מוזיאון העם היהודי ייפתח בתל אביב, וגם הנשיא ג'ו ביידן מתרגש: במכתב מיוחד מציין נשיא ארה"ב את הקשר העמוק שלו לעם היהודי בכלל, ולמנהיגות הישראלית בפרט. "בליבי שמור מאז ומתמיד מקום מיוחד לעם היהודי ולתולדותיו", כתב, "ובשנות פועלי הארוכות היה לי הכבוד להיפגש ולעבוד עם כל ראשי ממשלת ישראל, מאז גולדה מאיר".
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הוא הגיש את הערכים המשותפים, שעליהם מבוססת הברית המיוחדת בין אמריקה וישראל מרגע הקמת המדינה. "ארה"ב וישראל הן ידידות נהדרות והברית בין מדינותינו שרירה ומוצקה כיום, ממש כפי שהייתה 11 דקות אחרי הקמתה של מדינת ישראל, כשארצות הברית הייתה המדינה הראשונה בעולם שהכירה בה", כתב ביידן. "העמים שלנו חולקים את המחויבות לערכי דמוקרטיה, שגשוג כלכלי ורוח חדשנות, וידידות זו מעמיקה מדור לדור. אני גאה בכך שאין לישראל ידידה גדולה מארצות הברית".
לאחר עשר שנות תכנון אוצרותי, עיצובי ואדריכלי, וארבע שנים של בנייה מושקעת - יפתח מחר (יום ד') מוזיאון העם היהודי (לשעבר בית התפוצות) לראשונה את שעריו. מדובר במוזיאון היהודי הגדול והמקיף בעולם, שייפתח בתחילה להרצה, עד לפתיחה הרשמית ביום ד' הבא.

"למדתי ממנהיגים יהודים דגולים"

האירוע הלא שגרתי גרר את המכתב הלא שגרתי, שכולו שיר הלל לידידות הישראלית-אמריקאית ארוכת השנים. "הייתי בר מזל לכונן ידידות ואף ללמוד ממנהיגים יהודים דגולים ובהם טום לנטוס ואלי ויזל. כל אלה ממשיכים לעצב אותי כנשיא ארה"ב".
1 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
(צילום: EPA)
ביידן שלח "בשם תושבי ארצות הברית", את ברכותיו, והוא מדגיש במכתבו את תרומתו של המוזיאון החדש לטיפוח ערכי הסובלנות, הפלורליזם וקבלת האחר. "הדרך שבה חוגג המוזיאון את ריבוי הפנים התרבותי בעם היהודי ומגוון הזהויות, הוא מסר כה חיוני בתקופה שבה רבים כל כך מנסים לפלג בינינו, ואילו רבים אחרים נאבקים למען איחוי השסעים".
תחת קורת גג אחת התקבצו מאות מוצגים מקוריים מרחבי העולם שחוגגים את הזהות היהודית לדורותיה. מדובר בחוויה מוזיאלית חדשה ומרגשת שנבנתה בהיקף טכנולוגי שלא נראה כמותו בארץ ומעטים כמוהו בעולם: שלוש קומות וארבעה אגפים על פני קרוב ל-7,000 מ"ר של שטח תצוגה.