אין נשים בעיר: קמפיין חדש שמשווק את רפורמת קווי האוטובוסים בבני ברק שפורסם בימים האחרונים מדיר נשים מהמרחב הציבורי ומהאוטובוסים, חרף העובדה שלוגו משרד התחבורה מתנוסס עליו, במשרד טוענים כי מדובר בקמפיין של עיריית בני ברק. שדולת הנשים, נעמ"ת והאגודה לזכויות האזרח שיגרו מכתב חריף בבקשה להסרת הקמפיין הפוגעני. למכתב המלא לחצו כאן
בסרטון מוצג אדם חרדי המספר שאת כל סידוריו הוא עושה במהלך הנסיעות באוטובוסים אך מאז שקוצר משך נסיעת הקווים והפיכתם ליעילים יותר הוא לא מספיק. במרחב הציבורי ובתוך האוטובוסים לא נראות נשים כלל. על הקמפיין מתנוסס הלוגו של משרד התחבורה, עיריית בני ברק וחברת נתיבי איילון. קראו עוד בערוץ היהדות: ביום הסובלנות הבינלאומי: איחוד האמירויות וישראל בתפילה משותפת הבטחה מקוממת: צדקה תציל מקנס הנטישה הגדולה: ב-50 השנים האחרונות אירופה איבדה 59% מהיהודים שלה /y+
בשדולת הנשים, נעמ"ת והאגודה לזכויות האזרח הפנו בעניין זה מכתב חריף לראש עיריית בני ברק הרב אברהם רובינשטיין, שרת התחבורה מירי רגב ומנכ"ל חברת נתיבי איילון איתמר בן מאיר, בדרישה להסיר את הקמפיין באופן מיידי, משום שהוא מדיר נשים והפקתו על ידי גוף ציבורי נוגד את החוק המונע אפליה ואת פסיקת בתי המשפט בישראל.

צנזור קשה ופסול

במכתב, עליו חתומה מנהלת המחלקה המשפטית בשדולת הנשים, עורכת הדין, גלי זינגר, ציינו הארגונים: "מדיניות צנזור והעלמת נשים ודמויותיהן היא מדיניות פסולה, הפוגעת פגיעה קשה בציבור בכלל, בקהל הצרכניות ומקבלות השירותים, היא מדירה ומשפילה נשים ומשדרת מסר חברתי מזיק ומסוכן לפיו דמות של אישה המופיעה בסרטון או בתמונה, יש בה כדי לטמא את המרחב הציבורי".
3 צפייה בגלריה
קמפיין התחבורה שפורסם: ללא נשים ברקע
קמפיין התחבורה שפורסם: ללא נשים ברקע
קמפיין התחבורה שפורסם: ללא נשים ברקע
העלמת נשים מפרסומים משדרת כלפי קבוצת הנשים מסר של נחיתות, התעלמות מקיומן בעולם ואי הכרה בערכן ורצונותיהן. למותר לציין כי אף גברים נפגעים מהדרה ומחיקה זו".

הוגשה בקשה להסרת הקמפיין המדיר

בפנייה הדגישו הארגונים החברתיים כי "פרסום העוסק בנושא כה חשוב, בדבר שינויים בתחבורה הציבורית בעיר, חייב לפנות לנשים וגברים גם יחד, גם אם מדובר בפרסום המיועד לקהילה החרדית ואסור לו להעלים את מחציתה של אוכלוסייה זו".
3 צפייה בגלריה
עו"ד גלי זינגר מנהלת המחלקה המשפטית בשדולת הנשים
עו"ד גלי זינגר מנהלת המחלקה המשפטית בשדולת הנשים
עורכת הדין גלי זינגר, מנהלת המחלקה המשפטית בשדולת הנשים
(שדולת הנשים)
עוד נכתב: "למותר לציין שנשים, נערות וילדות חרדיות משתמשות בתחבורה הציבורית בבני ברק, לא פחות ואולי אף יותר, מהגברים בעיר הן ראויות למסרים שידברו אליהן ועליהן, ייצגו אותן ואת צרכיהן. הפרסום כאמור, אף חותר תחת מטרתו - ופוגע בהנגשה של השינויים הצפויים לקהל הרלוונטי, הכולל נשים, נערות וילדות כמובן".
בהמשך המכתב ציינו הארגונים הפונים כי הקמפיין המפורסם נוגד את הוראות החוק לאיסור אפליה במוצרים ושירותים ואת פסיקת בג"ץ ובתי המשפט, "הפרת הוראות חוק איסור הפליה מהווה עוולה אזרחית ואף עבירה פלילית. המחוקק אף קבע כי הפרת הוראות חוק איסור הפליה מהווה גם עילה שבגינה ניתן להגיש תביעה ייצוגית, בשם כלל הציבור שנפגע מההפליה, על כל המשתמע מכך". כמו כן, דרשו הארגונים את הסרת הסרטון, הפצת קמפיין חדש שבו מופיעות גם נשים ואת התייחסות המכותבים בתוך כ-48 שעות.

"השינויים בסרטון נעשו ביוזמתה של עיריית בני ברק"

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "הסרטון על השינויים בתחבורה הציבורית בבני ברק, נעשה ביוזמתה של עיריית בני ברק ובמימונה. משרד התחבורה לא היה שותף בהפקת הסרטונים ולא היה לו כל חלק בפרסומם. בכל פנייה בנושא יש לפנות אל העירייה".
3 צפייה בגלריה
קמפיין התחבורה שפורסם: ללא נשים ברקע
קמפיין התחבורה שפורסם: ללא נשים ברקע
מתוך הקמפיין
מחברת נתיבי איילון צויין כי לא מימנו ולא אישרו את הסרטון בטרם פרסומו, אך כמו משרד התחבורה - גם שם לא ביקשו להסיר את הלוגו שלהם מהקמפיין מדיר הנשים.
מעיריית בני ברק נמסר בתגובה: "אנו גאים במהפכת התחבורה אותה אנו מקדמים בעיר בימים אלו בשיתוף פעולה מלא עם משרד התחבורה. מהפכה שמשפרת את השירות הניתן לנוסעי התחבורה הציבורית בעיר ותוביל גם למיתון בעומס הפקקים, ושמחים על העניין הרב שהיא יוצרת בקרב התקשורת בכלל וזו העוסקת בתחבורה בפרט. פניית שדולת הנשים התקבלה ותיענה ע"י הגורמים הרלוונטיים".