.1

כולנו זוכרים לה את הדבר האחד הזה: היא הייתה צעירה ויפה ושכבה בחיקו של דוד המלך כדי לחמם אותו.
אני לא אומרת שזה לא קרה, אבל אולי קרו לאבישג השונמית עוד כמה דברים?

2.

מעניין מה היא הייתה אומרת, אם הייתה יודעת שזה הדבר היחידי שנזכור ממנה.
בואו נעשה ניסיון: "אבישג השונמית!"
מה עולה לכם לראש?

3.

זה, אה?

4.

וככה נפתח ספר מלכים א':
"והמלך דוד זקן בא בימים, ויכסוהו בבגדים ולא יחם לו. ויאמרו לו עבדיו, יבקשו לאדוני המלך נערה בתולה, ועמדה לפני המלך, ותהי לו סוכנת ושכבה בחיקך, וחם לאדוני המלך. ויבקשו נערה יפה בכל גבול ישראל, וימצאו את אבישג השונמית ויביאו אותה למלך, והנערה יפה עד מאוד ותהי למלך סוכנת ותשרתהו, והמלך לא ידעה".

5.

יש הרבה מאוד דרכים לפרש את הטקסט הזה.
(בעצם, לא. יש אחת, אבל אני מנסה להיות דיפלומטית). ולכל מילה בסיפורון הקטן והכתוב היטב הזה, יש תפקיד.
סליחה, אני רק שאלה: מה זה "סוכנת"?

6.

זו הפעם היחידה שהמילה הזו מופיעה בתנ"ך.
אני מדמיינת את הכותב המקראי מגרד בפדחתו המקראית: רגע, אז איך נקרא לדבר הזה? מה זו בדיוק הפעולה הזו שהיא עושה? כלומר היא בחיקו של המלך, אבל לא למטרת... כלומר...
רגע, מצאתי. סוכנת.

7.

(שהרה, אני מבינה שאת מנסה להצחיק, אבל תחשבי על אבישג. היא בטח לא צחקה בסיטואציה הזו, נסי רק לדמיין מה עבר עליה).

8.

אני ל א רוצה לדמיין את זה.

9.

לעזאזל, עכשיו אני לא מסוגלת להפסיק לדמיין את זה.
אבל יכול להיות שזה מה שהמספר המקראי רצה להשיג? אחרי ששר את שירי תהילתו של דוד, אהוב הנשים והלוחם הנועז? אולי הוא רוצה להראות לנו שלכל שבת יש גם מוצאי שבת?
מוצ"ש קר.

10.

נחזור לסיפור. מחפשים למלך אחר נערה מתאימה בכל גבול ישראל. מסתבר שלא צריכים לחפש יותר מדי, כי אבות מכל רחבי הארץ מציעים את בנותיהן הצעירות והיפות לתפקיד.
מסתבר שכולם רוצים להתחכך במלוכה.

11.

אבל מה רוצות הבנות?

12.

הסיפור הזה תמיד הזכיר לי את שושלת טיודור, עם המלך הנרי השמיני, על חצרו ופמלייתו ונשותיו.
גם שם כולם רוצים להגיע לחצר המלוכה, להתקרב אל המלך, ולשם כך האצילים מספסרים בבנותיהם הצעירות והיפות.

13.

אגב, הם דומים מאוד, דוד המלך והנרי השמיני.
שניהם אדומי שיער, לוחמים עזים ומהירי חימה - ולשניהם חצר מלכות סבוכה שוקקת.
אבל אצל דוד הנשים לפחות נשארו עם הראש מחובר לצוואר.
כל השמונה-עשרה.

14.

כן, לדוד המלך היו 18 נשים, ולפי המדרש, לאחר תקופת הסתגלות קצרה, אבישג מבקשת ממנו שיישא אותה לאישה, כדי להסדיר את מעמדה.
(הרהור: ומה באמת היה מעמדה של אבישג בארמון? איך הסתכלו עליה כשפסעה במסדרונות? מה הם ליחשו בעקבותיה?)

15.

אזהרה. הסעיף הבא הוא סעיף מכעיס מאוד.
בעלי לב חלש (ולוחמות נגד סרבנות גט) מתבקשים לעבור לסעיף הבא.

16.

במסכת סנהדרין יש היתר מיוחד של חכמים, שהתירו לדוד להתייחד עם אבישג למרות שלא הייתה נשואה לו. הם העדיפו את ההיתר החריג הזה, מאשר שיגרש את אחת מנשותיו ויישא את אבישג במקומה.
מכאן (בין השאר) למדו עד כמה חמורים הגירושין.
כן, עד היום מרגישים את זה.

17.

במקרא עצמו אין שום רמז לרצונה של אבישג, למחשבותיה או לתגובותיה. היא בסך הכול כרית חימום.

18.

כן-כן, יודעת.
אני הרי קוראת את התנ"ך ממרחק השנים והתקופה והקונטקסט (מתה על המילה הזו) אז צריך לקחת את כל זה בחשבון.
ועדיין, זה טקסט שמעביר בגופי צמרמורת.
לא. לא של קור.

19.

אני אוהבת את הפרשנות של רלב"ג. הוא כותב שנראה לו כי גם דוד וגם אבישג התביישו במעשה הזה, שהיא נכנסת לשכב בחיקו.
הוא מצליח לדמיין את חוסר הנוחות של שניהם.
הוא ר ו א ה את אבישג.

20.

הוא לא רואה אותה כאינסטרומנט, כחפץ אנושי.
מי כן רואה אותה ככזו? הנסיך אדוניה. עבורו, אבישג עשויה להיות שימושית מאוד.
כי לאחר מות דוד, הנסיך אדוניה, בנו הבכור (שלא נבחר למלוך אחריו), פונה אל בת שבע בבקשה מפתיעה: "אני רוצה לשאת לאישה את אבישג השונמית".

21.

(קול קטן לוחש בתוכי: ואולי אדוניה התאהב בה?)

22.

שלמה, אחיו של אדוניה והמלך הרשמי, לא מאמין לרגע בקשקוש הזה של ההתאהבות.
התגובה שלו להצעת הנישואין של אדוניה, היא זו: "כי היום יומת אדוניהו!"
והנסיך אדוניה מומת.

23.

שלמה המלך יודע מה מסתתר מאחורי הצעת הנישואין הזו של אדוניה לאבישג.
לפי חוקי התקופה, המלך החדש זכאי באופן חוקי לשאת את אשת המלך הקודם. זה מהווה סמל להמשכיות המלוכה.
ושלמה מבין שהנישואים בין אדוניה לאבישג יחזקו את תביעתו של אדוניה לשלטון.

24.

(קול קטן ממשיך ללחש בתוכי: ואולי אדוניה באמת התאהב באבישג? אולי היא התאהבה בו בחזרה?)

25.

לעולם לא נדע.
אדוניה מת, וכמוהו גם אבישג ושלמה ובת שבע. הם כולם ממשיכים לדבר אלינו ממרחק ההיסטוריה, אבל את מה שהתרחש בליבם, לעולם לא נדע.

26.

אבל אני כן יודעת שהייתה נערה כזו, שקראו לה אבישג, והיא מילאה תפקיד שהיום נראה בעינינו מאוד לא נעים, אבל אני רוצה לחשוב שאחריו היא עברה לתפקידים נעימים יותר וחיים נעימים יותר.

27.

ויש גם את השיר "אבישג" של אריק איינשטיין, שלמרות שהוא בכלל נכתב כשיר פארודי, הוא עדיין מבטא אהבה ותשוקה. ומושא האהבה הזו היא אבישג: "מבטך שולחת לעברי, אבישג אני אוהב אותך כל כך, אבישג..."

28.

בשיר הזה לפחות, מישהו אוהב אותה.

נשות התנ"ך: