ללא מגבלות על מספר המאמינים, צופים מארגני ההילולה לכמאתיים אלף אנשים שיגיעו לחגוג את ל"ג בעומר במירון השנה: מדובר בהילולה הגדולה בעולם ובאירוע ההמוני הגדול בישראל מידי שנה – והשנה גם הראשון בסדר הגודל הזה מאז הקורונה. עם זאת, תוטל מגבלה על מספר המשתתפים בו-זמנית במתחמי ההדלקות, וגם מספרן נמוך מבשנים קודמות.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בריאיון לאולפן ynet העריך סגן ניצב אופיר שמול, מ"מ רע"ן מבצעים צפון, כי ייערכו השנה רק 12 הדלקות ואילו מפקד מחוז צפון במשטרה, ניצב שמעון לביא, העריך בתדרוך הכתבים לקראת ל"ג בעומר במירון כי ייערכו 16 הדלקות במקום ה-19 שנערכות מידי שנה ונפרסות על פני 36 שעות. בכל אחת מהן יורשו להשתתף עד עשרת-אלפים משתתפים בלבד.
ניצב לביא העריך עוד כי לא ניתן יהיה לאכוף את התו הירוק, אולם החסידויות התבקשו לדאוג שמי שמגיע באוטובוסים הם רק בעלי דרכון ירוק. "מבחינת המשטרה, אכיפה של התו הירוק באירוע כזה איננה אפשרית", אמר. "זה לא שונה מבילוי של אנשים בחוף הים או בחיק הטבע. הבהרנו למשרד הבריאות שלא נוכל לאכוף את זה".

"השנה הזאת מאתגרת במיוחד"

לראשנה מזה 13 שנים יוצא ל"ג בעומר השנה בליל חמישי ועד יום שישי, ובמרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים מעריכים כי התזמון הוא שהביא לירידה בצפי המשתתפים – עד 300 אלף איש במקום כחצי מיליון בשנים עברו. בריאיון לאולפן ynet, הרב יוסף שווינגר, מנכ"ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, לא מודאג.
1 צפייה בגלריה
חוגגים בהילולה במירון
חוגגים בהילולה במירון
חוגגים בהילולה במירון טרום מגפת הקורונה
(צילום" אלי מנדלבאום)
"בציבור החרדי רוב האנשים הם בעלי תו ירוק - מחוסנים או מחלימים - ככה שאין לנו סיבה לחשוש", הוא אומר. "99% מהאירועים בהר מירון נעשים באוויר הפתוח, וזה לא שונה מכל מאות האלפים שפקדו את הפארקים. אני לא רוצה להזכיר עכשיו את הר הבית".
סגן ניצב אופיר שמול סיפר באולפן ynet כי המשטרה נערכת מזה מספר חודשים להילולת הרשב"י (רבי שמעון בר יוחאי). "השנה הזאת מאתגרת במיוחד", כדבריו. "מדובר בל"ג בעומר שחל בערב יום חמישי ונמשך עד כניסת השבת, מה שמצמצם את מספר ההדלקות ואת מספר העולים להר".
מפקד מחוז צפון במשטרה, מסביר כי הטיימינג יוביל לצפיפות רבה בסדר ההדלקות, שיחלו בשעה 20:30 עם ההדלקה המסורתית של האדמו"ר מבויאן, ולכן עדיין לא הסתיים הסידור. "לא כולם יצליחו להדליק ובטח שלא בשעות שרצו", אמר. "עד רגע זה יש מגעים, וזה עוד לא סגור. יכול להיות שיהיו הדלקות גם לקראת הבוקר".

5,000 שוטרים גויסו למבצע

סנ"צ שמול מעריך כי לאחר ההילולה המצומצמת שאפיינה את השנה שעברה, צופים במשטרה עלייה המונית למירון. אז – בשל מגבלות הקורונה – נערכו שלוש הדלקות בלבד שבהן הותר רק ל-50 משתתפים להיכנס, בהרשמה מראש. "לא מדובר בקהל שמגיע במכה אחת, וגם על ההר אין הגבלת משתתפים", הוא אומר. "למעשה מדברים על מתחמי הדלקות, שם כן יצומצמו במספר משתתפים, ואנחנו נערכים עם שוטרים רבים. יש גם משחקי כדורגל שמשתתפים בהם עשרת-אלפים צופים, והמשטרה נערכת".
זה לא איצטדיון כדורגל, ומי שמכיר את התמונות מידי שנה - מבין. אז מה בעצם תהיינה ההנחיות שלכם? סנ"צ שמול: "נקפיד על הנחיות משרד הבריאות. כבר בשבוע שעבר ערכנו מפגשים עם נציגי ההדלקות, ועשינו תיאום ציפיות כמה מגיעים ואיך מגיעים. אנחנו שולטים בכמות האנשים שמגיעה להר. אנחנו יכולים לווסת את כמות האנשים שמגיעים להר".
במבצע האבטחה המשטרתי ייטלו חלק כ-5,000 שוטרים בכל המעגלים. לדברי המשטרה, כבר ביום רביעי, נמכרו כעשרות-אלפים כרטיסי נסיעה. "לאחר שבשנה שעברה הציבור לא עלה למירון, אנחנו מרגישים את השטח, ויש רצון עז להגיע מכל השכבות והגוונים של הציבור היהודי", מסר ניצב לביא. "עם זאת, גם מזג האוויר לא משתף פעולה, ואני קורה לאנשים עם בעיות בריאותיות או לילדים שלא להגיע למירון. אלו אוכלוסיות רגישות שעלולות להיפגע מהשרב ומהצפיפות".