אין כמו חידודי תורה

הפעם נפתח בחידוד תורה מפיו של הרב יצחק זילברשטיין, תלמיד חכם ליטאי המשתייך למה שמכונה בעגה החדשותית של ימי הקורונה "הזרם המרכזי של החרדים". הרב זילברשטיין הוא חבר מועצת גדולי התורה וגיסו של הרב חיים קנייבסקי, הרב הקשיש שהפך לאחרונה למגה-סלב ועוד נדבר בו. כרגע די לנו שנזכור את קרבת המשפחה.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו>>
הנה האנקדוטה, בספרו "חשוקי חמד" למסכת עירובין: "מעשה שהיה. קבוצה רצתה לנסוע למערת המכפלה להתפלל על קברי אבות. הם שכרו טנדר של עשרים מקומות. במהלך הדרך בקשו עוד ועוד אנשים להצטרף, וכיון שלא יכלו לסרב להם, הם צירפו את כולם. בדרך עצר אותם שוטר, וכשראה שיש שם יותר אנשים מהמותר ביקש מכולם לרדת מהטנדר והתחיל לסופרם אחד-אחד, כך עד שהגיע למספר הלא ייאמן – 60 איש.
"השוטר היה המום מהחוצפה הגדולה ומיד הזמינו למשפט; הנהג התייעץ עם רבו ורבו אמר לו, 'אם אתה מבטיח לי שיותר אתה לא עובר על חוקי התנועה, אתן לך עצה'. הלה הבטיח - ורבו נתן לו עצה שלהלן. בהגיע זמן המשפט אמור לשופט, השוטר הרי טוען שהיו כאן 60 איש. הנה הטנדר נמצא למטה בחניון, בוא נרד למטה ונבקש מאנשים להצטופף ונראה אם יוכלו להיכנס שם 60 איש. הם ירדו למטה ודחסו שם 35, עוד אחד ועוד אחד - עד שהגיעו ל-40. והאנשים התחילו לצעוק אי אפשר יותר, אנו לא נושמים. הנהג אמר לשופט הראית לדעת, כי השוטר משקר, שאפילו 40 איש בקושי נושמים. השופט זיכה את הנהג".
זו האנקדוטה. לאחריה לא נכתבו דברי ביקורת.

"אני לא מבין, פיקוח נפש זה אצלכם בראש הסולם"

רבות מאתנו מופתעות מהזלזול המופגן של הנהגת "הזרם החרדי המרכזי" בסכנת הקורונה, שהרי תמיד ידענו ש"פיקוח נפש" נמצא בראש סולם הערכים החרדי.

ובכן, כן ולא. "פיקוח נפש" הוא נר לרגליה של ההנהגה החרדית כל עוד מדובר בסכנת חיים ניטראלית מבחינה אידיאולוגית. אם ילדה תשבור יד בשבת, הם כנראה יורו על חילול שבת לצורך הגשת עזרה ראשונה, על אחת כמה וכמה ביחס לאירועים מסכני חיים.

ה"אבל" הגדול של הפוליטיקאים

ברגע שבו שמירת החיים מתנגשת בשמירה על שלמות המחנה, שלמות המחנה מנצחת. על כך מעידה האנקדוטה שרשם כמשיח לפי תומו גיסו של הרב קנייבסקי. נהג המיניבוס דחס לרכבו פי-שלושה מכמות הנוסעים המותרת בחוק, שהרי החברים "לא יכלו לסרב" לאנשי שלומם שרצו לעלות לקברי אבות. כמה סמליות יש בתמונה של קהילה המסכנת החיים בשביל לבקר מתים. הרב האנונימי המצוטט בסיפור מסתפק בנזיפה קלה, ומשתמש בתרבות הניסים על מנת ללמד את הנהג והקהילה איך להערים על בית המשפט.
הפתרון האידאלי: השופט (הפתי) לא יעניש, השוטר יינזף והחבורה שניצלה בנס תאמין שאלוהים תומך בזלזול בחוק החילוני, גם במחיר פיקוח נפש של מאמיניו. יש את זה ביותר ציני?

כן, וקוראים לזה פרשת מלכה לייפר

השבוע (ובאיחור של שש שנים), הסגירו הרשויות בישראל את מלכה לייפר החשודה בעברות מין רבות בתלמידותיה, לאוסטרליה. המעשה הנכון התרחש מאוחר מדי. מאוחר מאוד ואנו לא נוכל להסיר את הכתמים המוסריים שהותירו בנו מאמציו של סגן השר ליצמן (ביד אחת עם עושי דברו במערכת הרפואית), לאתרג את החשודה בפדופיליה (והכול לכאורה, כמובן).
מלכה לייפר ועברייני מין נוספים שאותרגו בידי פוליטיקאים דתיים היא ראיה נוספת לציניות שבה פיקוח נפש נדחק לשוליים כשיש צורך להגן על "שמה הטוב" של הקהילה, ולהתבצר מול רשויות החוק החילוניות.

כואב לי על הרב קנייבסקי

מעולם לא פגשתי אותו, אבל אני מבינה שהוא תלמיד חכם צנוע ומוכשר. היום הוא אדם זקן מאוד שנראה כאילו כמעט לא מסוגל להוציא מילים מפיו, ובוודאי שאינו כשיר לפסוק בענייני קורונה. אם הוא היה יקר לליבם של פרנסי הקהילה, הם היו מניחים לו להתרווח בכורסה, ליהנות ממשפחתו הענפה ולפזם זמירות שבת. גדולתו של הרב קנייבסקי הפכה לו לרועץ ויש סיבה להאמין כי הוא מנוצל על ידי נכדו ושאר העסקנים שמקיפים אותו.
1 צפייה בגלריה
הרב חיים קניבסקי
הרב חיים קניבסקי
הרב חיים קנייבסקי
קל לזהות וקשה לראות איך הם מלעיטים אותו בתשובות שהוא אמור לתת. והוא? "כן" או "לא" רפה, זה מה שהוא מוציא מפיו. ונדמה שאת התשובה הוא בוחר לפי האינטונציה של השאלה. הם לא רק מזלזלים בחיי אדם הם גם מזלזלים בגדולי התורה ומבזים תלמיד חכם.
כשביבי אומר שהוא מתייעץ עם הרב קנייבסקי, הוא משתף פעולה עם ניצול ציני של אדם זקן ומכובד. אבל זה באמת לא מפתיע.

בית הכלא הגדול ביותר במדינת ישראל

כדי להבין את המציאות וכדי שנחדל משנאת חינם אנחנו חייבות להפריד בין הקהילות החרדיות לפוליטיקאים (החרדים והחילונים), שהכניסו אותם למאסר עולם בבית הכלא הגדול ביותר במדינת ישראל.
שווי בנפשך שהיית נולדת למשפחה חרדית בקהילה חרדית בישראל. כל חייך היו מלמדים אותך שהחברה החילונית היא "עגלה ריקה מתוכן ועמוסה באורגיות וסמים", ועוד היו מלמדים אותך שייעודך הוא להינשא לתלמיד חכם וללדת כמה שיותר ילדים. להשכלה כללית היית זוכה במשורה, ויש סיכוי שהמקצוע שלמדת בסמינר יאפשר לך למצוא עבודה בעיקר בקהילה חרדית. בגיל צעיר ישיאו אותך לגבר שראית פעמים ספורות - ובגיל צעיר כבר יהיו לך חמישה ילדים.
בעלך יהיה נטול מקצוע והשכלה מקצועית. זו לא אשמתכם, מדינת ישראל הסלילה אתכם למקום הזה. ועכשיו, כשאת בת 25, את רוצה לעזוב את הקהילה החרדית. אולי את רוצה להפוך לחרדית עצמאית שתעניק לילדיה השכלה. אולי את רוצה להשתייך לזרם דתי אחר. אולי את רוצה לבחור בחיים חילוניים ואולי את פשוט רוצה להתלבט. איך תעשי את זה? יש לך עול גדול על הכתפיים ואין לך השכלה מתאימה להתחיל חיים מחוץ לקהילה. אם תעזבי בלי בעלך, יש סיכוי שילדייך יילקחו ממך (ראי מקרה אסתי וינשטיין). אם בעלך יצא איתך מהקהילה, הוא יאבד את מקור הפרנסה הזעום שלו, שכן הוא אוכל מידיהם של פוליטיקאים.
לפני שאנו תוקפות את הקהילה החרדית צריך להבין שהיא נמצאת במצור כפול: בפנים נמצאים עסקנים ופוליטיקאים ציניים שמחוקקים חוקים שתכליתם להעמיק את המצוקה ותנאי השבי של קהילתם. בחוץ צרים עליהם פוליטיקאים חילונים, ציניים לא פחות, שרוצים קולות ויודעים שהקהל החרדי שבוי. עיבוי חומות הכלא החרדי הוא אינטרס של כל הפוליטיקאים בישראל.

מה בסך הכול הם מבקשים

הפוליטיקאים החרדים זקוקים לשני דברים בלבד: א. קהילה נטולת זמן וכלים להשגת אינפורמציה חיצונית ב. דמוניזציה של הציבור החילוני. בידוד הקורונה מאיים על השליטה שלהם בקהילה. פרשת מלכה לייפר ופרשת הקורונה הן דוגמאות לבוז שמפגינים פוליטיקאים חרדים בחיי אדם, כששליטתם מאוימת.

ובבית המדרש של הטוקבקים

בשבוע שעבר כתבה אחת החברות בבית המדרש: "העתיד שייך לנשים. הן ישנו את העולם ויעשו אותו טוב יותר".
יקרה, אני חושבת שאת מזינה את נשמתך באשליה המהותנית והיא אשליה מסוכנת. אם את מאמינה שהבדלי האופי בין נשים לגברים הם מולדים, אם את מאמינה שנשים במהותן רכות ושוחרות שלום וגברים נולדו תוקפנים, שתלטנים ותאווי מלחמות, לא כדאי לך ללכת השבת לבית הכנסת. בבית הכנסת יקראו את "שירת הים" ויפטירו ב"שירת דבורה".
השבת נפגוש בבית הכנסת את מרים הנביאה רוקדת ושרה "על הדם" ומשבחת את אלוהים על סוס ורוכבו שטבעו בים. נראה את דבורה מנהלת מלחמה, ניכנס לאוהלה של יעל ונראה אותה תוקעת יתד ברקתו של סיסרא ולקינוח נפגוש את אם סיסרא מאחלת לבנה לקחת לעצמו שלל נשים בסיום המלחמה.
הפרשה וההפטרה יעידו לטובת טענתה של ההוגה הפמיניסטית, סימון דה בבואר, ש"את לא נולדת אישה, את נעשית אישה". בהתאם לכך עלינו להבין שאף אחד לא נולד מנהיג צמא דם או פוליטיקאי ציני. המציאות הפכה אותם למה שהם. תני לנו, הנשים, מספיק זמן וכוח - וגם אנחנו נשחית את דרכנו.
הפוליטיקאים החרדים שיכורי כוח, וכל מי שהייתה מקבלת כוח זהה הייתה נעשית צינית ומושחתת. הכוח משחית. תמיד. המשימה היא להגביל את כוחם של הפוליטיקאים. החדשות הטובות הן שהפוליטיקאים החרדים מרגישים שהם מאבדים שליטה. החדשות הרעות הן שהקהילות שלהם מאבדות חיים.
שמרו על הבריאות. שבת שלום!