מחקר חדש של המרכז הרפואי שיבא בתל השומר ואוניברסיטת הסורבון בצרפת, מצביע על שיעורים נמוכים יותר באופן משמעותי של העברת הנגיף ממחוסנים לכאלו שאינם מחוסנים.
על פי תוצאות המחקר, שנעשה בקרב עובדי בית החולים, שיעור ההדבקה בקרב בני משפחה מחוסנים ירד מ-57 אחוזים לארבעה בלבד, ואולם יש לציין כי הנתון עשוי להשתנות ותלוי בפרמטרים כמו גיל המחוסנים ומי שאינו מחוסן, האם שהו החולים שהו בבידוד וגם רמת החשיפה.
2 צפייה בגלריה
מתחסנים
מתחסנים
החיסון מגן גם על שאר בני המשפחה. חיסון לקורונה
(צילום: מוטי קמחי )
המחקר בוצע בקרב 210 משפחות בתקופה שלאחר תחילת מבצע החיסונים בין החודשים דצמבר 2020 עד מרץ 2021. במסגרת המחקר נבדקו בסך הכל 902 איש, ומתוכם אותרו 191 מבוגרים ו-24 ילדים מתחת לגיל 12 חיוביים לזן אלפא (הבריטי) של הקורונה.
על פי שקלול נתוני המחקר, הסיכוי להעברת הנגיף לאחר חשיפה משמעותית לחולה שאינו מחוסן עומד על 57 אחוזים. במשקי בית בהם שני ההורים מחוסנים צונח הסיכוי הזה לארבעה בלבד. המחקר מצביע על כך ששיעורי העברת הנגיף גבוהים יותר בין אלו שאינם מחוסנים מכפי שעלה מהמידע שהצטבר עד כה. מנגד, עורכי המחקר מבהירים כי שיעורי ההדבקה עשויים להיות גבוהים יותר במידה ומדובר על זן הדלתא, שנחשב לדומיננטי ביותר בעולם כעת.
"פנינו לכל המשפחות של עובדי שיבא שלפחות אחד מבני הבית היה חיובי והצלחנו לגייס 210 משפחות כאלו", מסבירה פרופ' גילי רגב, מנהלת היחידה למניעה ובקרת זיהומים בשיבא שהובילה את המחקר. "אספנו את כל המידע בצורה מפורטת מהמקרה הראשון ולפעמים שני מקרים ראשונים במידה וזוהו בבת אחת.
2 צפייה בגלריה
פרופ' גילי רגב
פרופ' גילי רגב
פרופ' גילי רגב. "עד היום לא הבנו עד כמה אנחנו מדביקים ומדבקים"
(צילום: דנה קופל)
"בסורבון בנו מודל שלוקח בחשבון את כל הפרמטרים והגענו לכך שהסיכוי של בן אדם לא מחוסן להדביק את מי שאינו מחוסן עומד על 57 אחוזים ואם מדובר על ילד שאינו מחוסן הסיכוי הוא 35 אחוזים. לעומת זאת, אם החולה כן מחוסן אז הסיכוי שהמבוגר יידבק ממנו הוא שבעה עשר אחוזים. במידה ושני הצדדים מחוסנים הסיכוי צונח לארבעה אחוזים בלבד".
לדבריה של רגב, "המחקר הוא ייחודי משום שעד היום לא הבנו עד כמה אנחנו מדביקים ומדבקים. רק במסגרת מחקר משפחות אפשר להגיד על כך משהו יותר מדויק כי בתוך בית אנחנו יודעים שיש מגע. עד היום ההערכות בדבר סיכויי הדבקה הצביעו על כעשרים אחוזים. צריך להבין שמדובר על מחקר על זן האלפא והתחלנו לחזור עליו כעת עם זן הדלתא. יש הערכות שמדברות על כך שהמידבקות היא פי 1.6 בזן הדלתא".
בנוסף, היא מצביעה גם על המדיניות שעשויה להיגזר כתוצאה מהמחקר, ובעיקר על ההתנהגות של הציבור. "אני לא מאמינה בגישה של בידוד וחושבת שאנחנו צריכים לחזור לחיים, אבל כן חשוב שאותו בן בית מאומת יהיה מבודד, וחשוב שגם מחוסנים יקפידו על כך. הדבר הנוסף הוא שגם מחוסנים יכולים להידבק ולכן חשוב לעשות להם בדיקות באופן תדיר, וגם אם הסיכון ירד עדיין צריכים להקפיד. לכן, בני משפחה שאחד מבני משפחתם מאומת – צריכים להקפיד בכל זאת לא לשהות בקרבת אחרים ובין היתר לא להגיע לאירועים המוניים - גם אם הסיכוי יותר נמוך".