ניסוי החיסונים לקורונה בקרב לילדים יוצא לדרך: החברות מודרנה ופייזר עורכות מחקרים מתקדמים, הבודקים את רמות הנוגדנים ותאי הדם הלבנים בגופם של ילדים בני 12 ומעלה, שמקבלים את חיסוני המבוגרים מול קבוצת בקרה.
קראו עוד:
במחקר הקליני של פייזר, בו השתתפו כ-40 אלף איש, נכללו גם 100 ילדים, שקיבלו את החיסון בבית חולים בסינסינטי שבארה"ב. לאחר שבפייזר ראו שלא עלו בעיות בטיחות מיוחדות בקבוצת הגילאים הזו, החליטו לגייס ילדים כדי לבדוק לעומק ובמספרים גדולים יותר את יעילות החיסון.
כעת הודיעה פייזר כי סיימה לגייס 2,259 ילדים לניסוי, שיקבלו את אותם המינונים של המבוגרים - כלומר, שתי זריקות בהפרש של שלושה שבועות זו מזו. הילדים יעברו בדיקות דם לרמות נוגדנים ורמות תאי דם לבנים מסוג T, ובהמשך ייבדק שיעור ההדבקה בהשוואה לקבוצת ילדים שקיבלה חיסון פלצבו, ללא חומר פעיל. ניסוי זה יחל בקרוב לאחר שתקבל החברה אישור פרוטוקול הניסוי מה-FDA.
פייזר טרם מסרה מתי צפויות להתקבל התוצאות מניסוי זה, אולם אם מדובר בלוח זמנים דומה לניסוי הגדול שערכה בקרב המבוגרים, סביר להניח שעד הקיץ הקרוב תוכל החברה להגיש לאישור מינהל התרופות והמזון האמריקאי (FDA) את החיסון לשימוש גם בילדים.


בתוך כך, חברת מודרנה הודיעה שגם היא החלה לגייס משתתפים לניסוי בקרב ילדים. מתוך כ-3,000 הנדרשים למחקר, נרשמו עד כה 800 בני 12 ומעלה. מנכ"ל החברה, סטפן בנסל, אמר לאחרונה שהתוצאות צפויות בספטמבר. תוצאות הניסויים האלה קריטיות, לנוכח התפשטותו של הזן הבריטי שגורם הדבקה נרחבת בקרב צעירים וילדים.
חיסון הילדים יאפשר לפתוח את מערכות החינוך ברחבי העולם, מה שיוביל לפתיחה רחבה יותר של הכלכלה העולמית. לאחר שיאושרו החיסונים לילדים בני 12 ומעלה, סביר להניח שהם יאושרו גם לילדים צעירים יותר, מה שיאפשר הרחבה משמעותית של מעגלי המתחסנים לכיוון חיסון העדר. על פי רוב, התגובה החיסונית של בני ה-12 דומה לזו של ילדים קטנים יותר.
בישראל אישר משרד הבריאות לחסן ילדים מתחת לגיל 16 במקרים חריגים, למשל ילדים של אדם הסובל מדיכוי חיסוני חמור וילדים בקבוצות סיכון כמו השמנת יתר, סוכרת, מחלות ריאות ולב קשות, דיכוי חיסוני או חולי סרטן. במקרים כאלה ממלא הרופא את "טופס 3", באמצעותו הוא מבקש שימוש בתכשיר שאינו רשום במוסד רפואי לצורך טיפול פרטני. הטופס מועבר לאישור ההנהלה הרפואית בקופת החולים, ומשם לאישור נוסף של ד"ר בועז לב, יו"ר הוועדה לחיסונים נגד קורונה.