משרד החינוך אישר תוכנית לימודים חדשה לבגרות ברמה של שלוש יחידות לימוד בציונות דתית - הגות, מנהיגות ומעשה - והיא תהווה השלמה לחמש יחידות לימוד ב"מחשבת ישראל" בנוסף לשתי יחידות החובה. התוכנית החדשה פותחה בהובלת מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא, ובליווי משרד החינוך.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
התוכנית תחל בשלב ראשון בעשר ישיבות ואולפנות "בני עקיבא", ובהן ישיבת אור עציון, ישיבת גבעת שמואל, אולפנת אמנה ואולפנת סגולה. מטרתה, לדברי הוגיה, היא ליצור היכרות מעמיקה עם ההגות והזהות הציונית-דתית, שתאפשר לתלמידים לגבש את זהותם ולבצע הכרעות מושכלות בהווה ובעתיד ולהביא לידי ביטוי באופן מעשי את מה שנלמד.
התוכנית שתהווה חלק ממסלול מגמת מחשבת ישראל, משלבת לימוד של סוגיות יסוד ומקורות מרכזיים במשנת הוגי הציונות הדתית, באמצעות למידה חווייתית, חקר ויצירה, פעילות בקהילה, סיורים, היכרות עם דמויות מפתח בציונות הדתית ומפגשים בין תלמידים מבתי ספר ורקעים שונים.

המטרה - לחזק את הזהות של התלמיד הדתי

יוזמי וכותבי התוכנית הם רמי אלגרבלי, מדריך מרכז מורשת קהילות ישראל; הרב פלטי גרנות, הרב ד"ר יונה גודמן ושירה שינדלר. בהצגתה למשרד החינוך, כתבו על התוכנית כי "הציונות הדתית חרתה על דגלה את השילוב הבא לידי ביטוי גם בשמה - 'ציונות דתית'. ה'ציונות' מבטאת את ערכי מדינת ישראל החופשית והמודרנית, וה'דתית' המבטאת את ערכי מסורת ישראל כפי שנשתמרו במשך אלפי שנים.

2 צפייה בגלריה
(צילום: חיים טויטו)

"תלמידי הציונות הדתית במוסדות החמ"ד בכלל ובמוסדותינו בפרט מתחנכים לשילובים שונים: שילוב בין קודש לחול, בין 'ממלכתיות' ל'דתיות', בין ישיבה שבה לומדים לימודי קודש לבין תיכון שבו לומדים לימודי חול".
עוד ציינו, כי הציונות הדתית משלבת בין שמירת המסורת היהודית-הלכתית לבין מעורבות מלאה במציאות המתחדשת. שילובים אלה מציבים קונפליקטים ערכים, חינוכיים ומעשיים בפני התלמידים באופן יומיומי ובצמתי הכרעה בחייהם בהווה ובעתיד. "ללא לימוד מעמיק וייסודי המברר את ערך ה'שילוב', נתפסת דרך זו כגמגום המוליד בחירה של או-או, או 'ציוני' או 'דתי'".

בין "יסודות הציונות" לדילמות "אמנות ופנאי"

במהלך השנתיים ובמקביל לעבודה לצד משרד החינוך, החלו בהכשרות המורים. בתוכנית הלימודים של כיתות י' הם ילמדו על יסודות הצינות הדתית ויעסקו גם בדילמות הקשורות לאמנות ופנאי - כיוונים לפתרון וליצירת תרבות ציונית דתית. בכיתה י"א יתמקדו בעם ישראל לגווניו. מה שיכללו סיורים ומפגשים ובמדינת ישראל כ"ראשית צמיחת הגאולה". בכיתה י"ב יעסקו בהגות ציונית דתית ובניתוח קונפליקטים.
2 צפייה בגלריה
תשעה באב בכיכר רבין
תשעה באב בכיכר רבין
שילוב בין הערכים הדתיים לערכים ממלכתיים מודרניים
(צילום: אור גואטה)
צוותי ההוראה שילוו את התלמידים במגמה יהיו מורים למחשבת ישראל שיעברו השתלמות של 60 שעות כבר בשנה הקרובה, ובנוסף ישתתפו במספר סיורים במקומות שונים בארץ.
במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא הביעו הערכה להתגייסות משרד החינוך לטובת פיתוח המגמה ומנכ"ל הרשת אלחנן גלט הבטיח לשמר ולשפר עוד את פיתוח מערכי ההוראה לצד המשרד.