8 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
איתמר בן גביר
(צילום: אוליבייה פיטוסי)
הממשלה אישרה בצהריים (ראשון) את הקמת המשמר הלאומי תחת משרדו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, לאחר שהחליטה גם על קיצוץ רוחבי של 1.5% בכל משרדיה לטובת הקמת המשמר - בהתאם להבטחתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לבן גביר. זאת לאחר שורה של ויכוחים בישיבת הממשלה, שרוב שריה מתנגדים לקיצוץ. במסגרת ההחלטה על הקמת המשמר הוחלט גם להקים ועדה שתדון בסמכויותיו ובכפיפות שלו, ותציע אם הוא יהיה כפוף למפכ"ל המשטרה או לגוף אחר.
הקיצוץ הרוחבי נדרש כדי לממן בסכום זה את הקמתו של המשמר הלאומי וגיוס 1,800 אנשי משטרה ליחידה החדשה והכשרתם, בהמשך לדרישת השר לביטחון לאומי, שהתנה את הקמת המשמר המיידית תחתיו תמורת אי-פרישתו לאלתר מהממשלה על רקע השהיית חקיקת המהפכה המשפטית על ידי נתניהו בשבוע שעבר.
8 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה בנושא תקציב המדינה 2023-2024
ישיבת הממשלה בנושא תקציב המדינה 2023-2024
נתניהו וסמוטריץ'. שכנעו את השרים לאשר את הקיצוץ
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
בישיבת הממשלה הוחלט כאמור שתקום ועדה שתדון בהקמת המשמר הלאומי ותחזור לממשלה עם המלצות, כשייתכן שגם תידרש חקיקה. השרים התעצבנו מאוד מכך שדורשים מהם קיצוץ רוחבי כבר עכשיו, כעס שאותו הובילו בעיקר השרים יואב קיש, אבי דיכטר, גילה גמליאל ויעקב מרגי.
לבסוף כל השרים הצביעו בעד הקיצוץ, למעט שר החינוך קיש שנמנע ושרת המודיעין גמליאל שלא נכחה בהצבעה וגם לא השאירה פתק. זאת לאחר שראש הממשלה נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' הבטיחו לשרים שעד שיגיעו לאישור התקציב יגיעו כספים נוספים, ושהם יעשו הכול כדי לא לפגוע בתקציבי המשרדים, בדגש על תקציבי החינוך, הבריאות והרווחה. השניים גם הבטיחו שישפו את המשרדים שנפגעו משמעותית, כולל משרדי החינוך, המשפטים והביטחון. משרד האוצר הודיע שיש לו פתרונות שיוכלו למנוע את מימוש הקיצוץ, שממילא לא נכנס לתוקף עד אישור התקציב, ועד אז האוצר יגבש פתרונות אחרים. המשפט הזה גם הוכנס לפרוטוקול.
8 צפייה בגלריה
מסמך סיכום בין בנימין נתניהו לאיתמר בן גביר
מסמך סיכום בין בנימין נתניהו לאיתמר בן גביר
הסיכום בין נתניהו לבן גביר
שר החינוך קיש אמר שהוא לא מוכן לפגוע בחינוך ואמר לבן גביר: "אני לא מבין למה אתה לא דוחה את זה". השר דודי אמסלם אמר לקיש: "לך נותנים תקווה שיחזירו את הכסף, לי אפילו את החלומות שיחזירו לא נותנים". שרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן הציעה שכל משרד ינדב לה תקציב של 10,000 שקלים כדי להסביר את הקמת המשמר הלאומי - אחרת יהיה "פיגוע רציני", כלשונה, שכן כבר עכשיו מדברים בציבור על המשמר הלאומי כ"משמרות המהפכה של בן גביר".
רוב השרים בממשלה התנגדו לקיצוץ הרוחבי, שכן לטענתם מדובר בפעולות לא אחראיות שיביאו לביקורת ציבורית כלפי הממשלה. הם טענו בישיבה שמהלכים כאלה גורמים נזק ושלא נעשית מחשבה לפני קידומם. נציגי משרד האוצר אמרו שיוכלו למצוא את המיליארדים החסרים בעוד כמה חודשים בלי צורך בקיצוץ רוחבי, אבל בן גביר התעקש לאשר את הקמת המשמר הלאומי עכשיו, גם במחיר שיהיה קיצוץ.

במהלך ישיבת הממשלה היו חילופי דברים בין השרה גמליאל לשר בן גביר שעלו לטונים גבוהים. גמליאל האשימה את בן גביר: "אתה רוצה הכול מהר ועכשיו על חשבון משרדים אחרים", והוא בתגובה הרים את הקול וניסה לקטוע את דבריה של גמליאל. השניים התווכחו עד שנתניהו התערב והרגיע את הרוחות.
השרים התרשמו שיש קשיים בהקמת המשמר הלאומי ואמרו שבשל ההתנגדויות הרבות ייקח זמן רב עד שיוקם. הזעם של חלקם הוא מכך שהקיצוץ בתקציב הוא מיידי, אבל לדבריהם "המשמר הלאומי לא יוקם מחר בבוקר". הם אמרו כי "מצד אחד יש מקל מיידי, ומצד שני אין גזר כי המשמר הלאומי לא קם מחר וייקח כמה חודשים לפחות עד עבודת הוועדה". שר המשפטים יריב לוין נראה מאוד עייף וטרוד בישיבת הממשלה, ורוב הזמן הוא אף נשאר מחוץ לחדר שבו התקיימה.
8 צפייה בגלריה
גילה גמליאל
גילה גמליאל
"אתה רוצה הכול מהר ועכשיו על חשבון שאר המשרדים". השרה גמליאל לבן גביר
(צילום: נעם מושקוביץ' , דוברות הכנסת )
במהלך ישיבת הממשלה אמר בן גביר שגם תא"ל (במיל') גל הירש הציע תוכניות להקמת משמר לאומי. נתניהו שאל: "האם אתה תהיה מוכן להעמיד אותו בראש המשמר הלאומי?", ובן גביר השיב: "הוא בחור טוב, אבל יש עוד שמות טובים כמו אורי בר לב (ניצב בדימוס במשטרת ישראל)".
לאחר שאושר הקיצוץ הרוחבי, הממשלה אישרה את הצעת המחליטים שהעלה השר בן גביר להקמת משמר לאומי במשרדו. בישיבה סמוטריץ' דיבר על כך שהמשטרה נכשלה ולכן אסור שהמשמר יהיה כפוף אליה. "מפכ"ל נורמלי היה צריך לחבק את ההצבעה הזאת ב-10 אצבעות", אמר סמוטריץ'. נתניהו אמר בישיבה שהיה קיבעון ארגוני חמור: "גם שדיברתי על הקמת מערך הסייבר אמרו לי שיש משטרה ושב"כ, זה לא מנע ממני להקים אותו והיום כולם מבינים את החשיבות".
בן גביר אמר בישיבה שהקמת המשמר חשובה לילדים בבאר שבע, בלוד ורמלה. "אני מאוד אוהב את המשטרה, אבל בסופו של דבר יש שם מאבקים של אגו, השמיכה קצרה ולא תמיד ההתנגדות עניינית". הוא הזכיר שהציע להקים משמר לאומי כבר לפני שלושה חודשים וביקש לקיים מסיבת עיתונאים עם המפכ"ל, אך בסופו של דבר "למרבה הצער המפכ"ל לא אימץ את ההצעה הזאת".
8 צפייה בגלריה
 יאיר לפיד
 יאיר לפיד
"יקצצו בהכול בשביל לממן צבא פרטי של בריונים לליצן הטיקטוק והפיתות". לפיד
( צילום: אלכס קולומויסקי )
"אני עדיין פתוח לעשות את זה דרך המשטרה, אבל לא אתפשר על הביטחון של האזרחים שלנו והילדים שלנו", המשיך בן גביר. "בזמנו הקימו משמר ישראלי. בנט עשה דבר חשוב בעניין הזה, אבל לוקחים את הכוחות האלה להפגנות ותגבורים ולא לאיפה שהם צריכים להיות - בנגב, בגליל ובערים המעורבות. חייבים את זה לעם ישראל".
במהלך הישיבה היו כמה הפסקות לדיון עם נציגי היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, שהציעו לשנות את הנוסח המוצע. חברי הממשלה הסכימו לשנות את הנוסח כמה פעמים, נציגי היועמ"שית דרשו להמשיך ולבדוק את העניין - אך בן גביר דרש בכל זאת להצביע על ההחלטה, למרות שחצי מהשרים כבר לא נכחו בדיון. כ-12 שרים נכחו בהצבעה, והשאר השאירו פתקים בעד. נציגי היועמ"שית אמרו שגם אחרי השינויים יש מניעה משפטית להצביע על הקמת המשמר הלאומי, ונתניהו תקף אותם ואמר: "הרבה שנים אני בתפקיד ומעולם לא ראיתי התנגדות מכוונת ומגמתית כזו. אתם לא מחפשים פשרה".
מלשכת רה"מ נמסר לאחר אישור ההחלטה: "הממשלה החליטה על הקמת המשמר הלאומי לישראל, במשרד לביטחון לאומי. סמכויותיו והכפיפות של המשמר הלאומי ידונו בוועדה מקצועית של כל גורמי הביטחון במדינת ישראל, המל"ל ומשרדי הממשלה הרלוונטיים. הוועדה תגיש את המלצותיה תוך 90 יום לממשלה. המשמר הלאומי יטפל במצבי חירום לאומיים, לדוגמת הפרעות במהלך מבצע 'שומר החומות'. הוועדה הממונה תציע אם המשמר הלאומי יהיה כפוף למפכ"ל או לגוף אחר, והיא תשמע את המפכ"ל ואת כל גורמי המקצוע".
8 צפייה בגלריה
דודי אמסלם
דודי אמסלם
התעמת עם סמוטריץ' על סוגיית רשות החברות הממשלתיות. אמסלם
(צילום: אלכס קולומויסקי )
בן גביר אמר לאחר האישור: "הקמת המשמר הלאומי אותו אישרה הממשלה הוא בשורה חשובה לתושבי מדינת ישראל ולביטחון האישי. צורך חיוני בסיסי למדינת ישראל, שיש קונצנזוס רחב עליו. המשמר יפעל כדי להחזיר את הביטחון האישי והמשילות בכל חלקי ישראל. אני מודה לראש הממשלה על הגב שהוא נותן לי וחשיבות הביטחון האישי".
בהצעת המחליטים שאותה אישרה הממשלה נכתב כי יוקם המשמר הלאומי בישראל במשרד לביטחון לאומי. "המשמר הלאומי לישראל ישמש ככוח ייעודי מיומן ומאומן לטיפול, בין היתר, בתרחישי חירום שונים, בפשיעה הלאומנית, במאבק בטרור וכן לשם חיזוק המשילות במרחבים בהם הדבר נדרש, במסגרת התפקידים המצויים כיום בידי משטרת ישראל בתחומים אלה".
על פי ההצעה שאושרה הוטל על השר לביטחון לאומי להקים ועדה בראשות מנכ"ל המשרד לביטחון לאומי ובהשתתפות, בין היתר, של נציגי משרד ראש הממשלה, משרד הביטחון, משרד המשפטים, משרד האוצר, משטרת ישראל וצה"ל למימוש החלטה זו. הוועדה תגיש לשר לביטחון לאומי בתוך 60 ימים ממועד הקמת הוועדה את המלצותיה ביחס לאופן יישום החלטת הממשלה, בהן קביעת ייעוד תפקידי המשמר הלאומי, סמכויות המשמר הלאומי ואנשיו ועוד.
8 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
שר החינוך קיש. לא הצביע בעד הקיצוץ הרוחבי
( צילום: משרד החינוך)
ראש האופוזיציה יאיר לפיד העביר ביקורת קשה על החלטת הממשלה בעניין המשמר הלאומי. "הממשלה אישרה קיצוץ רוחבי בכל המשרדים כדי לממן את המיליציה הפרטית של בן גביר", אמר. "יקצצו בבריאות, יקצצו בחינוך, יקצצו ברווחה, יקצצו בתחבורה הציבורית, יקצצו בתקציב הביטחון - הכול בשביל לממן צבא פרטי של בריונים לליצן הטיקטוק והפיתות. סדר העדיפויות של הממשלה הזו הזוי ובזוי. היא קיימת כבר שלושה חודשים והדבר היחיד שמעסיק אותה זה לדרוס את הדמוקרטיה ולקדם פנטזיות קיצוניות של אנשים הזויים".
בתוך כך, בישיבת הממשלה פרץ ויכוח בין השר החדש דודי אמסלם, שזאת ישיבת הממשלה הראשונה שלו מאז שהתמנה לשר בשבוע שעבר, לבין השר סמוטריץ'. אמסלם כעס על כך שסמוטריץ' מעכב את העברת האחריות על רשות החברות הממשלתיות ממשרד האוצר למשרד לשיתוף פעולה אזורי בראשותו, למרות שהיתה הסכמה על כך עם האוצר.
אמסלם הטיח בסמוטריץ': "מי אתה בכלל?", ויו"ר הציונות הדתית השיב לו: "אני עובד יותר קשה מכולכם". שר התקשורת שלמה קרעי פנה לסמוטריץ ועקץ: "אולי נעלה לך את המשכורת". סמוטריץ' מלכתחילה לא אהב שלוקחים מאחריות משרדו את רשות החברות. אמסלם אמר בדיון שסמוטריץ' קיבל כל מיני סמכויות שקשורות למשרד הביטחון, כמו למשל מתאם פעולות הממשלה בשטחים, ותהה מדוע אם כך הוא מעכב את העברת רשות החברות ממשרד האוצר למשרדו.

מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יעקב שבתאי, ביקש הבוקר מבן גביר שלא לקבל החלטות בנוגע להצעתו למשמר לאומי שיהיה כפוף למשרדו "מבלי לקיים דיון מעמיק בקבינט בו תישמע עמדת המשטרה", וזאת לנוכח חשיבות הנושא ו"ההשפעות החמורות שלו על תפקוד המשטרה". שבתאי הזהיר מ"השלכות דרמטיות" אם הצעת המחליטים שהובאה לדיון בממשלה תאושר ללא דיון מקצועי בקבינט, ואמר כי היא "תפגע אנושות במשטרה".
המפכ"ל שלח מכתב לשר בן גביר לפני הדיון בממשלה על הצעתו להקמת משמר לאומי תחתיו, ואף ביקש ממנו להגיע לישיבה כדי להציג את עמדתו. בכיר במשטרה אמר בצהריים בשיחה עם ynet כי עמדתו של המפכ"ל מייצגת את כל צמרת הארגון.
מחר שבתאי, ביחד עם מפקד מג"ב וקצינים בכירים נוספים, צפוי להיפגש עם בן גביר כדי לשכנע אותו להשאיר את המשמר הלאומי במג"ב תחת פיקודו של המפכ"ל. במהלך סוף השבוע האחרון נערך שבתאי יחד עם סגל הפיקוד הבכיר להצגת התוכנית לבן גביר. במשרד הביטחון טרם מסרו את עמדתם בנושא, ברקע סערת שר הביטחון יואב גלנט, שפוטר בשבוע שעבר לאחר שהצהיר כי יש לעצור את חקיקת המהפכה המשפטית בזמן ביקור נתניהו בלונדון, אך לפי שעה עדיין לא קיבל מכתב פיטורים.
8 צפייה בגלריה
היועמ"שית, המפכ"ל והשר לביטחון לאומי
היועמ"שית, המפכ"ל והשר לביטחון לאומי
היועמ"שית, המפכ"ל והשר לביטחון לאומי
(צילום: יואב דודקביץ', אלכס קולומויסקי, AFP)
בסביבת השר בן גביר אמרו ל-ynet עוד קודם לכן כי "השר ישמע את המפכ"ל בנפש חפצה והוא פתוח לקבל את עמדתו שהמשמר הלאומי יפעל תחת מג"ב והמפכ"ל". עם זאת, ציינו, "הם חייבים להראות רצינות ותוכנית מפורטת מגובה ביעדים מוגדרים ומדויקים להפעלת המשמר הלאומי. הכוח הזה הוא לא 'לתגבר חוסרים' של המשטרה. שוטרי המשמר הלאומי צריכים לעבוד יום-יום בערערה, ברהט, בחורה ןבטובא זנגריה בלחימה באלימות ובפשיעה במגזר הערבי".
מוקדם יותר הביעה הסתייגות "בעת הזו" מהצעת ההחלטה גם היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, בשל "מניעה משפטית", כלשונה. מאוחר יותר הסבירה היועצת בפירוט את הסתייגותה ואמרה כי "ההצעה לוקה בכך שמבחינה תהליכית היא מגלמת היפוך בסדר הפעולות ועבודת המטה הרגילים הדרושים לשם קבלת החלטת מדיניות חדשה, קל וחומר לגבי הקמת גוף ביטחון ואכיפת חוק חדש". לדבריה, "נראה כי ההחלטה על הקמה של גוף מורכב שכזה ועל קביעת ייעודו ותפקידיו, לוקה בהיעדר תשתית עובדתית ומקצועית נחוצה, ומגבילה מראש את שיקול דעתה של הוועדה".
במקרה של בהרב-מיארה תגובתו של בן גביר הייתה הרבה יותר נחרצת מאשר תגובתו לדבריו של המפכ"ל, והפעם בשמו, שכן השניים ידעו עימותים פומביים לא אחת לאחרונה. "בהרב-מיארה שוב מנסה לתקוע מקלות בגלגלים. היא לא מבינה את מקומה כיועצת, המשמר הלאומי חייב לקום על מנת להחזיר את הביטחון לרחובות", אמר בן גביר.
פורסם לראשונה: 14:59, 02.04.23