מונד
חיסון קורונה רביעי בתל מונד
מקבלים חיסון רביעי בתל מונד, ינואר 2022. מאוחר יותר הוחלט שגם צעירים יותר יוכלו להתחסן ברביעית
(צילום: gettyimages)
ההחלטה על חיסון רביעי נגד קורונה בישראל התקבלה בתחילת ינואר, עם התפשטות גל האומיקרון והעלייה בתחלואה. הוחלט לתת את המנה הרביעית לבני 60 ומעלה ולאוכלוסיות בסיכון. מאוחר יותר הוחלט שגם בני 18 ומעלה יוכלו לקבל אותה אם ירצו בכך.
לפי המחקר, שיעור המקרים המאומתים בקרב מחוסני המנה הרביעית היה נמוך בערך פי 2 לעומת מחוסני מנה שלישית בלבד, אך ההגנה מהדבקה דעכה במהלך שמונת השבועות של המחקר. על מנת להימנע מהטיות בין מי שבחרו להתחסן במנה רביעית למי שבחרו שלא, המחקר השווה גם את שיעורי התחלואה של מקבלי המנה הרביעית מהשבוע השני ואילך, לעומת שיעורי התחלואה בשבוע הראשון לאחר קבלת המנה הרביעית, שבו תוספת ההגנה של החיסון עדיין חלקית. בניתוח זה התקבלו תוצאות דומות של שיפור ברמת ההגנה.
אין זו הפעם הראשונה שמתקבלת הוכחה מחקרית ליעילות של המנה הרביעית במניעת מחלה קשה. מחקר שנערך במרכז הרפואי שיבא העלה כי שיעורי ההדבקה בקרב אלו שקיבלו חיסון שלישי לאלו שהתחסנו בפעם הרביעית היו דומים יחסית - 20-18% (מנה רביעית) לעומת 25% (שלישית) - אבל בנושא התחלואה הסימפטומטית היה פער משמעותי בין שתי הקבוצות: 41-31% ממשתתפי המחקר שקיבלו שלוש מנות סבלו מתחלואה סימפטומטית לאחר שנדבקו בווריאנט האומיקרון, לעומת 15% בלבד מאלו שקיבלו מנה רביעית ונדבקו.
לפי המחקר, שיעור המקרים המאומתים בקרב מחוסני המנה הרביעית היה נמוך בערך פי 2 לעומת מחוסני מנה שלישית בלבד, אך ההגנה מהדבקה דעכה במהלך שמונת השבועות של המחקר. אשר למניעת תחלואה קשה, הנתונים יותר טובים
מחקר נוסף, שנערך על ידי אגף רפואה בקהילה בכללית בשיתוף הפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב ומכללת ספיר, מצא הפחתה של 78% בסיכון לתמותה במבוגרים בני 60 ומעלה שקיבלו את מנת החיסון הרביעית בהשוואה למי שחוסן רק שלוש פעמים.
פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר אילן וחבר הוועדה המייעצת בנושא חיסוני הקורונה, התראיין לאולפן ynet עם פרסום המחקר הזה, ואמר: "סוף-סוף יש לנו תוצאות לגבי חתך האוכלוסייה שלדעתנו הוא הכי בסיכון - בני ה-60 ומעלה. אנחנו עדים לכך שהמנה הרביעית של החיסון יכולה להפחית את הסיכון לתמותה ולמחלה קשה יחסית, אז הדבר הזה הוא בהחלט מעודד".
הוא הוסיף כי ההחלטה לתת את המנה הרביעית לא הייתה מבוססת על נתונים מוצקים, אבל עכשיו יש נתונים. "אנחנו מתכנסים עכשיו לתרחיש שמאוד מזכיר לנו חיסונים אחרים שמיועדים לאוכלוסיות מסוימות. אוכלוסיית בני ה-60 ומעלה מועדת להסתבכויות בגלל הקורונה".