אם אתם לא בטוויטר, הבת דודה המחוברתת הקטנה אך משפיעה של פייסבוק, כנראה פספסתם את אחת המחאות המשמעותיות יותר של התקופה. מתקפה אנטישמית שהאשימה את היהודים האמריקאים בפריבילגיות לבנה, זכתה למענה הולם בדמות מאות ציוצים בתוך 24 שעות מצד יהודי ארה"ב – בהם גם לא מעט מפורסמים – ששיתפו באירועים אנטישמיים שחוו.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
מחאת הBlack life matter שפרצה בשבועות האחרונים בארה"ב בעקבות רצח הצעיר השחור, ג'ורג' פלויד, הציפה קולות אנטישמיים, כאילו לא היו חסרים כאלה בעקבות הקורונה. טרנד טוויטר תחת ההאשטאג #JewishPrivlege (פריבילגיה יהודית) הביא לשלל ציוצים המאשימים יהודים בהכול, כמעט.
זה לקח לא יותר מ-24 שעות עד שהתשובה היהודית הגיעה, ומאז מוצף הטוויטר באותו האשטאג, רק מהכיוון ההפוך: יהודים רבים, בהם גם לא מעט דמויות מוכרות, שיתפו בחוויות אנטישמיות שעברו עליהם או על הוריהם, והבהירו כי גם ההכללה "לבנים" על העם היהודי היא גזענית.

"היהודים עיוורים למציאות"

מקור האשטאג האנטישמי מיוחס לחשבון טוויטר הדוגל בעליונות הלבנה בתחילת השבוע, וברשת החברתית נעשה בו שימוש על מנת להפיץ מסרים אנטישמיים קלאסיים הטוענים ל"שליטה יהודית" בעולם, הכחשת שואה, אסון התאומים, פגיעה ב"חופש הביטוי" ברשתות החברתיות, הפעלת רשתות ריגול ואף תכנון סחר העבדים האפריקאי.
אחד הצייצנים האנטישמים כתב: "היבבות המזויפות שמפרסמים יהודים תחת האשטאג JewishPrivlege# על היחס שקיבלו אבותיהם, הן כל כך עיוורות למציאות כשמגלים שהם מבצעים רצח עם הן בפלסטינים והן באירופים". אחר הוסיף: "הפריבילגים היהודים מסוגלים להילחם באנושות כולה ולדרוש מאיש לא להבחין בכך. עלינו לחשוף את הפריבילגים היהודים בציביליזציה שלנו".
הטרנד כלל גם שלל קריקטורות אנטישמיות, באחת מהן נראית אמא יהודייה ובנה, שניהם בשיער כהה ואף מעוקל, כשעל חולצת הילד מתנוסס, למען הסר ספק, מגן דוד גדול. האם קובלת בפני המורה (הלבנה והבלונדינית) על היחס שלו זוכה בנה, וטוענת שהתנהגותו היא באשמת בית הספר.
קריקטורה אחרת טוענת כי "צריך להתחיל עם סיום הפריבילגיה היהודית", ועו אחת מרמזת ללינקייג' שבין המגן דוד, המדיה, הבנקים והפורנוגרפיה, ככל הנראה ברמיזה לפרשיית ג'פרי אפשטיין.
אחד המצייצים פרסם טבלה המצביעה על "מספר היהודים" באוניברסיטאות "ליגת הקיסוס" בארצות הברית, ולפיה יהודים מהווים רוב כמעט מוחלט. לטבלה התלווה "ההסבר": פריבילגיות יהודיות הם ייצוג היתר בבתי ספר, במדיה, בפוליטיקה, באומנות וכן הלאה".

להיות יהודי אמריקאי איראני

התגובות לא איחרו לבוא. למעשה ניתן לומר כי 24 שעות אחרי שההשטאג הופץ התהפכה המגמה. יהודים אמריקאים זועמים הגיבו, חלקם בציניות, על הטרנד החדש. כך למשל, רופא יהודי-איראני-אמריקאי סיפר על "הפריבילגיה היהודית" שלו: באיראן הוא "יהודי מלוכלך", באנגליה שברו את אפו גלוחי ראש – ובארה"ב ירק נאו-נאצי בפניו בשעה שטיפל בו בחדר המיון.
חשבון אחר העלה תמונה של אישה יהודייה מבוהלת, נמלטת בלבוש חלקי בתקופת השואה, וצייץ: "תראו איך האישה הזאת נהנית". #JewishPrivlege. יהודים אמריקאים יוצאי עדות המזרח העירו בציניות על הכללה של כלל היהודים כ"לבנים". אישה יהודייה סיפרה כי היא חוששת לענוד שרשרת מגן-דוד בשכונה שבה היא מתגוררת.
הטרנד הגיע גם לידוענים יהודים אמריקאים. שרה סילברמן סיפרה על בריונות שספג אביה בבית הספר, מטבעות שהושלכו כלפיה באוטובוס, וכן "כמרים בפלורידה שקראו למותי תוך שהם אומרים לקהילה שלהם שלשבור לי את השיניים ולהרוג אותי יהיה עבודת האל".

"11 קרובים משפחה מתים באושוויץ"

הסופרת מריאן ווילימסון (מחברת הספר "בחזרה לאהבה") שיתפה את הציוץ של סילברמן והוסיפה משלה תחת "פריבילגיות יהודיות": "זה שאנשים שולחים לי מיילים ומצייצים לי שיהודים צריכים להיות בשקט בימים אלה, וש'זו לא רק הצעה'. או חברים שלא יודעים שאני יהודייה מבהירים לי עד כמה הם אנטישמים, או בני משפחה החוששים לענוד מגן דוד בשכונה שלהם".

השחקן דיוויד סימון צייץ "הפריבילגיות היהודיות שלי? ...11 קרובי משפחה מתים באושוויץ ובחורשה רוסית, אב שהיה בין ערובה וסבל מפוסט טראומה שנים אחרי שעמותה שבה עבד הותקפה בידי כנופייה חמושה שאיימה לערוף את ראשו".
למחאה נגד האנטישמיות חברו גם אפרו-אמריקאים. אחד מהם, למשל, פרסם סרטון ובו מתאר צעיר יהודי את הבריונות שחווה בבית הספר על רקע היותו יהודי. משתמש שחור אחר צייץ (והותקף): "אל תבינו זאת באופן מעוות: הרבה יהודים הם פריבילגים לבנים, אבל רבים גם לא".


4 צפייה בגלריה
התחיל בציוצים אנטישמיים ברשת
התחיל בציוצים אנטישמיים ברשת
התחיל בציוצים אנטישמיים ברשת
  • סייעה בהכנת הכתבה: יעל פרידסון