אם התינוקת שנולדה בעקבות הפריה חוץ-גופית עם ביצית מנשאית גן המופיליה B מגאורגיה עברה את ההליך מפאת גילה. זו הייתה אחת האפשרויות האחרונות מבחינתה להביא ילד לעולם. התינוקת שנולדה לפני חודשים ספורים בבית חולים במרכז הארץ נמצאת בעיצומו של בירור רפואי כדי להבין את השלכות נשאות הגן. המקרה הזה נמצא במוקד פרשת יבוא הביציות מגאורגיה, שבמסגרתה נעצר רופא בכיר שהוא בעליה של מרפאה להפריה חוץ-גופית בתל אביב וכן מנהל מעבדה באחד מבתי החולים במרכז הארץ.
1 צפייה בגלריה
פרשת יבוא ביציות עם המופיליה מרפאת הפוריות Birth בבטומי, גאורגיה
פרשת יבוא ביציות עם המופיליה מרפאת הפוריות Birth בבטומי, גאורגיה
המעבדה בבטומי שבה בוצעה הפריית הביצית. משם הועברה הביצית להחזרה לאישה בישראל
(צילום: אתר Birth)
לפי שעה מעריכים במשרד הבריאות ששלוש נשים עשו שימוש בעוברים המוקפאים (ביציות מופרות) של התורמת עם הפגם הגנטי, בהן האישה שילדה תינוקת שנושאת אף היא את גן ההמופיליה ואישה שעברה לידה שקטה. אישה שלישית עברה תהליך של החזרת העובר, אך לא הרתה. שני עוברים לא הוחזרו ונותרו בהקפאה.
לטענת עורכי דינה של האישה, אחת המתלוננות בתיק החמור שנחשף הבוקר, לפני החזרת העוברים התחייב הרופא הבכיר בפני האישה שהתורמת עברה פאנל גנטי מורחב של מאות בדיקות גנטיות, שהוא ראה את הבדיקות ושהן תקינות. במהלך ההיריון נודע לה שהעובר סובל מבעיה גנטית שעלולה להוביל להמופיליה. ההיריון היה מורכב רפואית ורגשית ובסיומו נולדה התינוקת. מקרה נוסף בפרשה הזו נגמר בלידה שקטה של אישה אחרת.
עו"ד שירה פרידןעו"ד שירה פרידןצילום: אוהד דיין
עו"ד שירה פרידן ממשרד כספי סרור ושות', מומחים בתביעות רשלנות רפואית, גנטיקה ופריון, המייצגים את האם, אומרת כי "רופא הפריון הציג בפני מרשתנו מצג שווא והצהיר בפנייה הצהרה כוזבת לפיה תוצאות הבדיקות הגנטיות שלה תקינות, בעוד שבפניו וברשותו היה מתועד, שחור על גבי לבן, המידע כי היא נשאית להמופיליה.
"הוא ידע והיה עליו לדעת את הסיכון החמור להעברת המחלה לצאצאים. הוא מנע ממרשתנו את המידע על אודות הסיכון – סיכון שהתממש לגביה ולגבי מטופלות נוספות. הדברים חמורים ותוצאותיהם קשות. מניסיון רב בייצוג מטופלות ומטופלים בתחום הפריון והגנטיקה, אנחנו מצרים להיווכח במקרים שבהם שיקולים כספיים-מסחריים גוברים על כללים רפואיים בסיסיים ועל כללים מתחום המוסר והאתיקה. יש לקוות כי אחת ולתמיד יוסדר תחום הפריון הרגיש כל-כך, באופן הדרוש לשמירה על בריאות המטופלים וצאצאיהם והגנה עליהם מפני שיקולים כספיים".
מנגד, החשוד המרכזי, גינקולוג ומנהל קליניקה פרטית לטיפולי הפריה בתל אביב, אמר בחקירתו כי "פעלתי לפי הנהלים של משרד הבריאות. הנהלים לא מחייבים לעשות את הבדיקה הגנטית הזאת. אלו נהלים שהתבקשו רק לאחרונה מבנק הזרע". עוד אמר בחקירתו: "ברגע שגיליתי את זה פניתי לשני בתי חולים כדי למנוע את ההשתלה של העובר מהביצית הזאת".
עו"ד שי רודה ועו"ד ירון פורר שמייצגים את החשוד המרכזי בפרשת הביציות מסרו: "מרשנו פרופ' מוערך בתחומו. הוא טוען שפעל על פי כל הנהלים והפרוטוקולים של משרד הבריאות, ואף מעבר לכך. הפרופ' משתף פעולה עם גורמי החקירה, ומאמין שבית המשפט ישחררו ממעצר בתום החקירה".
עו"ד שי רודהעו"ד שי רודה
נזכיר שהרופא הבכיר ומנהל המעבדה מבית חולים במרכז הארץ חשודים בעבירות מרמה בנסיבות מחמירות, מעשה העלול להפיץ מחלה ובעבירות נוספות. המשטרה מרכזת מאמץ להגיע לנשים נוספות שאולי נפגעו בפרשה הזו. לפי שעה ידוע על חמש נשים שקיבלו ביציות מופרות מאותה אישה גאורגית שהיא נשאית של גן ההמופיליה B, אחת מהן ילדה את התינוקת עם הגן הפגום ואישה נוספת עברה לידה שקטה.
רס"ב גינת פונט, חוקרת במפלג ההונאה של משטרת תל אביב, קראה בשיחה עם -ynet: "כל מי שהייתה תחת אותה נתרמת מתבקשת להגיע למשטרה". לדבריה, "מדובר בפרשה רגישה שנוגעת לנשים בפן האישי מעבר לפן הפלילי שלה. זה ממש משהו שנוגע להן רגשית ואישית, במקומות הקשים". היא סיפרה שהפרשה הגיעה לפתחה של המשטרה לפני כמה חודשים: "משרד הבריאות פנה אלינו והציג בפנינו כמה תלונות של מספר נשים שראו את עצמן כקורבנות למעשים. מפלג ההונאה נכנס לחקירה סמויה שכללה איסוף של ראיות, מסמכים, וכמובן גביית עדויות מהמתלוננות לצד מעורבים נוספים".
נציג המשטרה באירופה זוכה לשיתוף פעולה מצד הגאורגים וכבר אסף ראיות במרפאת Birth בבטומי. המשטרה תשקול בהמשך אם יש צורך לשלוח לשם חוקרים נוספים.