התרופה פורצת הדרך, רג'נרון, תינתן ממחר לחולים שיעמדו בקריטריונים לקבלתה: קופות החולים כללית, מכבי ומאוחדת יחלו ממחר (ה') במתן התרופה. קופת חולים לאומית תחל אף היא במהלך בימים הקרובים.
2 צפייה בגלריה
רג'נרון תרופה לקורונה
רג'נרון תרופה לקורונה
התרופה רג'נרון
קראו עוד על התרופה:
הטיפול בתרופה, שהנחיצות בה וחוסר השימוש בה בישראל, נחשפו ב"ידיעות אחרונות" ו-ynet, ניתן בעירוי אחד לווריד, במשך כחצי שעה ובמינון של 1,200 מיליגרמים של הנוגדן casirivimab ו- 1,200 מיליגרמים של הנוגדן imdevimab. העירוי ניתן לחולים במצב קל עד בינוני שאינם סובלים מקוצר נשימה משמעותי, וגילם מעל 12 שנים.
החישוב של הקריטריונים מתבסס על המודל שפותח בכללית לחישוב נקודות סיכון. כל מצב רפואי מהבאים מעניק נקודות. חולה שצבר 7 נקודות ומעלה מוגדר בסיכון גבוה מאוד, ויימצא ברשימת התעדוף לקבלת התרופה רג'נרון.
בתחשיב הוחלט לכלול גם בלתי מחוסנים, שיקבלו 5 נקודות, ציון משמעותי שיעלה את סיכוייהם לקבלת התרופה. על כך הגיב פרופ' בליצר: "משרד הבריאות החליט כי כל החולים יקבלו טיפול, ללא קשר אם חוסנו או לא. כפי שבחדר מיון נטפל במי שמצבו קשה יותר, גם אם הוא הנהג השיכור שהשתולל על הכביש, כך גם בקורונה נטפל במי שבסיכון להידרדר. לא תפקידנו כרופאים לשפוט. עם זאת, ברור שבמבט בטבלת הדירוגים, ניתן לראות שאנשים שאינם מחוסנים נמצאים בסיכון עצום למחלה קשה, אף יותר מאנשים עם מחלות רקע קשות".

מכילה שני סוגי נוגדנים

התרופה רג'נרון, ובשמה הרפואי REGN-COV2 היא קוקטייל נוגדנים המכילה שני סוגי נוגדנים מנטרלים. היא ניתנת, כאמור, בעירוי בשלב מוקדם של המחלה, בחולים במצב קל עד בינוני, במטרה לבלום את התפשטות הנגיף שחדר לגוף דרך מערכת הנשימה, למנוע את כניסתו לתאים נוספים ולהרס הקשה שגורם הנגיף.
התרופה חייבת להינתן רק בשלב מוקדם בו עשויים הנוגדנים המנטרלים לעכב את המשך התפשטות הנגיף. מתן מאוחר מדי אינו יעיל, שכן אז נכנסים לפעולה תאי דם לבנים מסוג T, שתפקידם להשמיד את הנוגדנים שכבר חדרו לתא. מחקרים הראו כי התרופה עשויה להפחית עד 70 אחוזים את ההידרדרות במצבם של החולים.
פרופ' גליה רהב מסבירה על חשיבות התרופה:
"בשבוע האחרון עסקנו בכללית בהשלמת ההיערכות כדי להבטיח מתן טיפול ברג'נרון בבתיהם של חולי הקורונה", אמר ד"ר דורון נצר, ראש אגף רפואה בכללית, "מדובר בתרופה שיכולה להציל חיים ולמנוע מחלה קשה אם ניתנת בשלב מוקדם".
"לאור מגבלת הכמויות שהוגדרה על ידי משרד הבריאות, האתגר המרכזי היה בקביעת תעדוף אובייקטיבי של נדבקים במצב קל לפי סיכון להידרדרות למצב קשה", הסביר הפרופ' רן בליצר מנהל מערך החדשנות בכללית, "כללית הייתה הראשונה לפתח מודל ניבוי להידרדרות בקורונה מבוסס בינה מלאכותית וליישמו בשטח כבר במרץ 2020. המודל החדש מדרג באופן שקוף ואובייקטיבי לפי נקודות מי בעל הסיכוי הרפואי הגבוה ביותר להידרדרות למחלה קשה וזאת על בסיס שיקלול פשוט לחישוב של גורמי סיכון רפואיים, אשפוזים קודמים, התחסנות בחיסון קורונה, גיל החולה ועוד, באופן מותאם למציאות של זן דלתא והשפעות החיסון. המודל עומד לרשות כלל הקופות כדי להבטיח טיפול מוקדם לחולים הזקוקים לו".
״מדובר בטיפול עם פוטנציאל משמעותי למניעת החמרה של המחלה״ אמרה ד״ר מירי מזרחי ראובני, ראש חטיבת הבריאות במכבי: ״הטיפול מתאים לבעלי סיכון גבוה במיוחד במטרה למנוע התדרדרות של המטופל״.