משרד הבריאות נגד יובל הכהן אשרוב: לאחר שפרסם פייק-ניוז נגד חיסוני הקורונה, שסחף המונים ברשת החברתית, כפי שפורסם ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" – מוציא היום (א') משרד הבריאות "אזהרה לציבור": "פרסומיו מהווים פרסום מסוכן ומטעה לבריאות הציבור והפרט".
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
אשרוב (62) מתעסק ברפואה אלטרנטיבית זה כבר שלושה עשורים, תוך פרשנות מתורת הקבלה. הוא מרבה לעטוף את הפרשנות שלו במושגים רפואיים ולצטט ממסמכים רשמיים - תוך שהוא מציג את עבודתו כאובייקטיבית. בשבועות האחרונים הוא מפיץ ברשתות סרטונים שלו בתחפושת של שיעורים, שבהם הוא מסביר על "הסיכונים" שבחיסון, ואלה זכו למאות-אלפי צפיות.
לפני כשבוע נמסר מטעמו כי כי הוא בעל תואר ראשון בפיזיותרפיה מאוניברסיטת תל אביב ולימודי אקופונקטורה בבוסטון. אלא שאשרוב איננו רופא בהכשרתו, ועל כן אין לו שום הסמכה לייעץ בנושאים רפואיים. ברבנות הראשית אמרו ל-ynet כי לפי הנתונים שנמסרו, גם לא ידוע על רב בשם יובל אשרוב, ובמשרד הבריאות מקפידים לכנותו בשמו: "יובל הכהן אשרוב אינו מחזיק ברישיון לעסוק ברפואה או במקצוע בריאות כלשהו – גם לא בפיזיותרפיה, ככל שדווח בתקשורת", נמסר.
"המידע המטעה הניתן על ידו או בפרסומיו אינו יכול להנחות את הציבור בכל הקשור להתמודדות עם נגיף הקורונה, או להתפרש כהמלצה או הוראה בעלת ערך רפואי", הוסיפו, לאחר בחינה של הוועדה המייעצת לבדיקת הטעיית הציבור בפרסום, במשרד הבריאות. הם הזהירו כי מי שפועלים לפי המלצותיו, "עלולים לסכן את עצמם ואת בני משפחתם, את הסובבים אותם ואת הציבור".
"אשרוב קורא להימנע מחיסונים, למרות הנזק והסכנה שבמחלה ולמרות ההוכחות ליעילות החיסונים בצמצום התחלואה הקשה", הבהירו במשרד הבריאות. "ההוכחות ליעלות החיסונים", הוסיפו, "נאספות, נלמדות ומבוקרות על ידי רשויות מוסמכות ומקצועיות בעולם ובישראל, הן במחקרים המקדימים והן במהלך השבועות האחרונים – כאשר חוסנו עשרות-מיליוני אנשים, כולל מיליונים בישראל".

"מידע מטעה על התחלואה בקורונה"

בפתח הסרטונים הפופולריים שלו ברשת הוא מקפיד להציג את הכיתוב "אין בידע בסרטון זה להחליף ייעוץ רפואי קונבנציונלי. יש לכבד את החוק". הוא גם מרבה להזכיר כי איננו רופא מוסמך. אך כל זאת לא מונע מהרב יובל הכהן אשרוב להציג את עצמו כמי ש"עוסק ברפואה", להטיל דופי בממצאים הרפואיים של הגורמים המוסמכים ולחלק המלצות רפואיות - גם כאשר מדובר בשאלות גורליות של חיים ומוות.

4 צפייה בגלריה
יובל הכהן אשרוב
יובל הכהן אשרוב
יובל הכהן אשרוב
במשרד הבריאות מבהירים כי אשרוב מעביר "מידע מטעה על התחלואה בקורונה, זאת בשעה שבישראל ובעולם כולו מתחוללת מגפה הגובה קורבנות בכל רגע נתון, בכלל הגילים, ואפילו באנשים בריאים". הם מוסיפים שהצוותים הרפואיים בכל החזיתות לומדים את המגפה מדי יום ונלחמים בה, אך "לצערנו הרב, עשרות ישראלים נפטרים כל יום... יתרה מזאת, גם המחלימים מהמחלה, לעיתים נשארים בדרגת נזק המצריך שיקום פיזיקלי, נשימתי ונפשי ממושך, זאת כאשר רב הנסתר על הגלוי במחלה זו, לגבי ההשלכות העתידיות והנזק בטווח הארוך".
אשרוב מציג את הקורונה כ"שפעת רגילה", טוען ש"אין מגפה", וקובע כי "אין לנו מה להתרגש יותר מדי, זה יחלוף לבד". במשרד הבריאות מאשימים כי "מר הכהן מתעלם מהידע המקצועי המתעדכן תדיר בכל העולם, מהעדויות של הצוותים ושל המשפחות אשר ראו את יקירם גווע לנגד עיניהם, ושל האנשים שחלו והצליחו לצאת מהשלב הקשה ופנו לשיקום מצבם הגופני והנפשי, ומהסיכון האפשרי לנזק עתידי בטווח הארוך - ומתיימר לדעת טוב יותר, ואף מטעה ומסכן באופן בלתי אחראי את שומעיו".


הוועדה ביקשה לחדד כי "הציבור איננו עשוי מקשה אחת, והוא מורכב מבני אדם רבים בעלי מאפיינים דמוגרפיים ומאפייני תחלואה שונים", ופירטו, בין היתר, "קשישים, נשים בהיריון, אנשים עם מחלות או תרופות מדכאות חיסון, מחלות אונקולוגיות, דיכאון וחרדה ומתח נפשי... כל אלה, ורבים אחרים, שומעים את דבריו וסומכים עליו בהצגתו כ'רב ובעל ידע' - וזאת, כאשר אין לאמירותיו בסיס עובדתי-עדכני או בסיס מקצועי".
מטעמו של אשרוב הבהירו שהוא בעל תואר ראשון בפיזיותרפיה מאוניברסיטת תל אביב ולימודי אקופונקטורה בבוסטון, ומסרו בתגובה: "זה עשרות שנים שהרב אשרוב מרצה ומטפל בכיר בארץ ובעולם על משנתו ואף נבחר כאחד מעשרת המטפלים הבכירים בתחומו בישראל. לרב אשרוב ניסיון רב שנים בטיפול בהצלחה באלפי חולים במחלות שונות וזאת בראי הרפואה הטבעית, כפי שהודגש לכל אורך הקריירה שלו. שיטתו מבוססת על הבריאות הטבעית, אשר מוכיחה עצמה עשרות ומאות שנים עוזרת לרפא ולהתרפא, ותחום זה נחקר ומיושם גם על ידי המדע והרפואה הקונבנציונאלית.
"נחדד כי הרב יובל אשרוב לא מציג עצמו כרופא, יחד עם זאת, את מרבית חייו מקדיש לקריאת מחקרים רפואיים, ללימוד ולמציאת טיפולים משני ומצילי חיים. על כך יעידו אלפי מטופלים ומטופלות. דעותיו והמלצותיו מתבססות על מקורות מידע מהימנים ומבוססים, כפי שהוא נוהג להציג באופן מסודר ונגיש לצופים ולקוראים. דבריו מייצגים את דעתו וניסיונו המקצועי העשיר ואינם מחליפים ייעוץ רפואי, אישי, טבעי או קונבנציונאלי - ארגון 'בסוד הדברים' קורא לכולם ללמוד ולחקור את שני צידי המתרס ולהחליט עבור עצמם".