פעוטה בת שנה אושפזה בתחילת השבוע בבית החולים אסותא אשדוד במצב קשה לאחר שאובחנה בשפעת. מצבה התייצב מאז והיא יצאה מכלל סכנה. אתמול (יום ג') דווח שגם ילדה בת 5 ונערה בת 17 מאושפזות מיום שבת במצב קשה ויציב ביחידת טיפול נמרץ ילדים במרכז הרפואי מאיר בכפר סבא עקב סיבוכי המחלה.
ד"ר נוי כהן, סגן מנהלת המחלקה לרפואה דחופה (מלר"ד) ילדים באסותא אשדוד, אמר הבוקר (ד') ל-ynet שהפעוטה שהובהלה לבית החולים "הגיעה מפרכסת, ובהתחלה לא ידענו שזו שפעת. כמעט הגענו איתה למצב של הנשמה, ואז עשינו לנו בדיקות שונות, ביניהן CT כדי לשלול דלקת קרום המוח. בסופו של דבר היא הפסיקה לפרכס ומצבה התייצב, ואכן אובחן כי יש לה שפעת, אבל זה יכול היה להסתיים אחרת".

"אנחנו רואים מספרים גדולים מאוד של מטופלים חולים בהופעה מאוד שונה של תסמינים. הם מגיעים עם כאבי ראש, גרון, אוזניים, חום, בלי חום, הקאות. אנחנו רואים ילדים מאוד חולים שבסוף כל מה שיש להם זו שפעת, אבל השפעת הזו מאוד משפיעה עליהם ועל המשפחה שלהם", אמר ד"ר כהן שסיפר שעונת השפעת ניכרת במלוא חומרתה בבתי החולים ובקהילה.
האם זה מצב חריג ששפעת גורמת לתחלואה כזו קשה? "אצל רוב האנשים זה לא מגיע למצבים כאלה, אבל לפעמים זה עלול להידרדר. בכל מקרה, יש חיסון למחלה וניתן למנוע את זה לחלוטין. בזמן האחרון, בעיקר לאחר הקורונה, אנחנו רואים שאנשים קצת מזלזלים בחיסונים וזו מחלה שיכולה להימנע עם חיסון".
2 צפייה בגלריה
בכי של תינוק
בכי של תינוק
החולים סובלים מכאבי ראש, גרון, אוזניים, חום והקאות. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
יש זנים חדשים של שפעת השנה? "שפעת כל שנה מגיעה בתחפושת אחרת ולכן מדי שנה יש לה חיסון אחר. אנחנו מכירים את זה כבר הרבה שנים ולאוכלוסיות בסיכון, כמו ילדים, תינוקות או אנשים מבוגרים או אנשים עם תחלואה נשימתית או לבבית או מחלות כרוניות, מאוד מומלץ להתחסן ".
הירידה בחיסון אחרי הקורונה, היא לא מעט בגלל פייק ניוז. גם במקרה של השעלת. "לגמרי. אני רואה המון הורים שלא רוצים לפגוע בילד עם הדקירה שבחיסון, אבל זה בדיוק ההיפך. צריך לזכור שחיסון הוא המצאה מדהימה, זה אחד הדברים ששינה את כל פני הרפואה ואת כל פני התחלואה בעיקר בילדים".
לא להתחסן נגד שפעת זה כמו לחשוב שהעולם שטוח. "אני יכול להבין אנשים שקשה להם לעשות משהו שהם לא מבינים את ההשלכות, כי אתה לא רואה את התוצאות מיידית. זה לא כמו לתת אנטיביוטיקה והחום יורד. החיסונים וחיסונים לשפעת בעונה, זה אומר להתחיל להתחסן כבר בנובמבר, אבל יש לזה השפעה על כל העונה".

מספר המאובחנים זינק במאות אחוזים

מנתוני משרד הבריאות המעודכנים על תחלואה נשימתית עד 3 בפברואר עולה כי "נמשכת העלייה בתחלואה דמוית שפעת בישראל". "שיעור הפניות למרפאות בשל תחלואה דמוית שפעת ממשיך להימצא מעל לסף האפידמי", נכתב בדוח של משרד הבריאות.
2 צפייה בגלריה
חיסון חיסונים
חיסון חיסונים
חיסון נגד שפעת יכול למנוע תחלואה קשה
(צילום: shutterstock)
במהלך השבוע שקדם ל-3 בפברואר נמצאו באופן מדגמי 599 מקרים של שפעת מסוג A ו-334 מקרים של RSV, שתסמיניו דומים לאלו של השפעת. עוד צוין כי "נמשכת העלייה המתונה בשיעור הפניות למרפאות "מכבי שירותי בריאות" בשל זיהומים בדרכי הנשימה העליונות. העלייה נצפתה בכל קבוצות הגיל, למעט בתינוקות בני שנתיים ומטה ובקשישים בני 65 שנים ומעלה". בקרב קבוצות גיל אלו ניכרה ירידה בשיעור הפניות.
ראש חטיבת הבריאות במכבי שירותי בריאות, ד”ר ערן רוטמן: "אנו עדים בחודשים האחרונים לעלייה דרמטית במספר המאובחנים בקורונה בישראל, ובתוך חודשיים קפץ מספר המאובחנים במאות אחוזים. אנו קוראים לכל האוכלוסייה בסיכון לבוא ולהתחסן כדי למנוע תחלואה ואשפוזים מיותרים בבתי החולים. אנו ממליצים לכל מי שחווה תסמינים להישאר בבית בכדי למנוע הדבקות שעלולות להביא לעומס חריג בתקופה זאת על מערכת הבריאות כולה".