התסמונת הנדירה שגורמת לגוף שלנו לייצר אלכוהול: בשבוע שעבר זוכה בבלגיה נהג שנעצר בגין נהיגה בשכרות, אך לאחר סדרת בדיקות רפואיות שביצע התגלה שהוא סובל מ"תסמונת המִבְשָׁלָה העצמית", הפרעה מטאבולית נדירה שגורמת לגוף לייצר אלכוהול. מהי אותה תופעה נדירה, מהן ההשפעות שלה ואיך מטפלים? שוחחנו עם דיאטניות קליניות.

"תסמונת המבשלה העצמית" (auto-brewery syndrome, שמכונה גם "תסמונת תסיסת המעיים") גורמת לפחמימות בקיבה לעבור התססה במעיים, וכך מגבירה את רמות האתנול בדם וגורמת לסימני שכרות. גופם של אנשים הסובלים מהתסמונת מייצר את אותו סוג של אלכוהול המשמש במשקאות אלכוהוליים, אך הם נוטים לחוש פחות את השפעתו.
1 צפייה בגלריה
בדיקת ינשוף. אילוסטרציה
בדיקת ינשוף. אילוסטרציה
גופם של אלו שסובלים מהתסמונת מייצר אלכוהול - למרות שכלל לא שתו. אילוסטרציה
(צילום: Karolis Kavolelis / Shutterstock)
מיטל לוי, דיאטנית קלינית מלאומית שירותי בריאות, מציינת שמדובר בתסמונת נדירה מאוד: "כרגע מוכרים עשרות מקרים בודדים בעולם". לדבריה, "אנשים שסובלים מהתסמונת עלולים לחוות תסמיני שכרות, למרות שהם כלל לא שתו אלכוהול. התסמינים יכולים להתבטא בעייפות, סחרחורת, חוסר התמצאות במרחב ועוד".
לוי הסבירה כי תחושת השכרות שהאדם יחווה תלויה בכמות האתנול. "ברמה נמוכה יכול להיות שהאדם כלל לא ירגיש את התסמינים, אך ברמה גבוהה הוא יכול לחוות תחושה של האנגאובר או ממש שכרות", אמרה. "התסמונת ניתנת לגילוי בבדיקת דם או בבדיקת נשיפה, כמו בדיקת שכרות. על מנת להפחית את התסמינים אצל אדם שסובל מהתסמונת יש להתאים את תפריט התזונה שלו, כך שיצרוך מזון דל בפחמימות.
מיטל לוי, דיאטנית קלינית, לאומית שירותי בריאותמיטל לויצילום: Nisso shalev Leibovich
"התסמונת יכולה להתפתח במהלך החיים, ולא בהכרח מדובר במשהו מולד", ציינה לוי. "היא נובעת ככל הנראה בשל חוסר באנזימים, וכך למשל, אדם שסובל מתסמונת המעי הרגיש עלול לפתח בחייו גם את התסמונת הזאת".
ד"ר סיגל פרישמן, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה בבילינסון ודיאטנית ראשית של חטיבת בתי החולים של כללית, הוסיפה כי "חמישית מהאוכלוסייה בעולם סובלת מתסמונת המעי הרגיש, שהתסמין הנפוץ ביותר שלה זה נפיחות בבטן התחתונה. אנשים אלו מבצעים בדיקת נשיפה לסבילות של סוכרים שונים, על מנת לבדוק אם אכילה של אותם סוכרים מייצרת את התסיסה במעיים".
ד"ר סיגל פרישמן מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה בבילינסון ודיאטנית ראשית של חטיבת בתי החולים של כלליתד"ר סיגל פרישמןצילום: דוברות בילינסון
ד"ר פרישמן מסבירה כי "אלו שסובלים מתסמונת המעי הרגיש יחוו תסמינים של גזים, שיהוקים ונפיחות בבטן, כיוון שהסוכרים לא נספגים בדם אלא נשארים במערכת העיכול ויוצרים תסיסה". לדבריה, "בבדיקת הנשיפה שמבצעים לאלו שסובלים מתסמונת המעי הרגיש בודקים מימן או מתאן, שני גזים שנפלטים, ולא אתנול שמיוצר בגופם של אלו שסובלים מתסמונת המבשלה העצמית".
היא הוסיפה כי "התסמונת הנדירה גורמת לכך שהפחמימות והסוכרים לא נספגים בדם ומגיעים למעי הגס, שם נוצרת התסיסה ויצירת האתנול - שמובילה לתסמיני שכרות, בהם בחילות, סחרחורות, יובש בפה, שינויים במצבי רוח ועוד. על מנת לטפל בתסמונת יש להימנע ממאכלים שמכילים את הסוכרים והפחמימות שגורמים לתופעה".
ובאיזה גיל זה קורה? "התסמונת יכולה לקרות בגיל צעיר, אך גם בגיל מבוגר. בין היתר, היא יכולה להופיע בעקבות אירוע של חולי ממושך, שכלל שלשולים רבים או נטילת אנטיביוטיקה לאורך זמן, מה שגורם לשינוי הרכב החיידקים במעי הגס. שינוי זה עלול להשפיע על האופן שבו הם יגיבו לסוכרים ופחמימות שאנו צורכים".