מחלת אבעבועות הקוף ממשיכה להתפשט וישראל נערכת: משרד הבריאות רכש מלאי ראשוני של חיסונים ותרופות נגד המחלה, אולם טרם הוחלט מי יחוסן נגדה. בתוך כך, בארגון הבריאות העולמי בוחנים עדויות חדשות המעלות חשד כי הנגיף עובר ביחסי מין.
קראו עוד:
במהלך הדיון שנערך אתמול (שלישי) בוועדת הבריאות של הכנסת, מסרה נציגת משרד הבריאות כי ישראל החלה להצטייד בחיסון החדיש למניעת המחלה - JYNNEOUS. במקביל החל משרד הבריאות בתהליכי רכש של תרופות אנטי-ויראליות שנועדו לטפל בחולים עצמם. במשרדי החירום גם נמצא מלאי גדול של חיסונים ישנים לטיפול באבעבועות שחורות, היעילים במידה מסוימת גם נגד אבעבועות הקוף. הם ישמשו במקרה של התפשטות מסיבית של המחלה.
בארגון הבריאות העולמי בוחנים דיווחים רבים על כך שהנגיף נמצא בנוזל הזרע, זאת לאחר שמרבית הנדבקים הראשונים היו גברים צעירים שנדבקו במסיבות הקהילה הלהט"בי
עד כה אובחנו תשעה גברים ישראלים המאומתים לנגיף, ושלושה נוספים בתהליך בדיקה. כל החולים שוחררו לבידוד בביתם והם במצב טוב. כל המאומתים הם גברים צעירים שנדבקו בחו"ל, פרט לאחד. הם הגיעו לבדיקה ראשונית לאחר שהחלו לסבול מהתסמינים האופייניים ובהם שלפוחיות האופייניות למחלה בשילוב תסמינים נוספים של חום גבוה, חולשה וכאבים.
1 צפייה בגלריה
אבעבועות הקוף פריחה גב אבעבועות קוף
אבעבועות הקוף פריחה גב אבעבועות קוף
אבעבועות הקוף. כעת עולה הערכה חדשה שהנגיף עלול לעבור גם ביחסי מין בלתי מוגנים
(צילום: shutterstock)
בתוך כך, בארגון הבריאות העולמי בוחנים דיווחים רבים על כך שהנגיף נמצא בנוזל הזרע, זאת לאחר שמרבית הנדבקים הראשונים היו גברים צעירים שנדבקו במסיבות הקהילה הלהט"בית. ההערכות הראשוניות היו שההדבקה נגרמה בשל מגע עם עור נגוע בשלפוחיות, אולם כעת עולה הערכה חדשה שהנגיף עלול לעבור גם ביחסי מין בלתי מוגנים. בארגון מתכוונים גם לשנות את שם המחלה מאבעבועות הקוף, כדי למנוע יצירת סטיגמה כנגד בעל החיים הפרימאטי.

ההדבקה מתחילה דווקא במכרסמים

נגיף אבעבועות הקוף שייך למשפחת הנגיפים פוקס-וירידה, שהתגלתה לראשונה בשנת 1958 כאשר שתי התפרצויות התרחשו במעבדת קופים. אבל בהתפרצות לא אשמים בהכרח הקופים: עדיין לא ברור היכן התפתח לראשונה הנגיף ועל פי הערכת ארגון הבריאות העולמי - ההדבקה מתחילה דווקא במכרסמים. באפריקה התגלה הנגיף בבעלי חיים רבים, כולל סנאים, חולדות וסוגים שונים של קופים.
הנגיף גורם בדרך כלל להתפרצויות במרכז ומערב אפריקה, ולרוב לא מאותר באירופה. הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו הייתה הראשונה שתיעדה מקרה הדבקה של אדם באבעבועות הקוף. מאז, דווחו מקרים ב-11 מדינות אפריקה. בשנת 2018 ו-2019 שני מטיילים מבריטניה, מטייל מישראל ואחד מסינגפור, שביקרו בניגריה, אובחנו עם המחלה לאחר התפרצות מסיבית שם.
הנגיף עלול להדביק באמצעות נשיכה או שריטה של חיה נגועה, אכילת בשר נגוע, או במגע ישיר עם אדם חולה, מצעים שעליהם ישן או בגדים שהיו במגע איתו. הנגיף חודר לגוף דרך העור, מערכת הנשימה, העיניים, האף או הפה. הדבקה בין בני אדם מתרחשת בעיקר דרך רסיסי רוק ממרחק קרוב, במגע של העור וייתכן שגם באמצעות יחסי מין.
ֿהמחלה נמשכת לרוב שבועיים עד חודש, והתסמינים עלולים להופיע חמישה עד 21 ימים לאחר ההדבקה. התסמינים לרוב מתחילים בשילוב של חום, כאבי ראש, כאבי שרירים, כאבי גב, צמרמורות, תשישות ובלוטות לימפה נפוחות. התסמין האחרון מאפשר לרופאים להבדיל בין אבעבועות הקוף לבין אבעבועות שחורות או אבעבועות רוח.
מרגע שמתחיל החום - התסמין הבולט ביותר של המחלה - פריחה - יופיע לאחר יום עד שלושה ימים. לרוב היא מתחילה מהפנים ומתפשטת לאזורים אחרים בגוף. מספר הנגעים נע בין כמה בודדים לאלפים. הנגעים יכולים להופיע בצורות שונות: מנגעים שטוחים ובועות ועד לנגעים מוגלדים. האפיון של נגעים בשלבי הגלדה שונים דומה מאוד לנגעי אבעבועות רוח.

החיסונים והתרופות למחלה

החיסונים הקיימים למניעת הדבקה באבעבועות הקוף הם JYNNEOUS החדש ו-ACAM2000 הוותיק, המותרים לשימוש לבני 18 ומעלה. על פי ההמלצות בארה"ב, צוותי רפואה ועובדים החשופים לאבעבועות הקוף, צריכים להתחסן באחד משניהם.
ACAM2000 הוא תרכיב חיסון ותיק המכיל את הנגיף וקסיניה המוחדר לעור באמצעות זריקה. במקום מתפתח נגע עורי, ונגיף הווקסיניה גדל שם ומתפשט לאזורים אחרים בגוף. בשל הדמיון לנגיף אבעבועות שחורות ונגיף אבעבועות הקוף, הנגיף יוצר תוך 28 יום נוגדנים המונעים הדבקה גם מהם. בשל תכונותיו אלה, הוא עלול לגרום לתופעות לוואי קשות יחסית, ובהן עליית חום, חולשה ניכרת, כאבי ראש, כאבי שרירים ועייפות.
חיסון JENNEOUS מכיל גם כן את נגיף הווקסיניה, אך בניגוד לחיסון הוותיק, הנגיף החי שמוזרק אינו מתרבה ואינו מתפשט בגוף. הוא מוחדר לגוף באמצעות שתי זריקות תת-עוריות במרווח של ארבעה שבועות זו מזו. החיסון נחשב לבטוח יותר ויוצר הגנה חיסונית בתוך שבועיים מהמנה השנייה. בשל תכונותיו, החיסון החדיש גם אינו גורם לתופעות לוואי משמעותיות. מאחר ששני החיסונים מכילים נגיף חי מוחלש, הם אסורים לסובלים מכשל חיסוני.
אין כיום תרופה ספציפית נגד אבעבועות הקוף, אך כמה מחקרי מעבדה ומחקרים על בעלי חיים, הראו כי תרופות אנטי-ויראליות מסוימות יעילות גם נגדה, באמצעות עיכוב מנגנוני השכפול של הנגיף בגוף החולה. התרופה האחרונה שנבדקה בבני אדם והראתה נתוני יעילות ובטיחות גבוהים גם נגד אבעבועות הקוף היא Tecovirimat, שמאושרת על ידי ה-FDA והאיחוד האירופי לטיפול נגד אבעבועות שחורות, וניתנת דרך הפה או דרך הווריד. לרוב נותנים את התרופות בשלב ראשון של המחלה, עוד לפני שהנגיף הספיק להשתכפל בכמויות גדולות.