הקרב על איסור הטיסות לאומן עולה מדרגה: בעוד פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, דורש לאסור לחלוטין את הטיסות לאוקראינה לקראת ראש השנה, ומזהיר מהתפרצות גדולה בשל התכנסות המאמינים - דורשים החרדים לגבש מתווה שיאפשר את קיומה של ההילולה השנתית בקבר רבי נחמן באומן.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הערב (א') בשעה 18:00 יכנס ראש הממשלה, בנימין נתניהו, דיון רב משתתפים בסוגיית הטיסות לאומן. בדיון יציג גמזו את המלצתו לאסור על טיסות החסידים לאומן בשל הקורונה. גמזו מציע להנחות את רשות שדות התעופה לאסור על טיסות לאומן, שאותן הוא מגדיר כ"טירוף שיקרב אותנו לסגר".
ואולם שר הפנים, אריה דרעי, ושר השיכון, יעקב ליצמן, פנו לנתניהו בדרישה נגדית למצוא פתרון שיאפשר את הגעת המאמינים לאומן. דרעי דוחף לדיון עם כלל גורמי המקצוע בראשות משרד הבריאות, כדי לבדוק האם קיימת אפשרות לקיים טיסות עם כלל ההגבלות שיקבע משרד הבריאות.

החרדים לנתניהו: "היכנס לעובי הקורה"

ליצמן וחברי מפלגת אגודת ישראל פנו במכתב לראש הממשלה, וקראו לו "להיכנס לעובי הקורה ולמצוא פתרון הולם שיעמוד בכל הדרישות של משרד הבריאות ושאר הגורמים הרלוונטיים, על פי מתווה שהוגש על ידי המזכירות הארצית של חסידי ברסלב, ולאפשר את הדרך שתאפשר את נסיעתם וחזרתם בשלום ללא סכנה בריאותית", לשון המכתב.
2 צפייה בגלריה
התמונות שמנסים למנוע השנה
התמונות שמנסים למנוע השנה
התמונות שמנסים למנוע השנה
(באדיבות יצחק אלמן)
עוד כתבו כי "החוק במדינת ישראל מתיר לאזרחי המדינה לצאת מהארץ ולשוב אליה, בכפוף למגבלות ולבידוד, ולכן אין שום סיבה למנוע את הזכות הבסיסית לחסידים שמתחננים, לכבד את בקשתם ולאפשר בעדם לשהות על ציון רבם הקדוש".
במכתב אישי לנשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, הפציר גמזו שיורה על איסור הגעת חסידים לאומן. החשש הוא שאלפי המאמינים המבקשים להגיע לקבר רבי נחמן לקראת ראש השנה, יידבקו בנגיף וייבאו איתם לארץ התפרצות ענק. גמזו קורא לחסידים לדחות את הגעתם למועד אחר, ולראות בעלייה לקבר השנה "סכנת נפשות".

מסמך פנים אוקראיני שנחשף ב-ynet העלה כי גם ממשלת אוקראינה הנחתה את רשות שדות התעופה של המדינה לאסור הגעת טיסות שכר במהלך חודש ספטמבר (לא רק מישראל). ואולם ישראל נמנעה עד כה מלהכריז שתאסור על הגעת החסידים. הנימוק הרשמי טוען לבעיה חוקית לאסור נסיעה לאוקראינה - אך לאפשר במקביל טיסות ליוון, קרואטיה ובולגריה. עם זאת, הסיבה האמיתית להודעה הכללית שיצאה ממשרד ראש הממשלה ה"מפצירה בחסידים שלא להגיע", נעוצה ככל הנראה בקואליציה השבירה.


קבינט הקורונה יתכנס מחר כדי לדון בתוכנית הרמזור של גמזו שעד היום לא אושרה במשך שלוש ישיבות קבינט, וזאת עקב התנגדות החרדים למגבלות על מספר המתפללים בבתי הכנסת בחגים. משרד הבריאות עושה מאמץ להגיע לפשרה עם החרדים, וביום שישי הציע המשנה למנכ"ל, איתמר גרוטו, מתווה פשרה לשר השיכון, יעקב ליצמן, שלפיו בערים ירוקות יוגדל מספר המתפללים בבתי כנסת בהתאם לגודלם. עד כה, טרם הגיעו להבנות בנושא, והדיון יימשך ביום ראשון.