ים סלמן הרגישה שהיא "פצצה מתקתקת" מאז הגילוי שהיא נושאת את הגן BRCA של סרטן השד. היא גם הקימה מיזם בשם "אקסטרים ת'רפי" שמבקש לעזור לנשים נשאיות אחרות להתמודד עם המצב דרך ספורט אתגרי ועובדת בחברת אילומג'ין שפיתחה טכנולוגיה לגילוי מוקדם ולתיעוד בדיקות גינקולוגיות.
קראו עוד:
במסגרת חודש המודעות לסרטן השד היא התראיינה היום (א') לאולפן ynet, סיפרה על עצמה ובעיקר קראה לנשים: "לכו להיבדק".
1 צפייה בגלריה
ים סלמן
ים סלמן
ים סלמן. "צריך להמשיך בכל הכוח, לא רק בנושא סרטן השד, אלא גם עם סרטנים נשיים נוספים שאפשר לגלות מוקדם ולמנוע אותם"
"גן BRCA מבשר על התפרצות סרטן השד והשחלה באחוזים שונים כתלות בגנטיקה המשפחתית", הסבירה. "אישה כמוני, שנושאת את הגן הזה, יש לה עד 80% סיכוי לחלות בסרטן שד ושחלה, כך שכשאת מגלה את זה, את הופכת להיות פצצה מתקתקת. את יודעת שזה שם. זה לקום כל בוקר ולשאול, מתי? מתי?"
איך גילית את זה? קחי אותנו לתהליך, כדי שאנשים יידעו. "חשוב מאוד לדבר על הנושא, על הנשאות והגנטיקה. נשים שיש להן סרטן שד במשפחה - אמא, סבתא, דודה - חייבות ללכת ולעבור בדיקת BRCA. ברגע שאת מגלה שאת נשאית של הגן, בדרך כלל יש כמה פעולות מניעתיות שאת יכולה ומתבקשת לעשות. במקרה שלי זה היה לסיים עם ילודה עד גיל 35 ולכרות את השחלות. המשמעות היא כניסה לגיל המעבר בגיל מאוד מוקדם. ההמלצה היום היא גם לעבור כריתת שדיים מניעתית ושחזור על מנת להוריד את הסיכויים לחלות במחלה. יש נשים רבות, וגם אני, שבוחרות בדרך הזאת".
"בהתחלה זה הלם, הלם גדול. עם כל האופטימיות שלי כבן אדם, היה לי מאוד קשה לקבל את הבשורה. כשאת יודעת מאיזה חומרים עשויה המחלה הזאת, ואת רואה את הגסיסה ואת המוות בבית, זה קשה מאוד. אבל היה לי ברור שאלחם בזה"
כשמגיעה הידיעה שאת נשאית, מה עושים עם זה? "בהתחלה זה הלם, הלם גדול. עם כל האופטימיות שלי כבן אדם, היה לי מאוד קשה לקבל את הבשורה. כשאת יודעת מאיזה חומרים עשויה המחלה הזאת, ואת רואה את הגסיסה ואת המוות בבית, זה קשה מאוד. אבל היה לי ברור שאלחם בזה. עשיתי שלושה ילדים בתוך ארבע שנים ועברתי כריתת שדיים מניעתית כריתת שחלות, והנה אני חיה, בריאה ומקווה לעוד הרבה שנים. ואני כמובן מהדהדת כמה שיותר את החשיבות של גילוי מוקדם בכל דרך אפשרית".
עדיין קורה שאת מספרת את הסיפור שלך, ונשים מפקפקות? "היום אני שומעת פחות את המשפט 'לי זה לא יקרה'. המדינה שלנו עושה עבודה מדהימה בגילוי מוקדם ובהעלאת המודעות, ויש גם קבוצות רבות שעוסקות בכך. בישראל יש הרבה מאוד נשים שלוקחות את הנושא הזה כמסע חיים ומהדהדות אותו בכל דרך אפשרית. צריך להמשיך בכל הכוח, לא רק בנושא סרטן השד, אלא גם עם סרטנים נשיים נוספים שאפשר לגלות מוקדם ולמנוע אותם באחוזים מאוד גבוהים, כמו סרטן צוואר הרחם".