כבר לא רק בשוליים: רק עשרה ימים אחרי ההוראה הפומבית של המנהיג החרדי הבכיר, הרב חיים קנייבסקי, למוסדות החינוך במגזר לציית להנחיות הממשלה ולסגור את שעריהם בתקופת הסגר - נראה כי סבלונתם פקעה, וחלקם חזרו לפעול.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
אם בשבוע שעבר נרשמו הפרות בעיקר בתלמודי התורה של הפלגים הקיצוניים, הרי שהיום (א') נפתחו גם חלק מבתי הספר של הזרם המרכזי - באין מפריע. הרב קנייבסקי, המכונה "שר התורה", לא שינה את עמדתו באופן רשמי, אך קריאתו ליישר קו עם מערכת החינוך הכללית הייתה מלכתחילה רק "לכמה ימים", וההערכה היא כי המוסדות שחזרו לשגרה - מלאה או חלקית - לא עשו זאת לפני שקיבלו ממנו הנחיה פרטנית המאפשרת זאת.
כך, למשל, רשת "חוכמת שלמה", מהגדולות בירושלים, הפעילה היום כמה מתלמודי התורה שלה. זאת ועוד: בשעה שבמערכת הבריאות עוקבים אחר בתי הספר היסודיים, בישיבות הקטנות (המקבילות לתיכוניים) קיימו כבר מתחילת הסגר לימודים כרגיל מתחת לרדאר - כמעט בכל הזרמים החרדיים.
1 צפייה בגלריה
ילדים יוצאים מתלמוד תורה "חכמת שלמה" של הזרם הליטאי המרכזי בירושלים
ילדים יוצאים מתלמוד תורה "חכמת שלמה" של הזרם הליטאי המרכזי בירושלים
ילדים יוצאים מתלמוד תורה "חכמת שלמה" של הזרם הליטאי המרכזי בירושלים
(ישראל פריי, דמוקרט TV)
המוסדות האלה למעשה "תפסו טרמפ" על המתווה שאושר על ידי הממשלה, שמתייחס לישיבות גדולות (על-תיכוניות) שבהן התלמידים שוהים בתנאי פנימייה מלאים ומחולקים לקפסולות המאפשרות בידוד של החולים ושל מי שבא איתם במגע, וכן ניתוק בינם לבין בני משפחותיהם והקהילה.

קריאה חלקית בלבד

עם החלת הסגר המהודק לפני כעשרה ימים, הורה הרב קנייבסקי על סגירת תלמודי התורה, ובמסר שהעביר באמצעות נכדו, יענקי קנייבסקי, לראש הממשלה, בנימין נתניהו - נמסר כי "מרן שר התורה הורה הבוקר לסגור לכמה ימים את החיידרים, נוכח התחלואה הקשה".
הרב קנייבסקי פרסם עם הרב גרשון אדלשטיין, אף הוא מבכירי הרבנים בזרם הליטאי, קריאה רשמית: "לאחר שבעוונותינו הרבים נאלצים תשב"ר (תינוקות של בית רבן) ללמוד בביתם לזמן קצר בגלל ריבוי החולים, על המנהלים והמלמדים עם ההורים מוטלת החובה לעשות כל מאמץ שחס ושלום לא ייגרם ביטול תורה של תשב"ר, ולעודד הלימוד והתפילות ביתר שאת וביתר עוז, ולפתוח מחדש את תלמודי התורה מיד כשמתאפשר", נאמר במכתב.
אלא שכאמור קריאתו לא הייתה חד-משמעית לכל ימי הסגר, ואף הגיעה אחרי עמימות מכוונת בעניין סגירת תלמודי התורה בתקופת סגר הקורונה.