"גדול הדור" הליטאי, הרב חיים קנייבסקי, מורה היום (ה') על סגירת תלמודי התורה עם החלת הסגר המהודק הלילה. במסר שהעביר באמצעות נכדו, יענקי קנייבסקי, לראש הממשלה, בנימין נתניהו - נמסר כי "מרן שר התורה הורה הבוקר לסגור לכמה ימים את החיידרים, נוכח התחלואה הקשה".
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הרב קנייבסקי פרסם עם הרב גרשון אדלשטיין, אף הוא מבכירי הרבנים בזרם הליטאי, קריאה רשמית: "לאחר שבעוונותינו הרבים נאלצים תשב"ר (תינוקות של בית רבן) ללמוד בביתם לזמן קצר בגלל ריבוי החולים, על המנהלים והמלמדים עם ההורים מוטלת החובה לעשות כל מאמץ שחס ושלום לא ייגרם ביטול תורה של תשב"ר, ולעודד הלימוד והתפילות ביתר שאת וביתר עוז, ולפתוח מחדש את תלמודי התורה מיד כשמתאפשר", נאמר במכתב.
3 צפייה בגלריה
 הרב חיים קנייבסקי חותם על המכתב
 הרב חיים קנייבסקי חותם על המכתב
הרב חיים קנייבסקי חותם על המכתב
קריאתו של הרב קנייבסקי מגיעה אחרי עמימות מכוונת בעניין סגירת תלמודי התורה בתקופת סגר הקורונה. במגזר החרדי וגם במשרד הבריאות המתינו לראות כיצד יכריע - האם ישבית את הלימודים בתלמודי התורה - או ישאירם פתוחים בניגוד להנחיות, כפי שנעשה לפני מספר שבועות, עם החזרה ל"זמן חורף" בישיבות בחודש חשוון. ואולם הרב קנייבסקי, המכונה "שר התורה", בחר שלא להתבטא בצורה ברורה.
כך, פרסם הבוקר קריאה להורים בביטאון הליטאי "יתד נאמן", "לעקוב בעינא פקיחא (בעיניים פקוחות) על התלמידים בעת שנאלצים להישאר בביתם ולהשתדל להשרות אווירה נעימה בבית". אך קריאתו זו אפשרה למנהלי בתי הספר לקבל את ההחלטה בעצמם, ולפרש את דברי הרב כמכוונים לתלמידות הבנות ולמוסדות הלא-פרטיים שבכל מקרה לא יקיימו לימודים - ובמיוחד כאשר ישנם תלמודי תורה רבים שבמענה לפנייה פרטנית, כבר קיבלו הנחיה מפורשת להמשיך ולפעול כרגיל.
3 צפייה בגלריה
מכתב הרב חיים קנייבסקי והרב גרשון אדלשטיין על סגירת המוסדות
מכתב הרב חיים קנייבסקי והרב גרשון אדלשטיין על סגירת המוסדות
מכתב הרב חיים קנייבסקי והרב גרשון אדלשטיין על סגירת המוסדות

לא ברור לכמה זמן

כעת כאמור מתחדדת הקריאה באופן חד-משמעי, ותלמודי התורה ייסגרו, אף כי לא ברור עדיין לכמה זמן. לאחר החגים, כזכור, הורה הרבה קנייבסקי לתלמודי התורה לחזור עוד לפני אישור הממשלה בעניין. גם המוסדות לבנות חזרו לפעול בנובמבר באופן רשמי עוד טרם אושר הדבר בממשלה, על פי הוראת בית הרב.
3 צפייה בגלריה
הרב אדלשטיין חותם על המכתב
הרב אדלשטיין חותם על המכתב
הרב גרשון אדלשטיין חותם על המכתב
העיתונאי החרדי ישראל כהן (רדיו קול ברמה), המקורב לבית הרב קנייבסקי, סיפר כי ההחלטה על סגירת המוסדות החלה להסתמן כבר אתמול, לאחר שבמהלך היום הציגו בפניו מנהלי תלמודי תורה רבים, חברי כנסת חרדים וראשי הרשויות המקומיות במגזר נתונים עדכניים ממטה ההסברה החרדי של משרד הבריאות, ולפיהם ההתפרצות החדשה גרמה לאלפי תלמידים ואנשי צוות חולים ומבודדים, כשלמעשה כתוצאה מכך רק שליש מהתלמידים בבתי הספר היסודיים לבנים יכולים ללמוד כרגיל.
בעקבות כך הבין המנהיג החרדי כי "ביטולה זו קיומה" - כלומר דווקא סגירת המוסדות תצמצם את ביטול התורה. לדברי כהן, השיחה עם נתניהו היתה רק "המכה בפטיש", הדבר שהפך את ההחלטה לעובדה מוגמרת, אבל היא התקבלה עוד לפני כן, כש"שר התורה" הבין כי השתוללות המגיפה הפעם היא גם בקרב תינוקות של בית רבן.
נכונותו של מנהיג הזרם המרכזי במגזר החרדי לסגור את מערכת החינוך, מגיעה לאחר שראש החסידות הגדולה בישראל, האדמו"ר מגור, הורה על השבתה החל מסוף השבוע של כלל הלימודים בכל מוסדות החינוך שבנשיאותו, והעברת רבבות התלמידים ללמידה מרחוק, על פי הנחיות הממשלה. בנוסף הודיעה הנהלת גור כי בית המדרש המרכזי שלה בירושלים, מבתי הכנסת הגדולים בעולם, יינעל למשך כל תקופת הסגר, וקראה לאלפי החסידים והמתפללים הקבועים להגיע למקום ולאסוף ממנו את חפציהם.
גם בזרם הספרדי של הציבור החרדי, הורה אמש הרב הבכיר, מאיר מאזוז, העומד בראש ישיבת "כיסא רחמים" ועשרות מוסדותיה הפזורים ברחבי הארץ, "לסגור את כל מוסדות החינוך, גם את תלמודי התורה, ללא יוצא מן הכלל", כדבריו.
בשיחה עם מנהלי המוסדות, קרא ראש הישיבה להישמע להוראות משרד הבריאות ולסגור את כל מוסדות החינוך לבנות ולבנים ללא כל התחכמות. "מדובר בפיקוח נפש, שאפילו על ספק מחללים שבת", אמר לשואלים. "על אף הריחוק הפיזי, על כל מנהל וכל מחנך או מורה, לשמור על קשר חם עם התלמידים ולדאוג לרוחניותם ולגשמיותם. אסור לנו להפקיר את התלמידים גם לא בשעות אלו של הסגר, שנגזר עלינו לסגור את שערי מוסדות החינוך".