התמונה המדאיגה נחשפת: זינוק משמעותי של המאובחנים בסרטן בגילים צעירים ברחבי העולם. בעוד מספר המאבחונים בסרטן בגיל צעיר עמד על 1.82 מיליון בשנת 1990, כשלושים שנה מאוחר יותר, בשנת 2019, אובחנו 3.26 מיליון מקרים. זאת כאשר מספר המתים הצעירים מסרטן עמד על 1.06 מיליון איש בסוף אותה השנה, עלייה של 27% מלפני 30 שנה.
2 צפייה בגלריה
הקרנה קרינה סרטן
הקרנה קרינה סרטן
טיפול בקרינה לחולי סרטן. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
המחקר, הגדול מסוגו שנערך אי פעם, הצביע על עלייה של 80% חולי סרטן מאובחנים, מתחת לגיל 50 במהלך 30 השנים האחרונות. הוא נעשה בהובלת אוניברסיטת אדינבורו בסקוטלנד יחד עם בית הספר לרפואה של אוניברסיטת שיאנג-ג׳יאנג בהואנזו, סין, והנתונים שבמסגרתו נאספו מ-204 ארצות וכללו 29 סוגי סרטן שונים.
המחקר עסק בין היתר באפיון סוגי סרטן נפוצים וקטלניים. מבין מסקנותיו עלה כי סרטן השד הוא הסרטן הנפוץ ביותר, עם 13.7 מקרים לכל 100 אלף חולים, והרצחני ביותר, עם 3.5 נפטרים לכל מאה אלף חולים, במהלך שלושים השנים שנבדקו.
קראו עוד:

בין הסיבות: לא אוכלים מספיק ירקות ופירות

סרטן הגרון וסרטן בלוטת הערמונית התגלו כסוגי הסרטן ששכיחותם בגיל צעיר עלתה בצורה החדה ביותר בשלושים השנים האחרונות בכ-2.8 ו-2.23 אחוזים לשנה כל אחד. הם מדורגים אחרי סרטן השד ולפני סרטן הריאות, הבטן והמעיים ברשימה הזו. לעומתם, סרטן הכבד הוא זה שאובחן פחות בשלושים השנים הללו ונמצא בנסיגה של 2.88% לשנה.
החוקרים הסבירו כי עדיין מוקדם לזהות את כל הגורמים האחראים לזינוק החד במאובחנים במחלה, אך מציינים את הרגלי האכילה הקלוקלים בתור גורם משפיע משמעותי, הכולל אכילה מופרזת של בשר אדום ומלח ואכילה מועטת של פירות, ירקות ומוצרי חלב.
2 צפייה בגלריה
פירות וירקות העשירים בויטמין סי
פירות וירקות העשירים בויטמין סי
לא אוכלים מספיק ירקות ופירות
(shutterstock)
מחקרי עבר ניתחו את הנתונים על פי אזורים וארצות שונות, אולם זהו המחקר הראשון שהחוקרים בדקו את הנתונים העולמיים של המאובחנים, בני 14 עד 49, במטרה לבחון את מספר הנפטרים, ההשלכות הבריאותיות בעקבות מחלתם ואילו גורמי סיכון משותפים הם חלקו בין השנים 1990 ל־2019.
עוד עלה מהמחקר כי המספר הרב ביותר של חולים צעירים אובחן בצפון אמריקה, אוקיאניה ומערב אירופה, כאשר מספר הנפטרים מתחת לגיל 50 היה הגבוה ביותר באזור האוקיאניה, מזרח אירופה ומרכז אסיה. מספר החולים הגדול ביותר מגיע מבני המעמד הבינוני והנמוך, כשנשים סובלות יותר מבריאות רעועה ואחוזי התמותה שלהן גבוהים יותר.
פורסם לראשונה: 00:00, 07.09.23