סדר בבדיקות הסרולוגיות: בשבועות האחרונות הוצפו קופות החולים בדרישות מהמטופלים לעבור בדיקה סרולוגית, שלדעתם תעיד על הגנה מפני נגיף הקורונה, הכרה כתו ירוק או מניעת הצורך להתחסן נגד קורונה. לאור הפניות הרבות הפיץ משרד הבריאות חוזר המבהיר את סוגיית הבדיקות הסרולוגיות, למי הן מאושרות, והאם הן בכלל מעידות כי האדם מוגן מפני הדבקה ותחלואה.
קראו עוד:
במשרד הבריאות קבעו כי בדיקות הסרולוגיה אינן מאפשרות לקבוע את מועד ההחלמה, או את דעיכת המוגנות עם הזמן. במשרד הוסיפו כי אין ערך סף של רמת נוגדנים המעיד על חסינות, ועל כן המשרד אוסר על ביצוע בדיקות הסרולוגיה כהחלטה לפני התחסנות, או לאלה שמבקשים לדעת האם חלו בעבר.
הבדיקה הסרולוגית מאושרת רק במקרה של אדם המצהיר שחלה בחו"ל או התחסן בחו"ל, כדי לאמת את ההצהרה. אך גם בדיקה זו אינה מעידה על מוגנות הגוף בפני הדבקה, ותשמש כאמור רק לצורך אימות הצהרת השב מחו"ל.
1 צפייה בגלריה
בדיקות נוגדנים לילדים בחדרה
בדיקות נוגדנים לילדים בחדרה
בדיקות סרולוגיות. האם הן מעידות על חיסוניות הגוף נגד הקורונה?
(צילום: AP)

הגנה של הנוגדנים

הבדיקות הסרולוגיות קיימות מזה עשרות שנים, למגוון מחלות זיהומיות. מדובר בבדיקה המודדת חלק מהנוגדנים שאותם מייצר הגוף כנגד חיידק או נגיף, ובמקרה שלנו – כנגד הקורונה. הנוגדנים הם ה"חיילים" של מערכת החיסון המתבייתים על הפולש הזר. במקרה של נגיף הקורונה, נוגדנים אלה מנטרלים אותו, ומאותתים למערכת החיסון להסתער עליו כדי להשמידו. לנוגדנים יש ערך נוסף: הזיכרון החיסוני. בפעם הבאה שאותו פולש זר יחדור לגוף, הם יזהו אותו במהירות, ינטרלו אותו ויזעיקו שוב, הפעם במהירות, את תאי הדם הלבנים להסתער ולהשמיד את הנגיף.
בגופנו יש סוגים רבים של נוגדנים, העיקריים שבהם הם נוגדן מסוג IgM, הוא ה"חייל" הראשון במערכה שמסתער על הפולש הזר כבר בשלבים הראשונים. בנוסף, קיים נוגדן מסוג IgG, המופיע בשלבים מאוחרים יותר של הזיהום (ובמקרה של נגיף הקורונה – לאחר כשבועיים מההדבקה), ומסמל למעשה כי הגוף מחוסן. ה-IgG הוא הנוגדן המהווה "זיכרון חיסוני", שמאפשר בזיהום הבא להתביית במהירות על הפולש הזר ולמנוע את התפשטותו בגוף.
במקרה של קורונה, קיימת בדיקת סרולוגיה איכותית הנותנת תשובה כללית האם קיימים נוגדנים נגד קורונה, ותשובה כמותית הנותנת תשובה מספרית לגבי כמות הנוגדנים שנמצאו. הבעיה היא שהבדיקה אינה מפרידה בין סוגי הנוגדנים שיוצר הגוף, חלקם מכוונים נגד מעטפת נגיף הקורונה, חלקם נוצרים בתגובה לחיסון. לפיכך, אין לדעת כתוצאה מהבדיקה הסרולוגית אילו נוגדנים במדויק נמצאו, האם הם נוגדנים בזכות החיסון, או נוגדנים בעקבות חשיפה לנגיף.
אך יותר מכך, הבדיקה גם אינה מעידה בהכרח על הגנה מפני הקורונה: במערכת החיסון פועלים תאי חיסון רבים, ובהם תאי דם לבנים מסוג T, בעלי חשיבות מכרעת במלחמה נגד הקורונה: תאים אלה מעידים על חיסוניות תאית. הם נכנסים לפעולה לאחר שנגיף הקורונה כבר חדר לגוף. תאי ה-T פועלים בשני מישורים: בתפקידם האחד הם פועלים כ"שליחי חרב" התוקפים את נגיפי הקורונה ומחסלים אותם. בתפקידם האחר, הם פועלים כתאי זיכרון: לאחר המפגש עם נגיף הקורונה הם "צורבים" את המידע עליו, "זוכרים" אותו, כך שבמקרה של הדבקה נוספת, נגיף הקורונה יחוסל מהר יותר.
בחודשים האחרונים מציעים מרכזים רפואיים בדיקת סרולוגיה בתשלום של כ-500 שקלים. גם על כך הורה משרד הבריאות שבדיקה כזו לא תזכה בתו ירוק, מאותה סיבה פשוטה, שהבדיקה אינה מעידה על הגנה מפני הנגיף.