עם ישראל, הורי ישראל, הממשלה ומערכת הבריאות כולה נושאים עיניהם אל עבר אחד בספטמבר, אבל עוד הרבה לפני כן חוזרים מאות-אלפי תלמידי ישיבה ללימודים: זה החל בסוף השבוע שעבר, בראש חודש אלול שחל בימים חמישי ושישי – וממשיך היום (א'). במהלך הימים האלה שבים רבבות ילדים מגיל שלוש ומעלה ל"חיידרים", לישיבות הקטנות ולכוללים בחינוך החרדי - ולא רק - ל"זמן אלול", התקופה הפותחת את שנת הלימודים.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
מנתונים המגיעים מלשכת סגן שר החינוך, מאיר פרוש, מדובר בכ-200 אלף תלמידים בנים השבים ללימודים במגזר החרדי בלבד. מתוכם, כ-50 אלף בגני הילדים, כ-50 אלף בתלמודי התורה – מוסדות הפטור, כ-60 אלף ברשתות החינוך העצמאי, "בני יוסף" (מעיין החינוך התורני), ומוסדות המוכר שאינו רשמי לבנים - וכ-40 אלף תלמידי הישיבות הקטנות. ל-68 ישיבות ההסדר חוזרים היום עוד למעלה מעשרת-אלפים תלמידים.
אם תרצו, זו הסנונית המבשרת את בוא שנה"ל תשפ"א, והיא מספקת הצצה להיערכות לשנה הזאת שהולכת להיות מאוד מורכבת. בישיבות ההסדר ובחינוך החרדי נצמדים למתווה הקפסולות, ואולם לא מהסוג המוכר מגני הילדים, כי אם "קומונות". בתוך הישיבות התלמידים נמצאים יחד 24 שעות ביממה שבעה ימים בשבוע, וזה אומר לא רק לימוד משותף - אלא חיים משותפים בפנימייה.
3 צפייה בגלריה
גם בישיבות ההסדר חזרו ללימודים בקפסולות. חלקם לארבעים יום רצופים
גם בישיבות ההסדר חזרו ללימודים בקפסולות. חלקם לארבעים יום רצופים
גם בישיבות ההסדר חזרו ללימודים בקפסולות. חלקם לארבעים יום רצופים
(צילום: AFP)
כל זה מצריך היערכות מאוד מורכבת של הישיבות, שנמצאות בדילמה גדולה, בלתי אפשרית כמעט. ב"זמן הקיץ" - הסמסטר האחרון של הלימודים - החליטו ישיבות רבות לסגור את שעריהן מחשש להתפרצות. מצד שני, המשמעות הרוחנית של סגירת ישיבות למשך יותר מחצי שנה, במיוחד בתקופה זו של חודש אלול - ימים חשובים בפן החינוכי-רוחני בחינוך הדתי - מורכבת מאוד.

הרב קניבסקי: "לבל יישאר אחד בביתו"

הדילמה הזאת מביאה רבנים רבים, בימים האחרונים, לקרוא לכל הישיבות לעשות הכול כדי להצליח לעמוד במתווה הקפסולות. בראש ניצב "גדול הדור" הליטאי, הרב חיים קניבסקי, שאמר כי "כי יש להורים לשלוח את כל ילדיהם למוסדות התורה ולישיבות הקדושות ללא שום הוראת היתר. ואין שום הוראת היתר לבטל תורה אפילו יום אחד".
אנשי חצרו שהפיצו את דבריו, אמרו כי הוא הוסיף "שעל ראשי הישיבות ומנהלי החדרים האחריות לבל יישאר אחד בביתו ללא השגחה על רוחניותו. ותורה מגנא ומצלא".

3 צפייה בגלריה
בית מתתיהו
בית מתתיהו
מתווה הקפסולות יעבוד הפעם? ישיבת "בית מתתיהו" בבני ברק שספגה מכה בראשית הגל השני
(באדיבות ירון קדושים)

בימים האחרונים התלמידים נערכים לשהייה ממושכת – ארבעים יום רצופים בישיבה - מראש חודש אלול ועד אחרי יום כיפור, שבהם יהיו מבודדים מבני משפחותיהם, הכול כדי לצלוח את מתווה החזרה ללימודים בישיבות, מבלי לסכן את הבחורים ובני משפחותיהם, ובמטרה לשקוע בעולמה של תורה.
תלמידי החדרים, תלמודי התורה והישיבות הקטנות שבו ללימודים במתווים דומים לאלה המתוכננים בחינוך הממלכתי והממלכתי-דתי בעוד כשבועיים, והעיניים נשואות למערכת החינוך החרדית, המתמודדת עם תלואה גבוהה בערים האדומות - כיצד תצלח את פתיחת השנה. כך לומדים גני הילדים וכיתות א'-ב' כרגיל לגמרי. בכיתות ג' ומעלה נערכים הלימודים בכיתות של עד 18 תלמידים, כאשר משרד החינוך יוכל לאשר חריגות קטנות במקרים מסוימים, וחלק מהכיתות מתפצלות. לצורך כך גוייסו עוזרי הוראה שיתגברו את כוח האדם.
במוסדות שבהם אין מספיק חדרי כיתות, עוברים חלק מהתלמידים לתוכנות למידה מרחוק, כגון "זום", משרד החינוך מחלק לבתי הספר אמצעים טכנולוגיים (כגון טלפונים, טאבלטים וכדומה) לטובת התלמידים. עם זאת, הכיתות במערכת החינוך החרדית קטנות לכתחילה.

אתגרי הישיבות

"רק השבוע שלח לי חבר תמונה שלו כשהוא נפרד מהבן שלו", מספר הרב מנחם בומבך, ראש המדרשה החסידית בביתר עילית, ומנהל רשת המוסדות "נצח" שתלמידיו שבים ללימודים השבוע. "הוא אמר – הנה, ארבעים יום כמו משה רבנו עלה לשמים. אני הולך לפגוש אותו רק אחרי החגים".
3 צפייה בגלריה
שוטרים בישיבה בבני ברק
שוטרים בישיבה בבני ברק
"כבר שומעים שיש ישיבות שהדירו את הבחורים המבוגרים יותר מהישיבה"
(צילום: AFP)

"לא רבים יהיו מסוגלים לשבת כל היום וללמוד", מודה הרב בומבך, בראיון לאולפן ynet. "בחורים רבים ימצאו את עצמם מחוץ למערכת - וזה אתגר גדול לישיבות. כבר שומעים שיש ישיבות שהדירו את הבחורים המבוגרים יותר מהישיבה, וגם שיש הרבה חבר'ה שמחפשים את דרכם".
לדבריו, "יש גם עוד תופעה מעניינת, וזה הרישום לאקדמיה. אנחנו רואים שיש הרבה חרדים שנרשמים. הם מבינים שהם צריכים ליצור חלופות למציאות הקיימת. אצלנו במוסד אנחנו מגבים קפסולות כי יש חינוך פנימייתי, אז זה באמת מאוד מורכב. אנחנו פועלים לפי ההנחיות".
ראינו גם ברבעון האחרון של השנה החולפת שהיה ניסיון ליצור קפסולות. זה לא כל כך עבד.
"אני חושב שזה קשה לכולם, אבל כל הזמן משפרים את הדיוקים, ושמעתי מראשי ישיבות שממש נערכים לזה. רק מי שראה איך הקימו מערך מאוד מדוקדק של יחידות לימוד ואזורים בישיבת חברון, הבין את האתגר. אני יודע שיש מאמצים מאוד גדולים.
"יותר מזה, הסיפור הגדול הוא שצריך להיערך לשלושה אתגרים גדולים –הראשון הוא איך ממשיכים לייצר אפשרות ללמידה מרחוק, כי סביר להניח שמתקדמים לשם. הדבר השני הוא בידיעה שהשותפים האמיתיים היום זה ההורים, ולא בטוח שיש להם את כל הידע איך להתמודד. אני כבר לא מדבר על הורים שיש להם שבע נפשות בבית. הדבר המשמעותי ביותר זה איך תופסים עכשיו תלמיד בלי שהוא נמצא במערכת קשיחה".

"פתיחת שנה מיוחדת ומאתגרת"

עוד למעלה מעשרת-אלפים בחורים, תלמידי ישיבות ההסדר, שבו היום ללימודים ב-68 ישיבות הפרושות מקריית שמונה ועד אילת. עשר מתוכן חזרו ללימודים כבר ביום חמישי האחרון. רבני מועצת איגוד ישיבות ההסדר בירכו את התלמידים ומוריהם ב"אלול פורה בו קול תורת בני הישיבות ישמע בכל מרחבי ארצנו, מתוך בריאות שלמה ושפעת קדושה וטהרה".


"אנו עומדים לקראת פתיחת שנה מיוחדת ומאתגרת", מסביר אורי פינסקי, ראש מטה איגוד ישיבות ההסדר. "עברנו זמן קיץ באווירה מיוחדת של לימוד תורה לשמה והתמקדות בלימוד על אף האתגרים הגדולים. אנו מעריכים שלפחות 85% מהתלמידים חזרו לישיבות בזמן קיץ במתווה הקפסולות, וזוהי ברוך ה' תעודת כבוד לראשי וצוותי הישיבות, וכמובן לתלמידים היקרים. צוותי הישיבות ביצעו התארגנות מיטבית בישיבות לקראת אלול, ואנו בטוחים שנחזה בפירות ההשקעה כבר במהלך הזמן".