כמעט 80 שנה אחרי הטבח בבאבי יאר, שבמהלכו, בספטמבר 1941, נרצחו רבבות יהודים - נחנך לראשונה אתמול (יום ד'), יום השואה, בית כנסת במקום. עשרות מנהיגים ואנשי דת מרחבי העולם, ובהם נשיא אוקראינה, הרבנים הראשיים לישראל, יו"ר מועצת "יד ושם", הרב ישראל מאיר לאו ונתן שרנסקי, המייעץ לפרויקט, השתתפו בטקס מרגש שערך מרכז הזיכרון לשואה בבאבי יאר (BYHMC) בגיא ההריגה, הסמוך לבירה קייב.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
4 צפייה בגלריה
בית כנסת בבאבי יאר
בית כנסת בבאבי יאר
חנוכת בית הכנסת בבאבי יאר
(המרכז להנצחת השואה בבאבי יאר)
בשל הגבלות הקורונה, הותרה נוכחותם הפיזית של עשרה משתתפים בלבד, בראשות רבה של אוקראינה, הרב יעקב דב בלייך, כשכל אחד מהם אוחז בידיו ספר תורה עתיק ששרד את המלחמה, ושאר המשתתפים מצטרפים אליהם מרחוק, באמצעים וירטואליים.
באתר, שהיה לקבר האחים הגדול באירופה, הוקמה למעשה אנדרטת זיכרון שעוצבה על ידי האדריכל הבינלאומי מנואל הרץ, בהשראת סידור תפילה נפתח. כשהמבנה "סגור" הוא נדמה כשטוח, אך עם פתיחתו ופריסתו באופן ידני נגלה לעיני המתבונן חלל תלת-מימדי, מעין שחזור של שני בתי כנסת אוקראינים מהמאה ה-17 וה-18 שנחרבו, והמקום משמש אולם תפילה מרוהט הכולל ארון קודש, ספרי תורה ולוחות קיר.

"הם פגעו בגוף, אבל לא ברוח"

33,771 קורבנות יהודים נטבחו בבאבי יאר על ידי הנאצים במהלך ה-29 וה-30 בספטמבר 1941. עשרות אלפי אוקראינים, צוענים, פגועי נפש, שבויי מלחמה ואחרים נורו ונרצחו בגיא ההריגה בבאבי יאר במהלך הכיבוש הנאצי בקייב. מספר הנספים המשוער בבאבי יאר עומד על כמאה אלף, מה שהפך את אתר הטבח לקבר האחים הגדול ביותר באירופה.
4 צפייה בגלריה
הרב בלייך
הרב בלייך
"אך סמלי שמבנה ההנצחה הראשון פה יהיה מקום להתבוננות פנימית ולתפילה". רבה של אוקראינה, יעקב דב בלייך
(המרכז להנצחת השואה בבאבי יאר)
הרב הראשי לישראל, דוד לאו, אמר כי "טבח באבי יאר הוא הוכחה נוספת לזוועה של רצח יהודים, אך ורק בשל יהדותם, והנה מוקם מקום תפילה שבו ישמיעו יהודים את קולם ויצהירו כי 'עם ישראל חי', עם ישראל ממשיך במורשתו, והשנאה היא זו שתעלם מעל פני האדמה".
הראשון לציון והרב הראשי לישראל, יצחק יוסף, הוסיף כי "אין הנצחה גדולה יותר מלהקים מקום של תורה ותפילה לזכר הנרצחים. הנאצים יימח שמם פגעו בגוף, אבל לא ברוח. צריך להנציח כמה שניתן בכדי שלא יארע אסון כזה שנית. את הגזענות יש לגדוע באיבה - כשהיא רק מתחילה, ולא לתת לה להתפרץ חלילה". את הקמת בית הכנסת כינה "מעשה גדול ונשגב".
4 צפייה בגלריה
הרב בלין בטקס בבאבי יאר
הרב בלין בטקס בבאבי יאר
(המרכז להנצחת השואה בבאבי יאר)
הרב יעקב דב בלייך אמר כי "במשך שנים רבות לא היתה לבאבי יאר אבן זיכרון או אנדרטה ראויה. אך סמלי שמבנה ההנצחה הראשון יהיה מקום להתבוננות פנימית ולתפילה. בית הכנסת שנחנך יסייע למבקרים לזכור ולהתחבר לאירוע הרצח ההמוני שהתרחש בבאבי יאר, ולא לשכוח את אותם יהודים שנרצחו בערב יום כיפור ובעיצומו של יום הכיפורים".
4 צפייה בגלריה
הרב בלין בטקס בבאבי יאר
הרב בלין בטקס בבאבי יאר
(המרכז להנצחת השואה בבאבי יאר)
סייע בהכנת הכתבה: אדוארד דוקס, קייב