קבלת פנים לא נעימה לחסידים שהצליחו להגיע לאומן: כמה מאות חסידים הצליחו היכנס לאוקראינה בדרך לאומן - כנראה האחרונים, לאחר שביום חמישי (אור לשישי) בחצות נכנסו לתוקפן תקנות ממשלת אוקראינה, האוסרות על כניסת זרים למדינה.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו>>


אלא שבעיר עצמה המתינה לקבוצה של כ-11 חסידים – חלקם לא ישראלים – קבלת פנים לא נעימה: תושבים מקומיים חסמו את דרכם בצעקות ובאופן פיזי, תוך קריאות להשליך את מזוודותיהם מעבר לגדרות. המשטרה שנכחה במקום מיעטה להתערב.
בתיעוד של התקרית שמסעיר את הרשתות החברתיות באוקראינה, נראים החסידים כשהם עמוסי מזוודות ותיקים, מנסים להיכנס לבית הכנסת החדש שנבנה לאחרונה – אלא שאוקראינים חוסמים את דרכם, דוחפים אותם ומנסים להעיף את החפצים שלהם.
המקומיים ניסו להאיץ במשטרה להתערב, בטענה כי הבנייה במקום איננה חוקית. אחת השכנות ביקשה להראות לשוטרים את הסדקים שיצרה הבנייה לטענתה בדירתה. למרות שהמשטרה פתחה בחקירה פלילית על פי סעיף "הפרת שוויון זכויות של אזרחים על רקע לאומי או דתי", קבוצת החסידים עזבה את המקום לכיוון רחוב פושקינה, המרכז הישראלי של אומן.

חבר מועצת העיר כינה את החסידים "ז'דים"

באוקראינה תיארו את התקרית כ"הסתערות של תיירים על המקומיים", ותלו את האשמה ב"זרים" שהגיעו בתקופת קורונה למדינה שסגרה את שעריה. חבר במועצת העיר אומן, סרגיי אלכסייב, המתנגד לקיום ההילולה - צילם את האירוע.
אומן, נזכיר, עומדת בפני בחירות מקומיות בחודש הקרוב, כאשר ראש העיר, אולכסנדר צבריי, מוביל את ההתנגדות לקיום האירוע השנה – ומואשם על ידי הקהילה הישראלית בעיר באנטישמיות.


"אסור לבנות באוקראינה כנסייה, מסגד או בית כנסת ללא תיאום עם תושבי השכונה", סיפר אלכסייב ל-ynet. במשטרה טענו: "תושבי הרחוב התנגדו להגעת החסידים עקב חשש מקורונה ובשל הבנייה הבלתי חוקית ברחוב".

"החסידים אשמים בכל החיכוכים"

כמה שעות קודם לכן, השתתף אלכסייב באירוע נוסף שאף אותו תיעד. לדבריו, הגיע לרחוב פושקינה עם צלם על פי בקשת התושבים, כדי לצלם מי השופכין בחוץ, ולטענתו הותקף על ידי אחד הרבנים במקום וחסידיו. "איך ייתכן שאורחים במדינתנו מרשים לעצמם לנהוג באלימות כזאת כלפי המקומיים?" הוא נשמע שואל בסרטון. "האם אנחנו במדינה שלנו צריכים לברוח מהז׳ידים?״ (כינוי גנאי אנטישמי ליהודים).
הרב עצמו סיפר ל-ynet כי מדובר בפוליטיקאי שלדבריו "מצית מלחמה נגדינו. הוא נכנס לשכונה לא כדי לטפל בבעיות, אלא כדי להוכיח שאנחנו מזיקים לשכונה. ביקשתי ממנו יפה שהוא יעזוב כי זה יביא לרצח, ואז כולנו נבכה. אז הוא ירק עליי. בשבוע שעבר נכנס אלינו אדם עם רכב, הפיל אנשים מהאופנוע ויצא אליהם עם אקדח״.
תושב מקומי נוסף מאשים את החסידים: "הם האשמים העיקריים בכל החיכוכים באומן. הבנייה שלהם היא בעיקר בלתי חוקית, הקטינים נוהגים כאן ברכבים ללא רישיון. אני מיודד עם חלקם, אבל אם חבר שלי לא צודק, אני מעדיף לומר לו את זה בפנים".

במהלך סוף השבוע עוכבו בשדות התעופה של אוקראינה כ-400 מאמינים מהארץ ומהעולם, שהגיעו בניסיון להשתתף בהילולה בראש השנה, חרף הודעת ממשלת אוקראינה על סגירת השמים בחצות שבין חמישי לשישי.