במערכת הבריאות מדווחים בימים האחרונים על שכיחות גבוהה של זיהומים ופטרת בכפות הרגליים בקרב לוחמי צה"ל אשר שבים לישראל מרצועת עזה. התופעה שכיחה במיוחד בשל המערכה הארוכה והעובדה כי רבים מהם אינם חולצים את נעליהם מזה ימים ארוכים.
מעקב "ידיעות אחרונות" ו-ynet בשבועות האחרונים הצביע על שורת בעיות בריאותיות שעימן מתמודדים הלוחמים, ובהן מחלות והרעלות קיבה הנובעות, בין היתר, מתרומות המזון שמגיעות ללוחמים ומבעיית זיהומים - בהם גם חיידקים עמידים - ממנה סובלים החיילים הפצועים שמפונים לטיפול רפואי בישראל. כעת, לאחר תחילת השחרור המסיבי של כוחות מילואים, מתברר ביתר שאת כי חיילים רבים מתלוננים, כאמור, על כאבים עזים בכפות הרגליים הנובעים מזיהומים ופטרת.
1 צפייה בגלריה
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה
ימים ארוכים בנעליים סגורות ללא החלפה. חיילי צה"ל בעזה
(צילום: דובר צה"ל)
"לא מעט חיילים מספרים שהם סובלים מפצעים נוראיים ונראה שיש להם פטרת נורא קשה של העור", אמר ד"ר לירן לוי, מנהל שירות השתלות הריאה במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, שהתנדב למילואים ושירת כרופא גדוד גפן של בה"ד 1. הוא ליווה מקרוב את החיילים והעניק להם טיפול רפואי במשך כחודש בתוך הרצועה. "בגלל שהם בכוננות כל הזמן הם לא מורידים נעליים ויש לחות ברגל, החלפת הגרביים לא נעשית על בסיס יומיומי ולפעמים הם לא מתקלחים במשך שבועות. השילוב של כל אלה הוא קרקע פורייה לפטרת של הציפורניים והעור שלעיתים גורמת לפצעים קשים וכואבים".
ד"ר הדס עופר פרידמן: "החיילים חוזרים עם זיהום שאמנם לא מסכן חיים, אך הוא גורם לאדמומיות, גירודים, דלקות ושלפוחיות בחלק מהמקרים. יבלות בכפות הרגליים זה משהו שיכול מאוד לכאוב ולפגוע באיכות החיים"
לדבריו, "הצבא מספק גרביים ותחתונים כדי לעודד אותם להחליף כל יום, ומשתמשים בטלק ובמשחות נגד פטריות, אך הדבר הכי יעיל הוא שהרגל שלהם תהיה מאווררת, מה שלא אפשרי בגלל הלחימה. הגדוד שלי היה שם חודש ולא מעט אנשים שאלו אותי אם יש משהו לעשות כי הם סובלים מכאבים. זה מספיק זמן כדי להחמיר את המצב, וזה יותר גרוע ממערכות קודמות מפאת אורך האירוע".
ד"ר הדס עופר פרידמן, האחראית על מרפאת מחלות זיהומיות של העור בבילינסון: "החיילים חוזרים עם זיהום שאמנם לא מסכן חיים, אך הוא גורם לאדמומיות, גירודים, דלקות ושלפוחיות בחלק מהמקרים. יבלות בכפות הרגליים זה משהו שיכול מאוד לכאוב ולפגוע באיכות החיים. זה משהו שמצריך טיפול ובדרך כלל לא עובר בעצמו. בחלק מהמקרים קשה להיפטר מזה רק באמצעות קרמים, וכשהמצב חמור צריך להגיע לטיפול בכדורים.
“ככל שהחייל שרוי בתנאי הלחימה יותר זמן הסיכון גבוה יותר. רצוי להחליף כמה שיותר גרביים, לסבן ולנגב את כפות הרגליים עד כמה שאפשר. אפשר להביא מהבית חומרים שמונעים הזעה ברגליים. מי שכבר מתחיל לו זיהום פטרייתי צריך להצטייד בקרמים אנטי־פטרייתיים ולהתחיל למרוח בשטח".
פורסם לראשונה: 00:00, 04.01.24