"אנשים מכניסים מזוזות לתוך הבתים, מזוזות נתלשות, וכן, יהודים מפחדים, גם פה. בבריטניה יש בתי ספר יהודיים שביקשו מהתלמידים שלהם להסתיר סממנים כגון כיפה ותליוני מגן דוד". את הדברים אומרת בריאיון לאולפן ynet שירית גל קידר, כתבת ynet בלונדון, שכבשה את הרשת בסרטון שגרף כבר למעלה מ-600 אלף צפיות, ובו תיארה את הפחד שלה ושל שכניה היהודים מפני אדם חמוש בסכין ש"מחפש בתים של יהודים". "חבר קרוב הזהיר אותי: תשמרי על עצמך. אם יש לך מזוזה, אל תפתחי את הדלת למי שאת לא מכירה. שאלתי את עצמי באיזו שנה אני חיה, כי זה מרגיש שוב כמו 1937".
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בישראל למודת הסקנדלים והפסטיבלים, המדינה שחיה על טורבו, כבר שכחו שהייתה פה מלחמה בחודש האחרון. כותרות החדשות והרשתות החברתיות עוסקות בפוליטיקה, ונעות בתזזית מסערה לסערה – אבל ביהדות התפוצות הריקושטים לא מפסיקים: בגרמניה הוכה ברחוב גבר חובש כיפה. באוסטריה הוטרדה סטודנטית ברכבת משום שקראה ספר שבכותרתו נזכרו יהודים. בלונדון ספגה אחות איומים בבית החולים משום שענדה שרשרת עם מגן דוד. בבלגיה סולקה אישה חרדית מפארק ציבורי בקריאות "עופי מפה, יהודייה מלוכלכת". ברכבת באוסטריה הותקף אדם שביקש משני פלסטינים להפסיק להשמיע כיוונו קריאות אנטישמיות. וזה לא מפסיק.
"האמנתי שאני אהיה הרובינפלד שאוולד, אחיה ואמות באותה המדינה... כעת אני מפקפק בכך", כתב יואל רובינפלד, נשיא הליגה הבלגית נגד אנטישמיות, בטור דעה שפורסם בשבת בשבועון Le Vif. באותה הרוח כתב גם רבה הראשי של הולנד, בנימין יעקובס, שהשווה עצמו ל"קברניט המחוייב לספינה טובעת מתוקף תפקידו", כפי שהגדיר, בהרצאה שנתן בעיר ניימכן, ובה הבהיר כי הוא ומשפחתו היו עולים לישראל מיד אלמלא תפקידיהם המחייבים.

בריג'יט וילהיסן, עיתונאית מוכרת ומומחית בענייני לוחמה בטרור מהולנד, כתבה ביום חמישי בטור דעה לאתר החדשות Jonet כי אחרי שנים של מאבק באנטישמיות, הגיעה למסקנה שהפעילות הפכה לחסרת תועלת: "המאבק נגד הרעה החולה הזו נהיה חסר סיכוי", כתבה. "אם היהודים באירופה הם הקנרית שבמכרה הפחם, הרי שהציפור הזו כבר איננה בחיים".

אירופה: חוששים לעתידם

מספר התקריות האנטישמיות החל לעלות עוד לפני העימות בן 11 הימים בין ישראל לחמאס בעזה. ראשית הפרעות בישראל עוררו את מה שמכנים שם: "ייבוא הסכסוך הישראלי-פלסטיני". הדינמיקה הזו בלטה במיוחד בזמן ההסלמה ב-2014, אולם שלא כמו אז - בכירי הקהילות היהודיות ובהם לוחמים ותיקים נגד אנטישמיות, משמיעים היום קריאות אזהרה חריגות בחומרתן, מהן עולה כי ייתכן שהקרב כבר אבוד.

בצרפת, שהוכתרה כבר כ"בירת האנטישמיות האירופית", מגיע הגל הנוכחי בסמוך מאוד להפגנות הסוערות של הקהילה היהודית נגד פסק הדין של בית המשפט העליון במדינה, ששחרר את הרוצח המוסלמי-האנטישמי שרצח את שכנתו, שרה חלימי, בביתה, בתירוץ של חוסר אחריות פלילית בשל שימוש במריחואנה. בלשכה הארצית הצרפתית נגד אנטישמיות, מבהירים כי מוסלמים הם האחראים לרוב התקריות האלימות האחרונות כלפי יהודים.
"לא באתי לדבר איתכם על מה שקורה שם, בישראל. אני עומדת לדבר על מה שקורה כאן, בצרפת. אני כאן כדי לספר לכם עליי. אני רוצה לספר לכם שאני פוחדת", כך כתבה אֶליז פאזֶ'לֶס, יהודיה שהייתה חברת מועצת העיר של פריז, במכתב פתוח שניסחה למוסלמים באירופה, ופורסם בצרפתית בעיתון The Times of Israel.
1 צפייה בגלריה
עצרת נגד אנטישמיות מחוץ לבית כנסת גלזנקירשן גרמניה
עצרת נגד אנטישמיות מחוץ לבית כנסת גלזנקירשן גרמניה
עצרת נגד אנטישמיות מחוץ לבית כנסת גלזנקירשן גרמניה
(צילום: AFP)
יחידת האבטחה של יהודי בריטניה תיעדה יותר מ-250 תקריות אנטישמיות ב-17 הימים שלאחר ה-9 במאי - עלייה של 500% לעומת 17 הימים שקדמו להם. בחודש מאי רשמה יחידה זו, CST שמה, 325 תקריות - יותר מאשר בכל חודש מאז 1984, כשהחלה ה-CST לתעד תקריות. ישראל וחמאס הגיעו להסכם הפסקת אש ב-21 במאי, אולם התקריות לא נפסקו. בשבוע שעבר, נפרץ אתר האינטרנט של אחת העמותות היהודיות הגדולות ביותר בבריטניה, נוֹרווּד, המסייעת לילדים עם ליקויי למידה. באנר עם הכתובת "חופש לפלסטין סוף לאפרטהייד" החליף את דף הבית שלה.
"אם הייתה שיירת רכבים נוסעת בתוך לונדון בקריאות, 'ז__ על השחורים, לאנוס את הבנות שלהם', אני חושבת שהייתה מתעוררת מחאה", אמרה גל קידר בסרטון שצילמה. "אני חושבת שהיו אלפים או מאות אלפים ברחובות שצועקים 'חיי שחורים חשובים'. אבל כשצעקו ברחובות 'ל___ן את היהודים. נאנוס את הבנות שלהם', לא ראיתי אדם אחד שהביע מחאה או יצא לרחובות".

ארה"ב: יצטרכו לחשב מסלול מחדש

המצב בארה"ב לא הרבה יותר טוב. המדינה שהתהדרה במשך שנים בביטחון מוחלט ליהודיה, כבר לא בטוחה כל כך. "אני רואה שנאה מצד אנשים שהולכים בשכונות יהודיות", אומר דב הייקינד, לשעבר חבר בית הנבחרים של מדינת ניו-יורק מטעם המפלגה הדמוקרטית, ומייסד הארגון "אמריקנים נגד אנטישמיות". הוא מצביע על אוכלוסייה מוסלמית גדולה שמבצעת מעשי אלימות מילולית ופיזית גם יחד כלפי יהודים.

"אני לא מאמין שהם נעשו אנטישמיים בשבועיים האחרונים", הוא אומר. "הם היו אנטישמיים כל הזמן, אבל עכשיו יש להם תירוץ לצאת החוצה ולהשתמש בשפה הכי דוחה שאפשר לדמיין. הם מרביצים ליהודים - אתה לא צריך להיות ציוני כדי לחטוף מכות. זו טרגדיה שמתרחשת מול עיניה של אמריקה היום. משהו קורה פה, במיוחד באמריקה. כשיושבים אנשים בקונגרס האמריקני, כמו ברני סנדרס, ראשידה טליב, אילהאן עומאר ואלכסנדריה אוקסיו-קורטז, המספקים לחמאס גב נוח, הם מצדיקים את השנאה שמתרחשת באמריקה.
"אם זה היה קורה נגד כל קבוצה אחרת, אמריקה הייתה נסגרת. היו לך הפגנות ענקיות של מאות-אלפי בני אדם. אבל הדם היהודי, לצערנו, הוא זול. אפילו לנשיא ארה"ב לקח לו כמה ימים לפני שאמר 'אני נגד אנטישמיות, זה צריך להיפסק'. למה זה לקח לו כל כך הרבה זמן? זו סיטואציה מסוכנת והקהילה היהודית מפחדת".
אתה מצפה שהמשטרה תהדק את האבטחה על מבנים יהודיים בימים אלה? "המשטרה עושה כל מה שהיא יכולה, אבל רבים מאלה שנעצרו בחשד לפשעי השנאה האחרונים, כבר חזרו לרחובות. כך מתנהלת מערכת הצדק באמריקה. אז הקהילה היהודית באמריקה צריכה להסתכל במבט רציני על מה צופה לה העתיד. אנחנו לא יכולים לצעוק, לא יכולים לסמוך על הממשל שלנו, אנחנו צריכים להתארגן כדי להגן על הקהילות שלנו. אנשים מפחדים לשלוח את הילדים שלהם לרחובות. יש גם פה אנשים שמורידים את הכיפה".
פורסם לראשונה: 14:28, 02.06.21