לאחר שממשלת אוקראינה הודיעה אתמול על הגבלות ראש השנה, שיאסרו על ההילולה ההמונית באומן – יצאה היום (ג') הודעה משותפת של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ונשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, שריככה מאוד את ההחלטה. בהודעה הפצירו מנהיגי המדינות בחסידים להישאר השנה בבית, והבהירו כי ההגבלות באתרים הציבוריים "ייאכפו בקפידה".
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
עם זאת, זלנסקי – שהוא הסמכות העליונה הקובעת באוקראינה – נמנע מלהכריז מפורשות על איסור כניסה של חסידי ברסלב לאומן והטלת סגר באזור, כפי שניסח משרד הפנים של המדינה. אלא שכעת מתברר כי באוקראינה נערכים למנוע את ההילולה ההמונית המוכרת במסמך הנחיות תקיף, שפרטיו הגיעו לידי ynet.
בין היתר, קובע המסמך הפנימי כי במהלך חודש ספטמבר לא תורשה הגעת טיסות שכר לאוקראינה (ואלו מהוות אמצעי הגעה מרכזי להילולה). חסידים שיצליחו להגיע למתחם, ייאלצו לציית להנחיות המחמירות של אדם אחד לכל חמישה מ"ר. מי שיפר אותן יגורש מאוקראינה, וייאסר עליו להיכנס אליה למשך שלוש שנים.
בכיר ישראלי הבהיר ל-ynet כי האוקראינים יאכפו את ההנחיות בקפדנות יתרה, ואמר: "לא כדאי להגיע לאומן החג". ישראל ואוקראינה נמנעו מלומר במפורש שיאסרו על הגעת חסידים, וזאת מכיוון ששתי המדינות הגיעו למסקנה שיש קושי חוקי לקבל החלטה כזאת, ואולם זו המשמעות בפועל של הקריאה שלהם.

האוקראינים התחננו שישראל תסייע

בהודעה המשותפת שהוציאו מנהיגי שתי המדינות, הזהיר הנשיא זלנסקי כי "לאלה המחליטים לבקר באומן בכל זאת, הגבלות הריחוק חלות על כל האירועים הציבוריים וייאכפו בקפידה", ניסוח שמשמעותו לכל הפחות, נכון להיום, הרחקה פיזית בין אדם לאדם ואיסור התקהלות בציבור. אם אלה אכן ייאכפו, ההילולה לא תוכל להתקיים.

"ביוזמתו של נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, זכה ראש השנה למעמד של חג לאומי באוקראינה", נאמר בהודעה. "עם זאת, יש לכך משמעות החורגת מעניין פנימי. בה בעת, המצב האפידמיולוגי באוקראינה ובישראל, כמו גם בעולם כולו, למרבה הצער, לא מאפשר לנו לציין בשנה זו את החג כרגיל כפי שנהוג. בהתאם להמלצות והאזהרות של משרדי הבריאות של אוקראינה וישראל, אנו מפצירים בעולי הרגל שמתכננים ליטול חלק בחגיגות ראש השנה באוקראינה להימנע מלבקר באומן בשל המצב האפידמיולוגי המאיים".
ההודעה נחתמה בתקווה להבנה. "אנו מאמינים שבשנה הבאה נוכל לחגוג את ראש השנה, כמו גם חגים אחרים, יחדיו וללא הגבלות כלשהן". הודעה זו מגיעה, כאמור, לאחר אישור החלטה רשמית של ממשלת אוקראינה אמש להגביל את כניסת החסידים לקבר רבי נחמן מברסלב שבעיר אומן, לאסור על כניסת זרים - ואף להטיל סגר על האזור, ככל שיידרש. ההחלטה התקבלה במשרד הפנים האוקראיני בשיתוף עם הוועדה הממלכתית לביטחון ומצבי חירום.
ההחלטה התקבלה בעקבות שיחת טלפון שנערכה ביום שישי האחרון בין ראש הממשלה לנשיא אוקראינה, לאחר שבועות וחודשים של מגעים קדחתניים בין ישראל לבין אוקראינה בניסיון להוציא מהאש את הערמונים של עליית החסידים לקבר רבי נחמן באומן. הנשיא זלנסקי, בעצמו יהודי, לא רצה להיות חתום על החלטה שפירושה איסור כניסת חסידים, ואולם בכירים בישראל אומרים כי האוקראינים התחננו בפני ישראל שתסגור את השמים.

"לא שווה להגיע השנה"

בישראל נמנעו מסגירת השמים מסיבות חוקיות: אי אפשר מצד אחד לפתוח את השמים ולתת לאנשים לטוס למדינות שונות, ומצד שני לסגור אותם דווקא לאוקראינה, מה גם שתמיד אנשים יוכלו להגיע אליה דרך מדינה שלישית. גם האוקראינים מצדם הגיעו למסקנה שחוקית לא ניתן למנוע את כניסת חסידים למדינה.
3 צפייה בגלריה
 עד 90 איש במתחם הקבר
 עד 90 איש במתחם הקבר
עד 90 איש במתחם הקבר
(צילום: אברהם מזון )

מה שכן ניתן, זה לקבוע מגבלות חמורות ולהודיע שהן ייאכפו בקפידה. כך קבעו האוקראינים איסור על קיום אירועים דתיים גדולים והטלת מגבלה על מספר המשתתפים באירועים דתיים לפי מטרז'. הכלל הוא אדם אחד על כל חמישה מ"ר, ושמירה על מרחק של 1.5 מטר בין אדם לאדם, ובנוסף חובת עטיית מסכות.
לפי החישוב הזה, בתוך מתחם הקבר שגודלו כ-556 מ"ר יוכלו להיות בכל רגע נתון לכל היותר 90 חסידים, ומחוצה לו, בשטח שגודלו כ-4,500 מ"ר – כמה מאות בסך הכול. כוחות גדולים של משטרה צפויים להגיע לאומן ולאכוף את המגבלות. מי שייתפס מפר את ההנחיות יגורש מיד וייאסר עליו לחזור לאוקראינה בשלוש השנים הקרובות.
"מי שלא מבין בין השורות שלא כדאי להגיע לאוקראינה ושמשמעות המתווה היא לא להגיע, הוא מטומטם", אומר ל-ynet בכיר ישראלי. "נודע כי ממשלת אוקראינה קיבלה החלטה להקשות על הגעת החסידים בדרכים נוספות: ועדת השרים לענייני חירום החליטה להנחות את שר התשתיות והתחבורה של אוקראינה שלא לאפשר כלל טיסות שכר בחודש ספטמבר - ולא רק מישראל. ההחלטה היא גורפת ולכן אין בה אפלייה רק נגד יהודים.
"במקביל הנחתה הוועדה את משרד הפנים להיערך לאכיפת כללי הריחוק ואיסור ההתקהלות. משמר הגבול האוקראיני יחלק חומרי הסברה לכל הנכנסים, שמדגיש שבמקרה של הפרה הם צפויים לעונש של איסור כניסה למשך מספר שנים. כל חסיד ברסלב צריך לחשוב 20 פעם אם להגיע והאם שווה לו כל כאב הראש והטרטור הזה".

"אם ביבי מעורב בזה, לא נצביע לו יותר"

בישראל קיים חשש שחסידי ברסלב העקשנים ימצאו דרכים להגיע לאומן, ובמהלך החג יתחוללו עימותים בינם לבין כוחות המשטרה. ראש העיר של אומן, אולכסנדר צבריי, הודיע כי יפעל באמצעים קיצוניים אם צריך, למנוע את הגעת החסידים לעירו השנה, זאת לאחר שלדבריו ממשלת אוקראינה לא נוקטת במדיניות המבטיחה את בריאות הציבור. הוא הזהיר כי במידה ולא יתקבלו החלטות ברמה ממלכתית, הוא עצמו יציב מחסומים בכניסות לאומן לפני ראש השנה. לדבריו, כ-94% מתושבי אומן מתנגדים להגעת מבקרים ממדינות אדומות לעירם.

3 צפייה בגלריה
התמונות שאוקראינה לא מוכנה לראות השנה
התמונות שאוקראינה לא מוכנה לראות השנה
התמונות שאוקראינה לא מוכנה לראות השנה
(באדיבות איחוד והצלה)

ולמרות זאת, חסידי ברסלב ממאנים להתרגש. נחמן בנשעיה, יו"ר מזכירות חסידי ברסלב, אמר כי בהודעה המשותפת עם אוקראינה אין בעצם כלום: "מדינת ישראל לחצה על האוקראינים לשחרר אותה מהבעיה ולהגיד שהם סוגרים את האיזור, וכך לא יהיה להם צורך להתעמת עם החסידים", הוא אומר. "מסוף חודש אפריל אנחנו מקיימים מגעים עם האוקראינים והישראלים כדי לאפשר עלייה לרגל לציון הקבר בחגים. היה ברור שזה יקרה תחת מגבלות קורונה שמשרד הבריאות האוקראיני יגדיר".
בנשעיה מבהיר לאן נושבת הרוח: "אם יתברר שראש הממשלה נתניהו ביקש מזלנסקי לסגור את ציון הקבר – אז לא נצביע לו יותר לעולם. והרי ידוע שכל חסידי ברסלב מצביעים לנתניהו. כל שנה נוסעים לאומן 100 אלף איש ורובם ככולם מצביעים ביבי".
"אתה לא יכול להגיד שלנסוע לכרתים ביוון להתאוור עם חצי מיליון אירופים ולחזור ללא בידוד, זה יותר חמור מלנסוע לאומן, לעשות בדיקת קורונה בנחיתה באוקראינה ולחזור לבידוד מלא בישראל. הפקידים מתייחסים בזלזול גדול לאומן ומנסים לתחמן ולעשות שטיקים וטריקים כדי למנוע מהחסידים לנסוע. מבחינתם, ללכת להתפלל לא נתפס כלגיטימי. יש פה שילוב של בורות ואי הבנה של חרדים, ביחד עם קורטוב של אפליית חרדים".
הוא הוסיף כי "אם לא יהיה מתווה – אנשים יתחילו לנסוע בכל דרך אפשרית ויגיעו לפני הזמן. במקום שזה יהיה אירוע קטן של שלושה ימים, זה יהפוך לברדק של שבועיים עם סיכונים משמעותיים רק בגלל שלא רוצים לקדם מתווה מסודר. המל"ל ישב איתנו ואמר לנו שהוא רוצה להתקדם עם מתווה. מה שלא נאמר לנו זה שהם מנסים במקביל לשכנע את האוקראינים למנוע את זה. ההודעה שיצאה היא ישראבלוף וכיסוי תחת".

פרופ' פרידמן: "זה יהיה אסון"

בנשעיה העריך כי למרות המגבלות, יגיעו לאומן השנה בין 10,000-5,000 חסידים, במקום 50 אלף בהשוואה לשנה שעברה. גם חיים חזין, נציג הקהיה היהודית באומן פורש הערכות דומות, ומכנה זאת, בראיון לאולפן ynet, "כמות מצומצמת של 10,000 איש". ואולם בכירים בישראל סבורים כי המגבלות מבשרות על מספר נמוך בהרבה, לא באלפים.

3 צפייה בגלריה
"אם לא יהיה מתווה – אנשים יתחילו לנסוע בכל דרך אפשרית ויגיעו לפני הזמן". נחמן בנשעיה
"אם לא יהיה מתווה – אנשים יתחילו לנסוע בכל דרך אפשרית ויגיעו לפני הזמן". נחמן בנשעיה
"אם לא יהיה מתווה – אנשים יתחילו לנסוע בכל דרך אפשרית ויגיעו לפני הזמן". נחמן בנשעיה

חזין סבור כי לא מדובר בסיפור בריאותי אלא פוליטי, ודווקא מהצד האוקראיני: "חודש אחרי ראש השנה יש בחירות באומן, וראש העיר נאחז בכיסא בכל כוחו. כל הלילה הוא ישן מול בית הנשיא - והנשיא לא רוצה לקבל אותו לקבינט שלו". לדברי חזין, אוקראינה תנקוט במדיניות אכיפה קשוחה. "כולם יצטרכו לשמור על הכללים. כל מי שנכנס לאוקראינה יעבור בדיקות קורונה, יצטרך לשלם ביטוח קורונה לאוקראינה והכול יהיה בצורה מסודרת ומתוקתקת. אי אפשר לעצור את ראש השנה הזה בצורה דמוקרטית".
פרופ' איתן פרידמן, יו"ר ועדת הלסינקי העליונה לניסויים בבני אדם במשרד הבריאות, רואה בכוונת חסידי ברסלב לא פחות מ"פיגוע בריאותי". "אי אפשר לשלוט אלפי אנשים באזור מאוד קטן, גם אם זה באוויר הפתוח. בדירות הקטנות שבהן הם מתארחים אין אפשרות לשמור על ריחוק פיזי, וכמו שאנחנו יודעים, 67% מהאנשים שנדבקים גרים ביחד".
פרופ' פרידמן מתריע כי "במחינה מדעית, לוגית ורפואית זה יהיה אסון מאוד גדול אם נאפשר התקהלות, ללא כל קשר אם זה באומן או בצפת או בטבריה או בירכא או בכל מקום אחר. בשלב הזה, כשאנחנו יודעים שבגל הקודם הגיעו 70% מהווירוסים לישראל הגיעו בטיסות ישירות מארה"ב, הסיכון גדול מדי, בלי קשר לשיקולים הפנימיים של ממשלת אוקראינה וראש העיר או הרב המקומי. אני מסתכל על ישראל. אוקראינה לא מעניינת אותי. לא טוב שבישראל יהיו אלפי אנשים שיסעו הלוך ושוב בתקופה זו".