ראש הממשלה, בנימין נתניהו, פנה הערב (ב') לרב חיים קנייבסקי, המנהיג החרדי הבכיר, וביקש להשאיר את מוסדות החינוך סגורים גם אם הסגר יוארך. זו השיחה השנייה בעשרת הימים האחרונים, לאחר שלפני ההכרזה על הסגר המהודק פנה נתניהו ל"שר התורה", בקשה בעקבותיה הוציאו הרבנים קנייבסקי וגרשון אדלשטיין הוראה לכלל המוסדות לנעול את שעריהם "לכמה ימים".
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
נתניהו הביא בפניו את נתוני התחלואה הקשים, וביקש לתת מאמץ אחרון בסגירת תלמודי התורה - למרות הקושי הגדול ולמרות הלחץ. ברקע, התרופפות מסוימת בשמירה על תלמודי התורה סגורים. אתמול פרסמנו כי גם בקרב "הזרם החרדי" במגזר ישנם תלמודי תורה שפתחו את שעריהם, למרות הוראתו של הרב - וככל הנראה בהסכמה שקטה.
ראש הממשלה שמע מנכדו של הרב, יענקי קנייבסקי, על הלחץ הגדול מצד ההורים והמחנכים לפתוח את המוסדות - הן בגלל הפגיעה בילדים וביטול התורה שנגרמים, והן משום שהובטח להם שהסגירה תהיה לזמן מוגבל. ראש הממשלה השיב לו שהחיסונים מוכיחים את עצמם ו"כבר רואים את הסוף" ולכן נדרש מאמץ אחרון באמת להורדת התחלואה. יענקי אמר כי הוא מבין את המצב ואת חשיבות הדברים והבטיח לעביר את הדברים לעיון סבו, שצפוי להכריע בעניין עד סוף השבוע.
1 צפייה בגלריה
 רק לפני עשרה ימים: הרב חיים קנייבסקי חותם על המכתב
 רק לפני עשרה ימים: הרב חיים קנייבסקי חותם על המכתב
רק לפני עשרה ימים: הרב חיים קנייבסקי חותם על המכתב
בניסיון לשכנע את הרב, אמר נתניהו כי הציבור הרחב וכלי התקשורת "מחפשים" כל העת תלמודי תורה המפרים את ההנחיות, והתוצאה היא (מלבד שנאת חרדים) - אובדן אמון של אוכלוסיות אחרות בכללי הסגר, באופן המסכן את החברה כולה.

12 אלף תלמידים חרדים חולים בחודש האחרון

במסיבת עיתונאים שערך הערב הפרויקטור במגזר החרדי, אלוף (מיל') רוני נומה, הוא התייחס בדאגה לאפשרות פתיחת מערכת החינוך החרדית בניגוד להנחיות. הוא העריך כי כ-15% מכלל המוסדות החרדיים פועלים כרגע, וכי לרבנים יהיה קשה לדבר נגד פתיחתם. "הם פתוחים במספרים קטנים וזה כנראה הולך וגודל לאט לאט ואם לא נבלום את זה זה ימשיך לגדול כי יש זליגה", אמר. "אני לא מתכחש לזה. "אנחנו פועלים נגד זה, בהסברה ובאכיפה. כולל עם המשטרה, בדיווח ובהעברת כתובות. יודעים שיש תופעה שחלקם סוגרים בגלל האכיפה ואז למחרת פותחים שוב. אנחנו לא מטאטים את זה".

עוד אמר נומה כי "צריך לומר ביושר שרוב המוסדות סגורים, וגם מה שנפתח - נפתח במתכונת שונה. אבל יודעים שיהיה מאוד קשה להחזיק את זה כך במשך עוד שבוע או עשרה ימים. זה אתגר מאוד גדול. יש זרמים ויש לחצים. אם הסגר יוארך נצטרף לפעול ולשמור שלא יהיה פה פרץ גדול יותר, עם כל המשמעויות של זה".
אחד הנתונים היותר מדאיגים שחשף, הוא על היקף התחלואה בגילאי 16-10 - קבוצת הגיל בעלת התחלואה הגבוהה ביותר במגזר, ונומה מציין כי כ-12 אלף ילדים ובני נוער חרדים - בנים ובנות - חלו בחודש האחרון בקורונה. בקבוצה זו נמצאות הישיבות הקטנות (לגילאי 16-13), שפועלות ללא פנימייה ובניגוד להנחיות, כמעט "מתחת לראדר" ובחסות ההיתר שניתן לישיבות הגבוהות (המוסדות העל-תיכוניים), שפועלות בתנאי פנימייה ומאושרות במתווה הקפסולות. מדובר בעשרות-אלפי תלמידים - כולל מהזרם המרכזי - שלומדים בימים אלה בניגוד לחוק.

"חשוב לדבר עם המנהיגים הרוחניים"

בתגובה לפרסום, צייץ יו"ר מפלגת הישראלים, רון חולדאי, כי "ביבי מתחנן לנכד של הרב קנייבסקי שאם לא קשה להם, אולי סוף-סוף ייסגרו גם תלמודי התורה בימי הסגר. זו הצביעות בהתגלמותה: חוק אחד לציבור הכללי - וחוק אחר לקומבינה הפוליטית", אמר. "ממשלה שנכנעת לתכתיבי הרבנים - זה לא אנחנו. ניהול מקצועי לטובת כל הישראלים - זה אנחנו."
העיתונאי החרדי ישראל כהן ("קול ברמה"), המקורב לבית הרב קנייבסקי, דחה את הטענות ואמר: "לא רק שזו לא בושה שנתניהו מתקשר לרב קנייבסקי, אלא מדובר בתעודת כבוד". לדבריו, ראש הממשלה צריך לעשות הכול, וגם עושה הכול, למען אזרחי המדינה, לשמירה על בריאותם ולמיגור הקורונה, ואם לגייס את הפוליטיקאים החרדים לטובת העניין זה לגיטימי - על אחת כמה וכמה שצריך לדבר עם המנהיגים הרוחניים, שלהם יש את ההשפעה הגדולה ביותר על ההחלטה של אנשים להתחסן ולשמור על ההנחיות".
כהן תיאר תחושת תסכול של הורים רבים בחברה החרדית בעקבות סגירת מוסדות החינוך בפעם הזו, משום שבקרב הילדים בגיל היסודי יש שיעור גדול מאוד של מחלימים מגלי התחלואה הקודמים, והמשמעות היא שקיום הלימודים לא צפוי לגרום להתפרצות נוספת ושהנחיות הסגר חסרות היגיון אפידמיולוגי. לדבריו, הלחץ הציבורי על ההנהגה הרבנית לאפשר את פתיחת תלמודי התורה גדול מתמיד, ונתניהו, שזיהה זאת, בחר לפנות ישירות אל הרב קנייבסקי כדי להפעיל לחץ נגדי.