נעקצה על ידי דבורה וגילתה שהיא אלרגית. רבקה דהן לא העלתה על דעתה שעקיצת דבורה עלולה להביא אותה למצב של סכנת חיים, 24 שעות לאחר העקיצה.
דהן (74), פנסיונרית, אם לשישה וסבתא לשמונה מקריית אתא, הגיעה לפני מספר ימים לרופא בשל נפיחות בעין שנגרמה מעקיצת דבורה יום קודם. בעת שישבה בחדר ההמתנה, סיפרה למזכירה, שובל, שנעקצה על ידי דבורה. לאחר מספר דקות החלה להשמיע קולות השתנקות והתקדמה לעבר משרד המרפאה תוך נפנופי ידיים. הצוות זיהה שהיא במצוקה נשימתית והכניס אותה במהירות לחדר האחיות.
ד"ר גדיר סאלם, רופא משפחה במרפאת לב הקריה של כללית, נקרא לבדוק אותה ומצא שהיא לא מסוגלת להשלים משפטים ומתקשה לנשום. הוא הבין שהיא סובלת משוק אנפילקטי - תגובה אלרגית מסכנת חיים - ונתן לה מיד זריקת אדרנלין. ד"ר ולדימיר פולונסקי, רופא נוסף במרפאה, הצטרף לד"ר סאלם ולצוות האחיות, וביחד הגישו לדהן טיפול ראשוני, כולל עירוי סטרואידים ואינהלציות, והצליחו לייצב את מצבה עד להגעתה של ניידת טיפול נמרץ.
קראו עוד:

4 צפייה בגלריה
רבקה דהן ד"ר גדיר סאלם
רבקה דהן ד"ר גדיר סאלם
רבקה דהן עם ד"ר גדיר סאלם. "זיהוי האלרגיה וקבלת טיפול מתאים עשויים להביא לריפוי מוחלט"
(צילום: דוברות כללית)

"בזכות המקרה גיליתי שאני אלרגית לעקיצות דבורים"

דהן הגיעה לבית חולים להמשך טיפול, הושארה להשגחה ולאחר מכן שוחררה לביתה. למחרת התייצבה במרפאה. "הגעתי כדי לומר תודה לצוות המרפאה, שהציל את חיי", אמרה. "בזכות המקרה הזה גיליתי שאני סובלת מאלרגיה לעקיצות דבורים, ומהיום אני נושאת איתי בתיק מזרק אפיפן".
היא מספרת: "לא הבנתי שהמצב הרפואי שלי חמור. נתנו לי זריקות ומסכת חמצן. לחץ הדם שלי היה פעם גבוה ופעם נמוך. היו לי פרכוסים. רק אחרי שהתאוששתי אמרו לי שהייתי בסכנת חיים אמיתית".
ד"ר וליד טרביה, מנהל המרפאה: הסביר: "המטופלת סבלה מתגובה אלרגית מאוחרת לעקיצת דבורים, תופעה נדירה שבה התגובה האלרגית מתחילה יום עד שלושה ימים אחרי החשיפה לאלרגן, ולא מיד, כפי שקורה בדרך כלל".
"אלרגיה לעקיצות של דבורים או צרעות עלולה לגרום לתגובות קשות ומסכנות חיים", מוסיף ד"ר סאלם. "זיהוי האלרגיה וקבלת טיפול מתאים עשויים להביא לריפוי מוחלט אצל רוב המטופלים".
4 צפייה בגלריה
צוות המרפאה לב כללית
צוות המרפאה לב כללית
צוות מרפאת כללית לב הקריה. רבקה דהן שלישית משמאל.
(צילום: דוברות כללית)

עקיצות דבורים: זה עלול להיגמר בחנק ובמוות

כתבנו הרפואי ד"ר איתי גל, מסביר: עקיצות דבורים שכיחות מאוד בישראל, בעיקר באביב ובקיץ, כשפעילות הדבורים נמצאת בשיאה. בסיכון גבוה מצויים בדרך כלל עובדי חקלאות וכן ילדים המסתובבים בגינות שיש בהן צמחייה עשירה בפרחים.
מה קורה בזמן עקיצת הדבורה? העוקץ של הדבורה נמצא בקצה הבטן שלה. בעת העקיצה מתערבבות הפרשות של שתי בלוטות ארס, ונוצר רכיב המוחדר לאדם באמצעות מחט משוננת. בזמן העקיצה נקרע העוקץ מגוף הדבורה ונשאר בגוף שנעקץ. חלק מאיבריה הפנימיים של הדבורה נקרעים גם הם, וכעבור מספר שניות היא מתה. ריח הארס המשתחרר מהדבורה מושך דבורים אחרות המגיעות לאזור ומזדרזות להמשיך ולעקוץ.
4 צפייה בגלריה
עקיצת דבורה דבורים
עקיצת דבורה דבורים
עקיצות דבורים שכיחות מאוד בישראל, בעיקר באביב ובקיץ, כשפעילות הדבורים נמצאת בשיאה
(צילום: shutterstock)
מה קורה בגוף בעקבות העקיצה? הארס גורם לאדמומיות, לכאב, לנפיחות ולגרד במקום העקיצה. אצל אנשים שסובלים מאלרגיה לעקיצת דבורים עלולים להתפתח קוצר נשימה, כאבי ראש, ירידת לחץ דם ואובדן הכרה.
מתי זה עלול להיות מסוכן? אם התגובה לעקיצה אינה חמורה, ניתן להסתפק בשטיפת הפצע במים ובסבון, בהוצאת העוקץ על ידי גירוד עדין ובקירור מקום העקיצה. אפשר גם להסתייע במשחה מקומית כמו פניסטיל או אלוורה.
אם החולה איבד את הכרתו כתוצאה מתגובה אלרגית קשה, יש לבצע החייאה. אנשים הידועים כאלרגיים לעקיצות דבורים, כמו גם אנשים העובדים בסביבה של דבורים, חייבים להתהלך עם מזרק אפיפן לשימוש אישי. מזרק זה מכיל אדרנלין, וכשהוא מוזרק לגוף, הוא גורם לכיווץ של כלי הדם ובכך מעלה את לחץ הדם. במקביל, הוא גורם להרפיה של שרירי הנשימה. בכך מתאפשר מרווח זמן עד לקבלת טיפול בבית חולים. מדובר בפעולה מצילת חיים שיש לבצע באופן מיידי, שכן בתוך דקות ספורות עלול המצב להידרדר לחנק ולמוות.
ד"ר סיריל יופה אלרגיה ואימונולוגיה קלינית מבית החולים לילדים שניידר מוסיף: "יש לציין כי ניתן לאבחן לאיזה ארס יש אלרגיה. קיים טיפול מציל חיים שמוציא את המטופל מסכנת חיים אם אכן המטופל אלרגי לארס דבורניים. מדובר בתהליך של אימונותרפיה ייחודי לאותו הארס, תהליך שבו מלמדים מחדש את מערכת החיסון שלא להגיב לארס. יש לפנות לאבחון במרפאות אלרגיה. לעיתים תגובה לארס דבורניים מהווה תסמין ראשון למחלה של תאים שאחראים על האלרגיה בגוף האדם וזו סיבה נוספת לבצע אבחון מדויק".
בהכנת הכתבה השתתף אדיר ינקו

שמים את הבריאות בקדמת הבמה

מערכת הבריאות הישראלית נחשבת לאחת הטובות והיעילות בעולם, ובמובנים מסוימים היא אף מעוררת קנאה. החוזקות שלה הם העוגנים החשובים ביותר המספקים למדינה יציבות וחוסן. אלא שלצד היתרונות, יש גם לא מעט אתגרים ובעיות שזקוקות לטיפול בהן: אי השוויון, המחסור בכוח האדם, שעות עבודה מרובות, תורים ארוכים, שחיקת תקציבים ועוד.
ועידת הבריאות השנתית של ynet ו-"ידיעות אחרונות" שתיערך ב-1 באוגוסט, תעסוק בכל אלו, מתוך ההבנה שבריאות אישית ולאומית היא המפתח לחיים טובים ושפויים יותר.
בוועידה, שתועבר בשידור חי ב-ynet, יתארחו שר הבריאות משה ארבל, מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, יו"ר ההסתדרות רפואית בישראל פרופ' ציון חגי, מנהל היחידה לנוירוכרורגיית ילדים בשיבא, יו"ר ארגון רופאי המדינה ומ"מ יו'"ר הר"י  ד"ר זאב פלדמן, מנכ"ל המרכז הרפואי ברזילי פרופ' חזי לוי, מנכ"לית המרכז הרפואי וולפסון ד"ר ענת אנגל, מנהל בית החולים נצרת פרופ' פהד חכים, מנהלת המרכז הרפואי שמיר ד"ר אסנת לבציון קורח, מנהלת מכון המחקר והחדשנות של מכבי (KSM) ד"ר טל פטלון, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור פרופ' חגי לוין, סגן יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל ד"ר אלכס לוין, ראש התוכנית לניהול מצבי חירום ומשבר באקדמית רמת גן פרופ' קובי פלג, ראש האגף לבריאות הנפש במשרד הבריאות ד"ר גלעד בודנהיימר, יו"ר המועצה הלאומית לסוכנת פרופ' איתמר רז, מנחת "משחקי בריאות" ynet דנה רון, פרופ' רונית מכטינגר רופאה בכירה ביחידה להפריה חוץ גופית בשיבא, דבורה שרר יועצת תקשורת בכירה בתחום הבריאות, מירי לב דולה ואחות מוסמכת, פולה בליק מומחית לרפואה טבעית וקוסמטיקה מתקדמת ועוד.