רבים שואלים אותי איך אפשר להפסיק לפחד. לצערי, אין לי כמוסה סודית המסייעת להעלים את הפחד. אני כבר מזמן ויתרתי על הפנטזיה שלא יהיו לי פחדים. יותר מזה, הבנתי שככל שאני גדלה ומתפתחת, הפחד שלי גדל ביחד איתי.
לפחד יש מוניטין מפוקפק, אבל אם נסתכל לו ב"לבן של העיניים" נבין שהוא בסך הכול מערכת הגנה אבולוציונית, שנועדה להגן עלינו מפני סכנות. זה בסדר לפחד, כל עוד אנחנו יודעים לעבוד עם הפחד, לתת לו את המקום הראוי לו, מבלי להשתלט ולשתק אותנו. לפחד יש בסיס פיזיולוגי מובהק שבא לידי ביטוי בתחושות גופניות שונות. החל מקוצר נשימה, דופק מהיר וחזק, לחץ דם גבוה, וכדומה. תנסו לדמיין את זה כמו הכנה למלחמה - צו 8 מגיע, וכל החלקים החשובים בגוף יוצאים למילואים.
לעוד שיחות בגן עדן - לחצו כאן
בזמן פחד מופרשים הורמונים כמו אדרנלין וקורטיזול, שנועדו ליצור עוררות ולהזרים דם לשרירים, במטרה להילחם ב"נמר" שרודף אחרינו או לברוח ממנו. בזמן סכנה, מערכות פיזיולוגיות שאינן חיוניות לרגעי העימות, נכבות באופן אוטומטי. מערכת החיסון, מערכת העיכול, ואפילו מערכת הלמידה. כי איך אפשר ללמוד משהו חדש כשאתה עסוק בהישרדות?

בתור התחלה, הורידו את הווליום

אחרי אירוע מלחיץ אנחנו אמורים באופן טבעי להירגע ולחזור לאיזון, אבל זה לא מה שקורה בפועל. אנחנו אמנם לא חיים בעידן האבן ונמרים לא רודפים אחרינו בדרך הביתה, אבל אנחנו בהחלט חיים תחת סטרס מתמשך. ממהרים לשלם חשבונות בזמן, לאסוף את הילדים, להתארגן למצגת בעבודה, ולהזמין את המשפחה לארוחת חג. ככל שאנחנו מגבירים את הווליום של הסטרס בחיינו, כך אנחנו יוצרים עוד סיבות לפחד ולחרדה, דבר המשבש את הפעילות התקינה בגוף שלנו.
מה בין פחד לחרדה? למרות קווי הדמיון בין פחד לחרדה, מדובר בתופעות שונות. פחד מתעורר לנוכח סכנה מיידית וספציפית. למשל, ידיעה על מחלה קשה, פיטורים, או אפילו מכונית שמתקרבת במהירות. מבחינה פיזיולוגית, הפחד מופעל במערכת הלימבית, ובפרט באמיגדלה, שמגיבה באופן אוטומטי וללא צורך במודעות לאותות סכנה.
לעומת זאת, חרדה אינה פועלת נוכח איום ספציפי, אלא מתוך מחשבות, מודעות יותר או פחות, שמעוררות בנו מתח עז, ולעיתים אפילו בלתי נסבל. מבחינה פיזיולוגית רואים את פעילותה באזורים בקליפת המוח שנקשרים לחשיבה גבוהה. החרדה מעוררת את מערכת העצבים הסימפתטית, מה שמפעיל את הגוף בצורה מאוד לא נעימה וגורם לבחילות, כאבים בחזה, קוצר נשימה וכאבי בטן.
חרדה גורמת גם לתסמינים פסיכולוגיים של אי שקט, מתח, פחד מהעתיד, חוסר ודאות ורפטטיביות של מחשבות אובססיביות. חרדה יכולה להגיע בווליום נמוך יותר, ולהופיע גם בהתקף פאניקה שבמהלכו נוצרת חווית סכנה אמיתית. "כשנמר רודף אחריך, ויש לך את כל הסימפטומים – זה פחד, וכשיש לך את כל הסימפטומים ואף נמר לא רודף אחריך – זו חרדה".
2 צפייה בגלריה
למרות קווי הדמיון בין פחד לחרדה, מדובר בתופעות שונות
למרות קווי הדמיון בין פחד לחרדה, מדובר בתופעות שונות
למרות קווי הדמיון בין פחד לחרדה, מדובר בתופעות שונות
(צילום: Shutterstock)

עובדים יחד עם הפחד: כל השלבים בדרך לחיים רגועים

וישנו גם המצב: המתחים בין הגורמים השונים במדינה, תחושת האיום מבית ומחוץ, כל אלה משפיעים על כולנו ומציפים פחד קיומי ותחושת לחץ ודאגה. אנחנו פוגשות יותר ויותר אנשים שחשים את השפעת הלחץ על הגוף והנפש, החל מחרדות ונדודי שינה, ועד אובדן שליטה ומחלות אוטואימוניות שמתפרצות ללא כל התראה.
אז אחרי שהבנו את תופעות הלוואי וההשלכות של פחדים, חרדות, ותחושת סטרס מתמשכת, מה עושים? יש לנו שלוש שיטות לעבודה עם הפחדים. כל אחת תתאים לפחד מסוג אחר. השאיפה היא שכבר משעות הבוקר, רגע לפני שאתם מתחילים את היום שלכם, תוכלו לערוך פעולות מונעות שיפחיתו, ואולי גם ימנעו, את הלחץ והפחדים - עוד לפני שיהפכו לחרדות של ממש.
#1 מי שמאמין לא מפחד!
המענה לפחד הקיומי והמתכון הטוב ביותר לחוסן נפשי הוא להיות באמונה. לדעת שכל מה שקורה הוא לטובה. גם אם זה לא נראה כך במבט ראשוני. לתרגל אמונה בעצמנו, ברוח הגדולה שעוטפת את כולנו, באלוהים גדול וחומל או באבולוציה שתמיד שואפת להתפתחות.
אם אמונה היא הבסיס והמצע לסדר יומנו, גם אם הפחד עולה בנו מסיבה כזאת או אחרת, חשוב שנעשה בדיקת נוכחות - איך אנחנו ברגע הזה? בשנייה הזו ממש? האם אנחנו נושמים? יש לנו מזון וקורת גג? הכול בסדר? ברגע שנלמד לשאול את השאלות הנכונות, נצליח לפוגג את השפעות הפחד ולזכור שהוא בסך הכול דמיון שיצא משליטה.
לא פעם האזעקות שבמוחנו נדלקות סתם, "אזעקות שווא". לפעמים זה בגלל משהו שקרה בעבר או בגלל משהו עתידי שטרם קרה, ואולי בכלל לא יקרה. ברגע שאנחנו חוזרים לרגע הזה, אנחנו מחזירים את הכוח לידיים.
#2 לצאת לדייט עם הפחד
כשאנחנו חשים פחד יש לנו נטייה טבעית לדחוף אותו הצידה. הפחד לא נעים לנו, אבל מעצם ההדחקה אנחנו רק מעצימים אותו ומגדילים אותו. לכן, הטכניקה השנייה היא ללמוד להתבונן על הפחדים העמוקים שלנו, ממש כמו שאנחנו מסתכלים על הילדים היקרים והמתוקים שלנו - בחמלה. זה לא קל, אבל זה כל כך מתגמל. פחד מעיד על משהו בתוכנו שמבקש תשומת לב, ועד שלא נעניק לו אותה הוא לא ייעלם. להיפך, הוא יגביר את הנקישות על הדלת.
להזמין את הפחד לכוס קפה, לצאת איתו לדייט, זה לא לפחד מהפחד, אלא לשמוע את המסר שהוא מבקש להעביר לי. אולי אני מפחדת לגדול לתפקיד החדש, אולי אני מת מפחד להתמסר לאינטימיות, לעבור לגור ביחד או כל דבר אחר שמוציא אותנו מאזור הנוחות. כך או כך, הפחד כאן כדי לתת לנו מסר, הוא לא אויב והוא לא בא להכאיב לנו. הוא רק מבקש שניתן לו רגע התייחסות.
צריך "לדבר" איתו, לבקש להבין מה הוא רוצה, ומה הוא צריך כדי לשחרר וללכת. אתם יכולים לדמיין את זה, לצייר את זה, אפילו לכתוב את זה. כל דרך שנוחה וקלה עבורכם מתקבלת בברכה. ברגע שתקדישו זמן לפחד, תראו שכל החוויה שלכם מולו משתנה - פתאום הוא הופך ממשהו מאיים למשהו רך שמנסה לשמור עליכם. תגלו שהוא הרבה יותר נחמד ממה שחושבים עליו וכשמסבירים לו לאט, הוא עוזב די מהר.
#3 להתבונן על העולם דרך העין השלישית
הטכניקה השלישית להתמודדות עם פחד מיועדת דווקא למי שנמצא בלב ליבה של החרדה. האמיגדלה, שאחראית על הדלקת האזעקות במוחנו, מגיבה מהר לסיטואציות. לכן, במצבי חירום, כשכל האזעקות שלנו דולקות, וצריך להגיב באופן מידי, בדיוק באותו הרגע אנחנו עוצמים עיניים ומעבירים את המבט לעין השלישית, עין הרוח.
2 צפייה בגלריה
נשימה
נשימה
מומלץ לתרגל נשימות מדי יום
(צילום: shutterstock)
זה הזמן למהר לעשות לכם שקט חיצוני, שישפיע עליכם מבפנים - לעצום עיניים, לתרגל נשימות במשך כמה דקות ארוכות, ולהעביר את גלגל העין מעלה ופנימה - ממש כאילו אתם מתבוננים על המוח שלכם מבפנים. לאחר מספר דקות, תחושו איך הנשימה חוזרת לסדרה, ואיתה גם המחשבה הצלולה. המלצתנו היא לתרגל נשימות מדי יום, כדי שבמצבי קיצון הגוף ידע להתרגל לנשום בצורה שתצליח להרגיע את כל המערכות.
רגע לפני סיום אשתף אתכם שבמרחב מודעות אנחנו מתרגלים גם טכניקה מתקדמת שנקראת 'אל מורא'. זו הטכניקה המטאיסטית לעבודה עם הפחד – ריקוד מהפנט של האל שבתוכנו יחד עם המורא. שני צידי קיצון המתנהלים בתוכנו גם יחד - פחד וביטחון בו זמנית. וכשמתמסרים לריקוד הזוגי שלהם, שיאים חדשים מובטחים.
בכל יום שלישי בשעה 15:00 ב-ynet radio פריידי מרגלית ואלימור הניג מקנות כלים תודעתיים, זמינים ויעילים להתנהלות מדויקת במשחק החיים. האושר זמין לכל דורש. להיכרות עם השיטה וארגז הכלים לעבודת תודעה עצמית לחצו כאן
מחפשים המלצות האזנה או רוצים להמליץ על פודקאסטים שאתם אוהבים? הצטרפו לקהילת הפייסבוק שלנו פודקאסט להמונים