הצטרפו לקינות בכותל (צילום: הקרן למורשת הכותל)

1,952 שנים לחורבן הבית השני: מיליוני יהודים מציינים היום (ה') את צום תשעה באב, והשנה - נוכח מגבלות הקורונה - הרחק מהכותל המערבי, שריד בית המקדש, ההומה מדי שנה ברבבות מאמינים המגיעים להתאבל בו על חורבן שני בתי המקדש. המוני מתפללים שביקשו בכל זאת להגיע למקום, מתקהלים בתורות ארוכים וצפופים.

<<הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
3 צפייה בגלריה
(צילום: אלי מנדלבאום)
לראשונה מאז שחרורו עומד הכותל כמעט ריק באופן יחסי, והתפילות ואמירת הקינות במקום הן במתכונת מצומצמת, בקפסולות. באתר הקדוש שוהים לאורך הצום בכל זמן נתון לכל היותר אלף איש ואישה בסך הכול, ב-50 קבוצות בנות 20 מתפללים כל אחת. עם זאת, בכניסה לרחבת התפילה מצטופפים רבים המבקשים להגיע בתורם להתפלל. בכמה נקודות הצליחו צעירים לפרוץ את המחסומים בניסיון להיכנס לרחבה.

בתיעוד שהגיע לידי ynet נראים צעירים המנסים להגיע לכותל תוך שהם מדלגים מעל המחסומים, דוחפים גדרות וצועקים. אנשים ששהו במקום העירו להם כי התנהגותם תביא לסגירת הכותל בתשעה באב. "זה חילול השם", צעק עליהם אחד המאמינים שהמתין לתורו להיכנס לרחבה.
3 צפייה בגלריה
תורים צפופים בכניסה לרחבה
תורים צפופים בכניסה לרחבה
תורים צפופים בכניסה לרחבה
(צילום: אלי מנדלבאום)
"נדרשנו לחשוב כיצד אנחנו נערכים באופן יצירתי לתשעה באב, יום שמושך כמאה אלף מתפללים בשנה רגילה", מספרת יוהנה ביסראור מהקרן למורשת הכותל המערבי. "רק בלילה נוהרים לפה אלפים, כפי שאפשר לראות גם הלילה. חילקנו את הרחבה לקפסולות של עשרים לפי ההנחיות, וזה אומר שברגעי השיא בליל תשעה באב וכן לקראת צאת הצום, נצטרך להגיד לאנשים שימתינו בתור".
ביסראור מוסיפה כי "אנחנו בתשעה באב קצת אחר. על החורבן הלאומי מצטרף חורבן אישי של כל אחד בביתו, איפה שלא יהיה. ולראות כותל כמעט ריק – הוא לעולם לא ריק לגמרי – זה כואב בלב ושונה".

על כיסאות נמוכים, בקפסולות

המתפללים יושבים על הארץ יחפים לאות אבל, קוראים את מגילת איכה, שרים שירי נשמה יהודיים ואומרים קינות על חורבן בית המקדש – ברחבת השריד המזוהה עמו ביותר. אנחנו מעבירים בשידור חי כאן ב-ynet את אווירת תשעה באב מהרחבה המרכזית, עבור הרבבות שאין ביכולתם להגיע למקום.
התפילות וביטויי האבלות בכותל צפויים להימשך לאורך כל תשעה באב עד לצאת הצום בערב. מיליוני יהודים בארץ ובעולם מציינים את היום בתענית אכילה ושתייה (ואולם חולי קורונה ובעלי תסמינים פטורים מן הצום).
מדובר בצום השני בחשיבותו בלוח השנה היהודי (אחרי יום כיפור), שבו - בנוסף לאיסורי האכילה והשתייה - נהוג אף להימנע מרחצה, מנעילת מנעלי עור ומקיום יחסי אישות. השנה הותרה רחיצת הידיים בסבון ושמירה על היגיינה על אף הצום.
3 צפייה בגלריה
(צילום: אלי מנדלבאום)
על פי המנהג, בשל האבל, יושבים המתפללים על כיסאות נמוכים או על הרצפה - וישנם אף שישנים כך. בבתי הכנסת נהוג לקרוא את המגילה באור חלש, או אפילו לאור נרות. תשעה באב נחשב לצום הקשה בשנה בשל העובדה שהוא מתחיל כבר בלילה, ותנאי מזג האוויר הקייצי.

מדברים אהבת חינם

ברחבי הארץ נערכים הלילה מפגשי הידברות ושיח בין מגזרים שונים, חלקם הגדול באפליקציות מסוגה של "זום", שבמרכזם – קריאה לתיקון חטא שנאת החינם שעל פי המסורת הביא לחורבן בית המקדש השני. הלילה, אגב, חל איסור הלכתי על לימוד תורה מאחר שלימוד תורה נחשב לעניין משמח.
ארגון "ראש יהודי" יזם ערב שיח בכיכר רבין בתל אביב תחת הכותרת "רק באהבה ננצח". הערב החל באמירת מגילת איכה והקינות - והמשיך בשיח בין מגזרים שונים, מתוך רצון לקירוב: "מתאבלים ואהבים בכיכר".
לפני 1,950 שנים נחרב בית המקדש השני - והעם היהודי הוגלה מארצו. המוות, ההרס והחורבן מצוינים מדי שנה בתשעה באב, שלא פחות מהעלאת המקדש באש - מסמל את קץ ממלכת היהודים בארץ ישראל, עד לימינו.
פורסם לראשונה: 20:21, 29.07.20