ההתבטאות וההתנצלות: יו"ר סיעת יהדות התורה, ח"כ יצחק פינדרוס, מסתייג מהשימוש במילה "שיקסע" ביחס לחיילת שהתגיירה בבית הדין הצבאי, ומבהיר כי דבריו, שפורסמו לראשונה ב-ynet, לא נאמרו כזלזול בה, אלא במשמעותם הדתית בלבד.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"הגיור הוא רק על פי ההלכה, והלכה לא יכולה להיקבע בחוק ולא בבג"ץ", הדגיש פינדרוס. "גיור שאינו על פי ההלכה איננו תופס, והנשים הללו אינן יהודיות". פינדרוס התייחס בדבריו לגיורי צה"ל, ואלה מוכרים על ידי הרבנות הראשית. אך לדבריו, הפרשנות שניתנה לדברים כאילו הוא בז לתרומת החיילות הללו למדינה, אינה אלא "ניסיון מעוות" להוציאם מהקשר.
"גם חסידי אומות העולם לאורך ההיסטוריה היו אנשים נפלאים - ובכל זאת אינם יהודים", הוסיף, "וכך גם לוחמים רבים בני העדה הדרוזית שאנחנו מעריכים ומוקירים - אבל איש לא חושב אפילו בטעות שהם יהודים".

ביקורת ציבורית: "אלו דעות קצה"

דבריו של פינדרוס, שנאמרו בפאנל בנושאי דת ומדינה שערכו ארגון עתים ואתר כיפה לקראת הבחירות וישודר הערב (ג'), עוררו זעם ציבורי. ח"כ צבי האוזר (דרך ארץ), יו"ר ועדת חוץ וביטחון, מגנה את דבריו: "מקומם לראות איך חבר הכנסת פינדרוס שכח שדרך ארץ קדמה לתורה, והוא פוגע בלי להסס באלפי חיילות וחיילים. בטחוננו ובטחונו של פינדרוס יובטח על ידי אלה הנלחמים על נצח ישראל. לא ניתן להשפילם ולהוציא אותם מחוץ למחנה".
1 צפייה בגלריה
יצחק פינדרוס מושך זמן במליאה
יצחק פינדרוס מושך זמן במליאה
ח"כ יצחק פינדרוס
(צילום: ערוץ כנסת)
בתנועת נאמני תורה ועבודה כינו את דבריו של ח"כ פינדרוס "מבישים", ואמרו כי הם "חושפים שוב את עומק הפער, הבורות ההלכתית והאטימות של גורמים חרדיים ביחס לסוגיית הגיור". בתנועה הוסיפו כי "מעבר לכך שמדובר בעבירה חמורה על הלכות לשון הרע, ח"כ פינדרוס מציג גישה בדלנית, קיצונית, המתאימה לפלח צר ביותר של העם היהודי".
לדבריהם, "מי שטובת ההלכה היהודית לדורותיה לנגד עיניו, חייב להוביל סדר יום חדש בסוגיות דת ומדינה, ולא להיגרר אחרי דעות קצה המובילות את כולנו שנים רבות, בהן תימשך השליטה החרדית בסדר היום בנושאי דת ומדינה בישראל".
ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) כינתה את האמירות שפורסמו "גזעניות", ואמרה כי הן "שמו את הדברים על השולחן. העסקנים החרדים הם הגזענים, השובניסטים והקיצוניים הכי גדולים. אם למישהו עוד הייתה מחשבה שאפשר להגיע איתם למשהו בהידברות, אז לא. לא משנה כמה מנסים, אין עם מי לדבר". היא הוסיפה כי "מבחינת העסקנים החרדיים יש רק יהדות אחת, היהדות שלהם - האליטיסטים ו'טהורי הדם' - וכל השאר הם אורחים פה, סוג-ב'".

"אבקש ממנה להדליק אש בשבת"

בתיעוד שהגיע לידי ynet אמר פינדרוס כי חיילת שהתגיירה במסגרת השירות בבית דין צבאי, היא בעיניו "שיקסע" - אף שהרבנות הראשית לישראל מכירה בה כיהודייה: "המשמעות היא שעל פי התפיסה שלי - ולא רק שלי, אלא של גורמי הלכה - ייכנס גוי לכרם ישראל ותהיה לו תעודה שהוא יהודי... אני לא מוכן להתפשר אפילו על שיקסע אחת וגוי אחד שייכנסו לכרם ישראל, רק כי אני רוצה להיות נחמד ולהאהיב את היהדות ולהיות פלורליסט. זה לא יקרה".
משתתפת נוספת באירוע, ח"כ תהלה פרידמן (כחול לבן), התעמתה איתו ושאלה מה עמדתו באשר לחיילת שעברה בהצלחה את בית הדין הצבאי לגיור, ופינדרוס השיב: "היא שיקסע, היא גויה, כי אם היא התגיירה גיור צה"לי, היא לא יהודייה בהגדרה ההלכתית. אבא שלה היה יהודי והאמא שלה הייתה גויה או חסידת אומות העולם. אבל בסוף אין לה יחס לאבא שלה (מעמדה לא נקבע לפיו)".
פרידמן הוסיפה להקשות, האם העובדה שמתגיירת כזו היא "מזרע ישראל", צאצאית ליהודים, לא מקלה עליה - ופינדרוס הבהיר: "יש תורת ישראל שלא מתחלפת, שמשה רבנו הוריד בהר סיני, והיא גויה, גויה גמורה... הנושא הזה הוא קריטי, זה לא משחק מילים. היא לא יהודייה בהגדרה. אם מישהו מתחתן איתה - האבא שלו צריך לשבת עליו שבעה, לקרוע קריעה ולהגיד קדיש".
כדי להוכיח שהוא מתכוון ברצינות לדברים ולא מחשיב מתגייר כזה כיהודי, הוא מוכן להשתמש בו כ"גוי של שבת" ולשאת באחריות לכך שאין מדובר בעבירה דתית. "אני אומר לך שאני אבקש ממנו להדליק אש בשבת אצלי בבית", אמר, "וכך אמר לי הרב אלישיב לעשות".