האם ניתן לשלוט במינון ההורמונים שבגופנו? האם העידן המודרני והקורונה שנמצאת איתנו משפיעים על ההפרשה שלהם? ולמה חשוב דווקא כעת להשאיר זמן גם לאהבה? השאלות האלו רלוונטיות תמיד, והן מקבלות תוקף במיוחד ביום האהבה, שחל היום (ב').
קראו עוד:
אין ספק שגופנו מוצף בימים אלה בהורמוני סטרס, ויש חשיבות גדולה לנסות לבלום אותם במידת האפשר, אבל יש לנו גם "הורמונים שמחים", שעם מעט השקעה נוכל לגייס אותם לעזרתנו. הורמונים אלו גם משתייכים לאגף המטפח מערכות יחסים בכלל ואהבה בפרט.
3 צפייה בגלריה
כל שלב של האהבה הרומנטית מתאפיין בהורמונים שעושים את העבודה במהלכו
כל שלב של האהבה הרומנטית מתאפיין בהורמונים שעושים את העבודה במהלכו
כל שלב של האהבה הרומנטית מתאפיין בהורמונים שעושים את העבודה במהלכו
(צילום: shutterstock)

שלושה שלבים של אהבה

חוקרת האהבה ד"ר הלן פישר מאוניברסיטת ראטגרס שבניו ג'רזי, מנתחת אהבה רומנטית ומציגה שלושה שלבים נפרדים שמגדירים אותה: תשוקה (lust), משיכה (attraction) והתקשרות (attachment). כל שלב מתאפיין בהורמונים שעושים את העבודה במהלכו. על השלב הראשון מנצחים הורמוני מין: טסטוסטרון ואסטרוגן. השלב הבא, המשיכה, הוא מסלול נפרד במוח, והביסוס הביולוגי שלו נמצא בידיים של הורמונים אחרים, כגון דופאמין. כן, אותו דופאמין שעובד שעות נוספות אצלנו במוח ומעורב בכל המסלולים שגורמים לנו תחושת תגמול והנאה. זו המולקולה שמובילה אותנו להתמכרות באופן כללי וגם להתמכרות לאהבה.
בשנים האחרונות אנחנו מגלים עד כמה מגוונות וחשובות השפעות האנדורפינים על בריאותינו, הנאתנו, מערכת החיסון שלנו ואיכות החיים שלנו באופן כללי. האנדורפינים עוזרים לנו להילחם בדיכאון, בחרדה ובמועקה, במיוחד עכשיו בימי הקורונה. הם תורמים להגברת הביטחון העצמי וכנראה מעורבים גם בוויסות התיאבון. מעטים מכירים את הפן הנוסף של האנדורפינים ומעורבותם במערכות היחסים שלנו: נמצא כי ככל שזוג נשוי יותר שנים, כך עולים סיכוייו להישאר ביחד, ואחד ההסברים לכך הוא התמכרות לאנדורפינים שנובעים מהרוגע ומהשלווה שבנישואים. מחסור באנדורפינים הוא גם הגורם האחראי לגעגועים שחווים בני זוג כשהם לא ביחד.
ככל שזוג נשוי יותר שנים, כך עולים סיכוייו להישאר ביחד, ואחד ההסברים לכך הוא התמכרות לאנדורפינים שנובעים מהרוגע ומהשלווה שבנישואים. מחסור באנדורפינים הוא גם הגורם האחראי לגעגועים שחווים בני זוג כשהם לא ביחד
עם זאת, יש דרכים רבות נוספות, מלבד להיות במערכת יחסים ארוכת שנים מכילה, על מנת ליהנות ממנה הגונה של אנדורפינים. פעילות גופנית היא הדרך הטובה ביותר להשיג מנה. מה שניתן לעשות כדי לאתגר את ייצור האנדורפינים, זה לבצע אימונים מגוונים ולא שגרתיים, ובכך להפעיל קבוצת שרירים אחרת בכל פעם. דרך נוספת להשגת האנדורפינים היא להימתח: קחו דוגמה מהכלב או מהחתול שלכם – הם יודעים מה עושה להם טוב. המתיחה צריכה להיות מכל הלב, עד הנקודה שמתחילים לחוש כאב. גם בכי וצחוק גורמים לייצור ולהפרשת אנדורפינים, כי זה גורם לשרירים העמוקים להתכווץ. מזון חריף יעשה גם הוא את העבודה, ולקינוח - לא תזיק אכילת שוקולד.
3 צפייה בגלריה
תמונה של אישה בוכה במיטה
תמונה של אישה בוכה במיטה
בכי גורם לייצור ולהפרשת אנדורפינים, כי זה גורם לשרירים העמוקים להתכווץ
(צילום: Shutterstock)

לעזור לאחרים ולחזק את עצמנו

גם הורמון האוקסיטוצין, הידוע כהורמון האמון, החיבוקים והאהבה, הוא בעל השפעה עצומה על מוחנו ועל היכולת שלנו ליצור קשרים רגשיים זוגיים וחברתיים, לבנות אמון וחברות ולהתמודד עם חרדות ופחד קהל. האוקסיטוצין מגביר את הנדיבות, עוזר במצבי דיכאון ופוסט טראומה, מאפשר לחוש אמפתיה ואף משפר תקשורת בקרב ילדים אוטיסטים. נמצא כי חוסר יכולת להפריש רמות נאותות של אוקסיטוצין מאפיין אנשים עם התנהגויות אנטי-סוציאליות בפרט ואנשים מניפולטיביים בכלל. האוקסיטוצין מסייע גם בריפוי פצעים הודות לתכונות האנטי-דלקתיות שלו ואף נמצא כמפחית כאבים. הורמון זה גם מגן על הלב שלנו במצבי עקה, אם רק נשכיל לדאוג לייצור שלו.
דרך נוספת ליצירת אוקסיטוצין היא התבוננות במי שאנחנו אוהבים. אפילו מחשבה עליו תעשה את העבודה. אין פעולה טובה יותר מארוחה משפחתית ו/או רומנטית על מנת לחזק את הקשרים, והאוקסיטוצין כבר יעשה זאת עבורנו
החדשות הטובות: קל מאוד לקבל ולייצר את ההורמון המופלא הזה. כל מה שצריך לעשות זה לגעת, לחבק מישהו או אפילו ללחוץ את ידו. אבל איך זה יכול להתבצע עכשיו, בעידן הקורונה והריחוק החברתי?
מתברר שדרך נוספת ליצירת אוקסיטוצין היא התבוננות במי שאנחנו אוהבים. אפילו מחשבה עליו תעשה את העבודה. אין פעולה טובה יותר מארוחה משפחתית או אפילו טוב יותר, ארוחה רומנטית על מנת לחזק את הקשרים, והאוקסיטוצין כבר יעשה זאת עבורנו. ויודגש שהקסם לא מוגבל לבני אדם, אלא כולל גם את חיות המחמד שלכם. שהייה של חמש דקות עם הכלבלב שלכם – ורמת האוקסיטוצין מזנקת אצל שניכם.
3 צפייה בגלריה
כלב ליקק אישה זיהום בריאות
כלב ליקק אישה זיהום בריאות
שהייה של חמש דקות עם הכלב שלכם – ורמת האוקסיטוצין מזנקת אצל שניכם
(צילום: shutterstock)
דרך נוספת לדאוג לעצמך ולבריאותך ולייצר הרבה אוקסיטוצין - אקטואלית תמיד, וביתר שאת בימי הקורונה - היא פעילות התנדבותית. האמירה הידועה ש"לתת זה לקבל" בהחלט מקבלת משנה תוקף מדעי ומוכח. מי היה מאמין שעל מנת לטפח ולחזק את עצמך, כדאי לעזור לאחרים?
הכותבת היא חוקרת במחלקה להנדסה כימית של מכללה האקדמית להנדסה SCE ע"ש סמי שמעון, קמפוס אשדוד