קיצוץ של 48 מיליון שקלים בתקציב משרד הבריאות – מתוך תקציב מופחת ממילא. זו משמעות הקיצוץ הרוחבי שאושר היום (א') בממשלה לטובת הקמת "המשמר הלאומי" לבקשת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. ל-ynet נודע כי בין הקיצוצים המסתמנים צפויה פגיעה בגיוס כוח אדם, בפיתוח מערכות מידע - שהיוו מרכיב קריטי בעת הקורונה, בפעילויות פנאי לעובדים והסברה.
מאחר שההחלטה התקבלה רק היום, טרם גובשה רשימת הפעילויות והמהלכים שצפויים לספוג קיצוץ, אך לדברי גורמים במערכת הבריאות ליבת הקיצוץ תהיה בתוכניות ההתרחבות של המשרד ולא בשירותים שיינתנו על פי חוק. "עוד לא התקבלו החלטות בעניין הקיצוץ", אומר גורם במערכת. "אבל ברור שפרויקטים שהיה צפוי שיתרחבו ויתפתחו – יתעכבו או יידחו לשנה הבאה".
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
קיצוץ רוחבי לטובת המשמר הלאומי של השר איתמר בן גביר
(צילום: שלו שלום)
הקיצוץ יורכב מ-40 מיליון וחצי שקלים מתקציב המטה של המשרד (סעיף 24) ועוד שמונה מיליון שקלים מתקציב הפיתוח (סעיף 24). גיוס כוח האדם על כל נגזרותיו יספוג מהלומה, וכך גם פיתוח מערכות המידע והטמעתן. הפערים העצומים בכל הנוגע לתפעול מערכות מידע התבררו בעת מגפת הקורונה, כאשר למשרד לא הייתה מערכת מידע מותאמת לאירוע בסדר הגודל הזה. בשנים האחרונות עבדו במשרד על הטמעה ופיתוח של מערכות מידע מתקדמות וחלק מהמהלכים הללו צפויים לרשום עיכוב משמעותי. "בסוף, המשרד יתצטרך להתכנס לליבת התקציב שלו וזה אומר שפיתוח עתידי, הרחבת תוכניות וצמיחה צפויים להצטמצם או להתעכב", אומר גורם במערכת הבריאות.
עוד על הקמת המשמר הלאומי ומשמעויותיו:
בין התוכניות שאמורות לספוג את הקיצוץ לטובת הקמת "המשמר הלאומי": תקציבי הפנאי לעובדי בתי החולים וקופות החולים לצורך מניעת שחיקה בקרב הצוותים. בשנה שעברה העניק המשרד תקצוב לבתי חולים לטובת קיום פעילויות פנאי, הוקרה והעשרה. כך למשל, בית החולים שערי צדק הזמין את הזמר עידן רייכל לערב הוקרה והופעה מהסעיף התקציבי הזה שצפוי לספוג קיצוץ. גם פעילויות ספורט עבור הרופאות, הרופאים וחברי הצוותים הסיעודיים יספגו קיצוץ.
תחום נוסף שייפגע מחרב הקיצוצים הוא ההסברה. משרד הבריאות יוזם קמפיינים להעלאת מודעות לעניינים שונים הקשורים לבריאות הציבור, וביתר שאת ברקע אירועים משמעותיים כמו מגפת הקורונה, התפרצות של פוליו ועידוד אורח חיים בריא. זה אחד התחומים שתקציבם עלול להיפגע, דווקא כששיעורי ההתחסנות בקרב ילדים לחיסוני השגרה רשמו ירידה משמעותית בשנתיים האחרונות, מה שהצריך פעילויות ומהלכי הסברה.
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
עזב את משרד הבריאות, אך ממשיך להיות מעורב. אריה דרעי
(צילום: עמית שאבי)
נזכיר כי זה יותר משלושה חודשים מתנהל משרד הבריאות ללא שר. פסיקת בג"ץ אסרה על יו"ר ש"ס אריה דרעי לשמש שר הבריאות, אך הוא מעורב בפועל בנעשה במשרד באמצעות ממלא המקום יואב בן צור ממפלגתו. היעדר שר פגע בתקצוב הדו-שנתי למשרד. על פי ההסכמים הקואליציוניים, היו אמורים להתווסף למערכת 5.8 מיליארד שקלים. בפועל נוספו פחות משני מיליארד, וזאת עוד לפני האישור הסופי של תקציב המדינה.
ממשרד הבריאות לא נמסרה תגובה.