העדויות הבלתי פוסקות מצד נשים וגברים הטוענים כי נוצלו מינית על ידי יהודה משי זהב, ובעיקר הדיווחים על כך ש"כולם ידעו", מעוררים תהיות על תפקודן של "משמרות הצניעות" - הארגונים המחתרתיים המטפלים בעבריינות מין, באגפים הסגורים יותר של החברה החרדית.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
במאה שערים, שם גדל ופעל יו"ר זק"א במשך רוב שנותיו, אמנם לא נהגו תמיד לערב את רשויות החוק במקרים מעין אלה, אך בניגוד לסברה המקובלת - מבחינתם גם לא העלימו עין. נגד הסוטים למיניהם הופעלו שיטות ריסון וענישה שונות, בדרך כלל יעילות, אך נראה כי במקרה של הקמב"ץ לשעבר, זה פחות עבד.
ש', פעיל בולט בעדה החרדית המקורב ל"ועד לטוהר המחנה", סיפר ל-ynet כי מעללי משי זהב היו ידועים ומפורסמים בשכונה, אך "מדובר היה במקרה קיצוני ביותר, יוצא דופן, משהו חד-פעמי, שהמערכות הקהילתיות המקובלות פשוט לא ידעו ולא הצליחו להתמודד איתו".
"משי היה מנוול גדול וכל מאה שערים ידעה את זה", אמר ש'. "מאז שנולדתי מדברים על זה, ואני מכיר באופן אישי שמות של אנשים ששכבו איתו. זה לא סוד. זה היה בכמויות". לדבריו, "מבחינתו הכול היה הולך – נשים וילדים, נערות ובחורים, ואם בעלי חיים היו יכולים לדבר ולספר אין לי ספק שהיינו מגלים שגם איתם הוא התעסק. כל מה שזז".
"אחר כך הוא עשה על הישראלים סיבוב, הציג את זה כ'התפכחות מהאידיאולוגיה הקנאית' וכ'התקרבות לציונות ולמדינה', ובנה מזה קריירה – אבל במאה שערים כולם יודעים את הסיפור האמיתי"
"מה שמתפרסם עכשיו זה רק קצה הקרחון", הוסיף הפעיל. "הדברים שאנחנו יודעים עוד לא הגיעו לתקשורת. אצלנו מכנים אנשים כמוהו 'חוטא ומחטיא'. הוא לא רק עשה דברים בעצמו, אלא גם הכריח אחרים. אני זוכר סיפור שהוא הלך למאפיית מצות ו'שידך' בין נערים צעירים שעבדו שם לקראת פסח כדי שיקיימו ביניהם יחסים להנאתו. זה היה ממש ג'פרי אפשטיין החרדי".

"העדה החרדית עברה שינוי עמוק"

אותו "ועד", הפועל כיום בריכוזי החרדים הקיצוניים בירושלים, משתף פעולה עם המשטרה ובמקרים רבים מעודד קורבנות של עבירות מין - כולל מהפלגים האנטי-ציוניים - להגיש תלונות נגד הפוגעים. בעבר, לעומת זאת, הנושא היה נסגר בתוך החצרות, כאשר התוקפים היו סופגים אלימות מאנשי "משמרות הצניעות", עד שהתחייבו ללכת לטיפול מקצועי, ובמקביל הקהילה הייתה דואגת לרווחת הנפגעים והנפגעות.
1 צפייה בגלריה
"משי היה מנוול גדול וכל מאה שערים ידעה את זה"
"משי היה מנוול גדול וכל מאה שערים ידעה את זה"
"משי היה מנוול גדול וכל מאה שערים ידעה את זה"
(צילום: דנה קופל)
ש' מספר כי במקרה של משי זהב כלום לא עזר: "הרבנים והעסקנים ידעו מהר מאוד על מעשיו, הם הזהירו אותו ואיימו עליו – אבל הוא היה בשלו. בשלב מסוים הוא גם למד קרב מגע או הגנה עצמית, והפעילים פחדו ללכת איתו מכות. כשכלו כל הקצין, התוכנית הייתה פשוט לסרס אותו".
יום אחד הצליחו לאתר דירה שהייתה לו בשכונת רמת אשכול, שבה הוא עשה את מה שעשה", מתאר הפעיל. "כמה חבר'ה ממשמרת הצניעות פרצו אליה ותפסו אותו על חם – אבל משי הצליח לחמוק. הוא היה ממש כפסע מלחטוף מכות רצח במקום שבו עושים ברית מילה".
"מה שמתפרסם עכשיו זה רק קצה הקרחון. הדברים שאנחנו יודעים עוד לא הגיעו לתקשורת. אצלנו מכנים אנשים כמוהו 'חוטא ומחטיא'. הוא לא רק עשה דברים בעצמו, אלא גם הכריח אחרים"
"זה היה היום האחרון שלו בעדה החרדית. אחרי שתפסו אצלו את מה שתפסו, הוא הבין שאין לו יותר לאן לחזור. אחר כך הוא עשה על הישראלים סיבוב, הציג את זה כ'התפכחות מהאידיאולוגיה הקנאית' וכ'התקרבות לציונות ולמדינה', ובנה מזה קריירה – אבל במאה שערים כולם יודעים את הסיפור האמיתי ומה הוציא אותו מכאן".
ש' מעיר כי דברים כאלה יכולים היו לקרות רק בעבר, בעידן שבו לעסקני הקהילות לא היה קשר או רצון לקשר עם רשויות החוק. מאז, אמר, העדה החרדית עברה שינוי עמוק בנושא זה, עד ש"היום הכול גלוי וידוע, ואין סיכוי בעולם שמקרה כזה לא מגיע למשטרה ושהיא לא מטפלת בו".