דיווחים ראשוניים מישראל על תופעות נוירולוגיות שהתגלו בילדים שחלו בקורונה. בימים האחרונים דיווחו רופאים ברחבי הארץ על מספר מקרים של תופעות נוירולוגיות בילדים, בראשן אנצפליטיס — דלקת במוח, לאחר החלמה מקורונה קלה.
כמו כן זוהו מספר ילדים שסבלו לאחר הדבקה בקורונה מפרכוסים. עדיין לא ברור מה היקף התופעה וכמה ילדים לקו בה בישראל.
עוד על נזקי הקורונה לילדים:
1 צפייה בגלריה
ילדים בחזית הקורונה
ילדים בחזית הקורונה
תופעות נוירולוגיות בילדים לאחר הקורונה
(צילום: shutterstock)
מרכז הידע והמידע של אגף המודיעין פירסם בשבוע שעבר דוח שבו התריע: "בארה"ב ובדרום־אפריקה דווח על אירועי פרכוסים חדשים בשכיחות גוברת בילדים שנדבקו באומיקרון, המתוארים כחריגים ולא מוכרים. דווח בעולם על מקרים של ילדים שפיתחו אנצפליטיס במהלך המחלה וגם לאחריה (כשבועיים לאחר ההחלמה), שכללה תסמינים כגון כאבי ראש, הפרעה שיווי משקל, פרכוסים ובלבול".
מאמר שפורסם לאחרונה בעיתון רפואי מוביל בתחום נוירולוגיית ילדים מצא שכיחות של 44% של תופעה נוירולוגית אחת לפחות אצל המאושפזים: כאבי ראש ב־20% מהילדים שנדבקו, ירידה במצב ההכרה אצל 16%, ופרכוסים אצל 8%.
אלו נזקי הלונג קוביד. האזינו לפודקאסט:
כעת מתברר: התופעות הללו התגלו בימים האחרונים גם בישראל. במרכז הרפואי לגליל בנהריה אושפזה בת 13 שאובחנה בקורונה ב־19 בינואר, והחלה לסבול מכאבי ראש קשים שבוע אחרי. מצבה הנוירולוגי החריף עד כדי אנצפלופתיה, מצב של ערפול ההכרה, והיא אושפזה בטיפול נמרץ.
"המחלה עצמה עברה ללא שום בעיה, אבל כמה ימים לאחר מכן היא התנהגה מוזר אחרי ארוחת הערב ותוך כמה דקות החלה לפרכס, דבר שלא קרה לה מעולם. כשפנינו לעזרה רפואית נאמר לנו שהרופאים כבר ראו כמה מקרים כאלה קודם"
מנהל היחידה, ד"ר יואב הופמן, סיפר: "הילדה הגיעה אלינו עם עדות לדלקת בעמוד השדרה. לא מצאנו את הנגיף במערכת העצבים שלה, אבל ידוע זה מכבר שהקורונה חודרת למערכת העצבים המרכזית, אובדן חוש הטעם והריח הוא עדות לכך. שללנו כל סיבה אחרת למצבה, כולל נגיפים וחיידקים שונים". הילדה הגיבה לטיפול והועברה למחלקת ילדים במצב טוב. "ייתכן שלא הנגיף עצמו גרם למצבה, אלא התגובה הדלקתית של הגוף אליו או הדלקת שעורר במוח", אמר הופמן.
אם שבתה בת השנתיים נדבקה בקורונה סיפרה: "המחלה עצמה עברה ללא שום בעיה, אבל כמה ימים לאחר מכן היא התנהגה מוזר אחרי ארוחת הערב ותוך כמה דקות החלה לפרכס, דבר שלא קרה לה מעולם. כשפנינו לעזרה רפואית נאמר לנו שהרופאים כבר ראו כמה מקרים כאלה קודם".
מנהל טיפול נמרץ ילדים בשיבא, ד"ר איתי פסח, אישר כי תופעות נוירולוגיות נצפו בשבוע האחרון בילדים שחלו בקורונה: "הדיווחים עדיין ספורדיים, אבל אנחנו כן רואים יותר תופעות נוירולוגיות בילדים. כשלילדים יש חום חלקם מפרכסים וקשה לדעת ממה נגרמים הפרכוסים".
פרופ' צחי גרוסמן, יו"ר האיגוד לרפואת ילדים, מסר: "הקורונה בילדים היא מחלה קלה יותר מאשר במבוגרים, אבל הפימס והתופעות הנוירולוגיות מחדדים את הצורך בחיסון להגן על הילדים".