רומניה היא אחת המדינות שבה מגפת הקורונה קשה במיוחד בימים אלו: פרופ' נרסיס קופקה, מנהל בית חולים סן מרי בבוקרשט, סיפר היום (א') בריאיון לאולפן ynet כי מספר המתים היומי בארצו מגיע לכ-400. "האוכלוסייה ברומניה גדולה בערך פי שניים מזו שבישראל", אמר, "אז תתארו לעצמכם שהיו לכם 200 מתים ביום. אף פעם לא הגעתם למספרים כאלו".
קראו עוד:
פרופ' קופקה הוסיף שמצב התחלואה ברומניה קשה עד כדי כך שבבתי החולים אין מיטות פנויות. "לצערי, לא התכוננו כאן לגל הרביעי של הקורונה", אמר. "נעשו טעויות. בין השאר, הייתה תקשורת לא טובה בין הממשלה לציבור, וזה גרם לכך שהרבה אנשים לא התחסנו. שיעור ההתחסנות ברומניה הוא 30%. עכשיו יש לנו 1,700 מיטות תפוסות, ומספר החולים עולה כל יום".
1 צפייה בגלריה
רומניה קורונה בוקרשט
רומניה קורונה בוקרשט
חולה קורונה מובהל לבית חולים בבוקרשט, בשבוע שעבר. "הרבה אנשים עדיין מאמינים שהקורונה היא רק שפעת"
(צילום: AP)
בריאיון השתתפה גם הזמרת הרומנייה פאולה סלינג, שמנהלת קמפיין למען חיסונים ברשתות החברתיות ומנסה להיאבק בפייק ניוז שמתפשט בנושא. "קשה להסביר את הדברים האלו לציבור הרומני", אמרה, "כי כולם חושבים שאת חלק מקונספירציה, ושנתנו לך כסף כדי לעודד חיסונים. הרבה אנשים עדיין מאמינים שהקורונה היא רק שפעת, וזה נובע מבעיות התקשורת שבין משרד הבריאות לציבור. הרבה אנשים לא מבינים את הסכנה שבקורונה ולא יודעים להעריך את יתרונות החיסונים בהשוואה לחסרונות ולסיכונים שבהם.
"מאז שהחיסונים הגיעו לרומניה, לפני שמונה חודשים, היו פרסומים שסתרו את דעתם של המדענים, וכתוצאה מזה נוצר חוסר אמון בקהילה המדעית. אנשים שלא לומדים מדע, לא מבינים אותו. הם אומרים שמבצע החיסונים הוא חלק מקונספירציה ענקית, ושהמסכות לא יעילות.
"יש הרבה אמנים שמנסים לשכנע אנשים ללכת להתחסן, כמוני, אבל יש הרבה לחץ עליהם: אנשים באמת חושבים שאנחנו חלק מהקונספירציה. זה פוגע, כי אתה רואה הרבה אנשים מתים, ואתה יודע שאפשר היה למנוע את זה, או לפחות להוריד את המספרים. אנשים אומרים, 'למה אנחנו צריכים להתחסן אם עדיין אפשר להידבק?'. הם לא מבינים את התועלת שבחיסון, והממשלה לא מצליחה להסביר להם אותה. אני חושבת שמשרד הבריאות צריך להעביר מסרים ברורים בתקשורת, לציין נתונים סטטיסטיים ברורים, להסביר מה קורה לגוף בעקבות החיסון. חוסר האמון של הציבור בקהילה הרפואית ובמשרד הבריאות נובע גם בגלל חוסר התקשורת".
הזמרת הרומנייה פאולה סלינג: "אתה רואה הרבה אנשים מתים, ואתה יודע שאפשר היה למנוע את זה, או לפחות להוריד את המספרים. אנשים אומרים, 'למה להתחסן אם עדיין אפשר להידבק?'. הם לא מבינים את התועלת שבחיסון, והממשלה לא מצליחה להסביר להם אותה"
כשסיפרנו לפרופ' קופקה על הריאיון שהעניקה היום ד"ר דורית ניצן לאולפן ynet, ובו היא אמרה שארגון הבריאות העולמי מתכוון לשלוח לבוקרשט צוותים מיוחדים בניסיון לעודד את האזרחים להתחסן, הגיב: "זה רעיון טוב, אולי זה ישפר את התקשורת בין הממשלה והאזרחים". פרופ' קופקה גם התייחס לקמפיין של פאולה סלינג ואמר על כך: "פאולה היא אמנית מפורסמת ברומניה, אבל לא האמנים צריכים לחנך את הציבור, אלא אנחנו, הרופאים. כשלא מכבדים את הרופאים ולא בוטחים בהם, לא מאמינים לדעתם החיובית על החיסון.
"אני בטוח שמספר החולים כאן יעלה, בזמן שאין מיטות פנויות ואין ציוד רפואי. המצב קשה עכשיו, ויהיה גרוע יותר".