1 צפייה בגלריה
ירושלים העיר העתיקה הר הבית
ירושלים העיר העתיקה הר הבית
"זרמים אחרים בירושלים מקופחים ולא מקבלים תקציבים"
(צילום: AFP)
הקמת בתי כנסת, בניית מקוואות, פיתוח בתי עלמין ושיפוץ עמודי עירוב: עיריית ירושלים תומכת במבני דת בעיר בתקציב מכובד של כ-20 מיליון שקלים מדי שנה, אלא שהסכום הזה מוצא את דרכו למבנים יהודיים אורתודוכסיים בלבד, וזאת למרות שהאוכלוסייה המוסלמית והנוצרית מהווה קרוב ל-40% מתושבי ירושלים. גם זרמים יהודיים אחרים הפועלים בעיר, הקונסרבטיביים והרפורמיים, מקופחים על ידי העירייה ולא קיבלו תקציבים.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
מנתונים שהגיעו במסגרת בקשת חופש המידע של ארגון חדו"ש עולה, כי בשנים 2016-2020 עיריית ירושלים השקיעה 105 מיליון שקלים במבני דת - כולם, כאמור, יהודיים בלבד. חלק מהתמיכה התקציבית היא למקוואות שפתוחים כביכול לכלל הציבור, ולכן יש הטוענים כי הם משרתים באופן שוויוני את כל הזרמים - אלא שהמקוואות העירוניים בירושלים אינם מאפשרים טבילה לגברים רפורמים או קונסרבטיבים בהוראות הרבנות הראשית.

"מדיניות מפלה באופן בוטה"

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, הרב עו"ד אורי רגב, מסר כי "קשה לחשוב על פער גדול יותר בין היומרה של ראשי העיר להציגה בגאווה כעיר הקדושה לשלוש הדתות המונותיאיסטיות ובירתו של העם היהודי כולו, על כל זרמיו, לבין מדיניותם המפלה באופן בוטה בין יהודים ללא יהודים, ובין יהודים מהגוון של הפוליטיקאים החרדים השולטים בעיר לבין רוב יהדות העולם הפלורליסטית. חדו"ש תפעל להעמיד את ראשי העירייה על כך שהיא איננה בית הכנסת הפרטי שלהם אלא בירת מדינת ישראל, ואם פנייתנו לא תועיל - ניפגש בבית המשפט".
אלעד מלכא, חבר מועצת העיר מסיעת התעוררות, אמר בתגובה כי "ירושלים היא פסיפס של מגזרים ולנו כעירייה אחריות לכל התושבים מכל העדות והדתות. רמיסת דתות היא מנת חלקן של דתות אחרות, לא של היהדות, ומצופה מעיריית ירושלים לפעול בשוויון כלפי כל תושבי ותושבות העיר".
בעיריית ירושלים מסרו בתגובה: "העירייה מסייעת בתמיכה למוסדות שונים בהתאם לנהלי העירייה ומשרד הפנים. העירייה מפרסמת 'קול קורא' בתחומי הפעילות השונים - חברה, תרבות, קהילה, דת וספורט, שבהתאם להם מוגשות בקשות לדיון והחלטה בוועדת התמיכות. ככל שתוגשנה בקשות לתמיכה ממוסדות דת שאינם יהודיים – אלה ייבדקו וייבחנו בהתאם לאמות המידה הנהוגות ובהתאם לכללי התמיכות".
חברת המועצה לורה ורטון (מרצ) אמרה כי "לצערי יש בעירייה הפלייה דתית קשה בכמה רמות, בניגוד למגילת העצמאות, למחויבות העירונית ולחוק למקומות קדושים. העירייה נותנת תמיכות לבתי כנסת, למוסדות חרדיים ואורתודוכסיים, ואף הבהירה לי זאת במענה לשאלותיי בוועדת תמיכות, שזהו המצב. אני ממשיכה להיאבק למען כל הדתות וכל הזרמים, ומאוכזבת קשות שעד עתה העירייה דבקה בטיפול בזרם אחד בלבד. זה לא יכול הימשך".
קראו עוד בערוץ היהדות: