מספר חולי הסוכרת ברחבי העולם שעומד על 529 מיליון בני אדם צפוי להכפיל את עצמו לכדי 1.3 מיליארד ב-30 השנים הקרובות. כך עולה מדוח חדש שפרסמו חוקרי אוניברסיטת וושינגטון בכתב העת הרפואי היוקרתי "לנסט".
החוקרים השתמשו בנתונים כלל עולמיים מדוח Global Burden of Disease משנת 2021, שכלל נתונים מ-204 מדינות לפי גיל ומין. על פי הדוח, שיעור התחלואה בסוכרת בעולם עומד על 6.1% מהאוכלוסייה, מה שהופך את המחלה לאחת מעשרת הגורמים המובילים בעולם למוות ולנכות. השיעור הגבוה ביותר של סוכרת – 9.3% נמצא בצפון אפריקה ובמזרח התיכון, ומספר זה צפוי לזנק ל-16.8% עד 2050. השיעור באמריקה הלטינית והקריביים צפוי לעלות ל-11.3%.
2 צפייה בגלריה
סוכרת בדיקה רמות סוכר בדם
סוכרת בדיקה רמות סוכר בדם
בדיקה למדידת רמות סוכר בדם. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
מחלת הסוכרת בולטת במיוחד בקרב בני 65 ומעלה בכל מדינה, ורשמה שיעור שכיחות של יותר מ-20% בקבוצת הגיל הזו. השיעור הגבוה ביותר היה 24.4% בקרב בני 75 עד 79. שיעור החולים בקבוצת גיל זו עמד בצפון אפריקה ובמזרח התיכון על 39.4%, ואילו במרכז אירופה, מזרח אירופה ומרכז אסיה נמצא השיעור הנמוך ביותר: 19.8%.
עוד בנושא זה:
כמעט כל מקרי התחלואה – 96%, היו של סוכרת סוג 2 ("סוכרת מבוגרים"). הסיכון העיקרי למחלה נבע מהשמנת יתר, ואחריו גורמים נוספים ובהם היעדר פעילות גופנית, צריכת אלכוהול ותזונה לא-מאוזנת.
"הקצב המהיר שבו גדלה הסוכרת הוא לא רק מדאיג אלא גם מאתגר עבור כל מערכת בריאות בעולם, במיוחד לנוכח האופן שבו המחלה גם מגבירה את הסיכון למחלות לב איסכמיות ושבץ מוחי", אמרה ד"ר ליאן אונג, המחברת הראשית מהמכון למדדי בריאות והערכה של בית הספר לרפואה באוניברסיטת וושינגטון, "הסיבות לסוכרת אינן רק השמנה, חוסר פעילות גופנית ותזונה לקויה, אלא גם נטייה גנטית, והשפעות חברתיות וציבוריות במיוחד במדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית".
"כיום יש יותר פעילות בישיבה, יותר תזונה לא מאוזנת, יותר חשיפה למסכים, יותר צריכת משקאות ממותקים, כולם יחד עם נטייה גנטית וגורמים נוספים מובילים לאחת המחלות המכבידות ביותר על מערכות הבריאות בעולם, המעלה את הסיכון לתחלואה קשה ותמותה"
פרופ' נעים שחאדה, נשיא האגודה הישראלית לסוכרת ומומחה לאנדוקרינולוגיית ילדים במרכז הרפואי רמב"ם, אומר כי "מחלת הסוכרת היא מגפה כלל עולמית ונמצאת בעליה גם אצלנו בישראל. בניגוד לעבר, היום יש יותר פעילות בישיבה, יותר תזונה לא מאוזנת, יותר חשיפה למסכים, יותר צריכת משקאות ממותקים, כולם יחד עם נטייה גנטית וגורמים נוספים מובילים לאחת המחלות המכבידות ביותר על מערכות הבריאות בעולם, המעלה את הסיכון לתחלואה קשה ותמותה".
2 צפייה בגלריה
סוכרת
סוכרת
המגפה של המאה ה-21. "לקדם בדחיפות שינוי באורח החיים"
(צילום: shutterstock)
מחלת הסוכרת מוגדרת כרמת סוכר בדם ברמה של 126 ומעלה לאחר צום של 8 שעות. רמת סוכר בדם תקינה היא מתחת ל-100, כשערכים בין 100 ל-126 מעידים על מצב טרום סוכרתי. "כמיליון וחצי איש בישראל מוגדרים בטווח הזה", מסביר פרופ' שחאדה, "רובם כלל לא יודעים על כך, ומתוכם כל שנה כ-6% עד 8% כלומר 80 אלף איש, יאובחנו עם סוכרת. זה מספר חמור מאוד".
"הממשלה ומשרד הבריאות חייבים להתערב בדחיפות ולקדם אורח חיים בריא, שינוי באורח החיים, עידוד פעילות גופנית ומניעת השמנה. הסוכרת לא רק גוררת סיכון מוגבר למחלות חמורות בכל הגוף כולל סיכון גבוה מאוד לקטיעת גפיים, שבץ מוחי והתקפי לב, היא גם נטל כבד על מערכת הבריאות שמוציאה 20 אלף שקלים לשנה בממוצע על כל חולה כזה. אין ספק שהמצב מדאיג ביותר, במיוחד לנוכח המספרים העדכניים שמלמדים על הכפלה צפויה במספר החולים בכל העולם בתוך שלושה עשורים".