3 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
"ההורים שלי התגרשו בגלל יהודה משי זהב", מספרת טל, בעדות מצמררת נוספת על מעשיו של האיש שרק לאחרונה זכה בפרס ישראל למפעל חיים - אך הודיע כי יוותר עליו, לאחר עדויות לפיהן תקף וניצל מינית ילדים, נערים, נערות ונשים.
"הם גרו במאה שערים. אמא שלי הייתה בת 20 עם שני ילדים קטנים", אמרה טל. "בלידה השנייה היא נכנסה לדיכאון קשה והייתה במצוקה. יהודה קלט את המצוקה שלה, ומאחורי הגב של אבא שלי הוא הפך אותה לשפחת המין שלו. הוא ניצל אותה חודשים ארוכים, תוך שהיא במצב נפשי קשה. יום אחד אבא הגיע הביתה בהפתעה והוא תפס אותם ביחד ומשם זה הגיע לגירושים. יהודה פירק לנו את המשפחה".
כשהייתה בת 12, עזבה טל את החברה החרדית. יום אחד, כשהסתובבה במרכז העיר ירושלים, נכנסה לקיוסק של מכר ברחוב יפו, סמוך למשרדי זק"א, כשלפתע משי זהב נכנס. "אחרי שהוא הבין מי אני, הוא אמר לי 'אולי תעלי אליי למשרד ואני אכיר אותך מקרוב כמו שהכרתי את אמא שלך'?", אמרה. "נהייתי סגולה ולא ידעתי איך להגיב לזה. השתתקתי ויצאתי מהקיוסק ובכיתי את נשמתי. הזדעזעתי. נכנסתי בחזרה לקיוסק כעבור מספר דקות והתחלתי לעשות בלאגן ולצעוק 'ככה הוא ידבר על אמא שלי?'. התחלתי לקלל אותו".
לדבריה, "באותה תקופה עבד שם בקיוסק בחור שיצא מהדת והיינו מסתובבים הרבה ביחד. יום אחד הוא בא אליי בוכה ושאלתי אותו מה קרה. הוא סיפר שהוא חזר מהמשרד של יהודה והוא נגע בו בניגוד לרצונו והכריח אותו לעשות דברים תמורת מאה שקלים. חברה נוספת שהייתי מסתובבת איתה סיפרה לי שהוא בא אליה עם הצעה הזויה שהוא יביא לה מלא כסף אם הוא יראה אותה עושה סקס עם חיה. מחריד. הבן אדם סוטה".
3 צפייה בגלריה
יגאל בן שלום
יגאל בן שלום
במשטרה ממתינים לראות אם תוגש תלונה חדשה. יגאל בן שלום
(צילום: אוהד צויגנברג)
"ראיתי שרוצים להעניק לו פרס והתחלחלתי בכל הגוף", אמרה. "עד מתי אנשים יחשבו שהוא צדיק? מיום חמישי הגוף שלי רועד, זה הציף לי דברים. אני בוכה אבל שמחה שסוף סוף זה יצא לאור. מדובר על אלפי אנשים, גברים ונשים וילדים. הוא לא בחל בשום אמצעי. הוא הלך על הכל. הוא איש מטורף. יש לו מחלת מין משוגעת ובלתי נתפסת".
אחרי שטל פירסמה פוסט בנושא בפייסבוק, הגיעו אליה עדויות נוספות של נפגעות ונפגעים. "מהרגע שפרסמתי את הפוסט, פנו אליי עשרות שנפגעו ממנו וכאלה שעבדו בזק"א וטענו שהוא הטריד אותם", אמרה. "אני אומרת לכל האנשים האלה תתלוננו, וכולם עונים לי שהם לא מסוגלים. הם לא רוצים להתמודד עם זה כרגע, אבל כולם כותבים לי שהם שמחים ויום הדין הגיע. זה כל כך הרבה שנים וזה לא הגיוני שבן אדם הזה מתהלך חופשי כאילו כלום".

יאח"ה תבחן את העדויות

בינתיים, הסערה סביב יהודה משי זהב לא דועכת, ומדי יום נחשפות עדויות חדשות על תקיפות מיניות מצידו - בין היתר גם של קטינים. חוקי יאח"ה של המשטרה יחלו לחקור היום את העדויות, וראש אגף החקירות במשטרה ניצב יגאל בן שלום קיים כבר בסוף השבוע התייעצויות בעניין. מטרת הבדיקה של יאח"ה היא לקבוע אם יש בסיס לפתיחת חקירה באזהרה נגד משי זהב.
ניצב בן שלום הנחה במקביל להוציא את תיק החקירה הקודם בגין הטרדה נגד משי זהב, שנסגר לאחר שהאישה סירבה להתלונן, ולבחון מחדש את העדויות. במשטרה עדיין ממתינים לראות אם תהיה תלונה חדשה נגדו, שתמריץ את ההליך של פתיחת חקירה באזהרה. נכון לעכשיו, מאז פורסמו העדויות הראשונות על מעשיו של משי זהב בעיתון הארץ, לא הוגשה למשטרה תלונה עדכנית בנושא.
בתוך כך, משרד החינוך הנחה את חברי ועדת פרס ישראל למפעל חיים שלא להגיב לפרשה או להתראיין לגביה. גם חברי הכנסת, מלבד מרב מיכאלי ותמר זנדברג, לא התייחסו כלל לעניין. משי זהב, נזכיר, ויתר על זכייתו בפרס ישראל בעקבות פרסום העדויות, וגם השעה את עצמו מתפקיד יו"ר זק"א. עם זאת, הוא לא לקח אחריות ולא הודה במעשיו, ואף טען כי מדובר ב"עלילות לא-מבוססות שנחזות יותר כרכילות וסגירת חשבונות".
יעקב, שהיה חבר קרוב של משי זהב, סיפר כי "בבית הכנסת אתמול כולם דיברו על זה. חברים טובים שלו מזק"א סיפרו שאמרו לו שאם הוא ירוץ לכנסת הכול יצוף - והזהירו אותו שלא יעשה את זה, אבל לא חשבו שזה ייצא כשהוא יזכה בפרס ישראל. הוא בעצמו לא האמין".
"אנשים התקשרו אליו והזהירו אותו שהולכת לצאת עליו כתבה, והוא אמר 'שידברו'", הוסיף יעקב. "הוא תמיד אמר שהעיקר שמדברים עליו, לא משנה אם זה רע או טוב. זה היה המוטו שלו. הוא לא האמין שזה יגיע לממדים האלה. אני בעצמי הייתי בשוק שביום שישי הוא ויתר על הפרס. זה כבר אומר שהוא מודה ומפחד שיצוצו עוד סיפורים".

לפי שעה, נדמה שבזק"א לא עיכלו את הסערה סביב היו"ר המייסד, ולמרות צבר העדויות הרבות נגדו - בהן טענות שמעשיו של משי זהב היו ידועים לרבים - בארגון יש מי שעדיין יוצא להגנתו. גורם בזק"א אמר ל-ynet כי "אני כאוב מאוד ומקווה שהבדיקה המשטרתית תנקה את משי זהב. לא ישנתי כמה ימים. אני מכיר את יהודה שנים, ומעולם לא ראיתי את הדברים האלה. זה נראה לי מנותק לגמרי. אני מקווה מאוד שזו לא נקמה של הארגון המתחרה, ואנחנו צריכים לראות אם הם קשורים".
לדברי אותו גורם, "משי זהב הוא מלאך. הייתי איתו בהרבה מקומות, אני יודע שיש אנשים ששונאים אותו, אבל כל מה שמספרים עליו פשוט לא נכון. אנשים צריכים לזכור גם בימים אלה שיש פה ארגון של מתנדבים שעושים המון בהתנדבות, והציבור והתקשורת חייבים לשמור על הכבוד שלנו".

"בגלל קשריו במשטרה, הוא הצליח להסתיר הכל"

אמש נחשפו ב-ynet עדויות נוספות נגד משי זהב, שבכולן מתואר כיצד אופיו ומעשיו היו בבחינת "סוד גלוי" בקרב רבים בחברה החרדית. כך למשל, דבי סיפרה כי קיבלה הודעות מיניות ממשי זהב. אצלה זה קרה כשהייתה בת 16 ושודכה לאחד מחבריו הטובים של משי זהב - מה שלא הפריע לו לדבריה לשלוח לה הודעות מיניות. "הייתי מאורסת בגיל 16 לבחור, והוא הכיר לי את יהודה", אמרה. "זה היה כשהתחיל הפייסבוק לפני 13 שנים, והוא התחיל לשלוח לי הודעות מיניות מוזרות ושאל אותי אם חוויתי אורגזמה".
"אני לא יכולה לשכוח את זה", הוסיפה דבי. "הייתי בהלם. הראיתי את זה לארוס שלי אז, והוא צחק. הוא אמר שכולם יודעים שהוא סוטה וזה היה סוג של בדיחה בין החבר'ה שהוא סוטה. באיזשהו שלב הפסקתי לענות לו".
3 צפייה בגלריה
נגה טל
נגה טל
"כולם בשכונה ידעו". נגה טל
יעקב (שם בדוי), שמספר כי היה בעבר חבר קרוב של משי זהב, הכיר את הטענות זמן רב. "לא ראיתי אף פעם בעיניים שלי מה שהוא עשה אבל כולם ידעו ודיברו שהוא מתעסק עם גרושות, נשואות וילדים. חבר סיפר לי שהוא התעסק גם איתו ניסה לשכב איתו. אמרו שהוא סוטה גדול. זוכר שצחקנו עליו שאפילו חתולה עם חצאית הוא יעשה", סיפר. "בגלל זה אני סולד מהמשפחה הזו. משפחת פשע אנחנו קוראים להם. אני מאמין שככל שיעברו הימים אנשים יספרו עוד ועוד. ברגע שיש באזז בתקשורת, אנשים ממש מבינים שהוא עשה דברים שבן אדם רגיל לא עושה".
יעקב אף הפנה אצבע מאשימה לעבר קשריו של משי זהב במשטרה כמה שסייע לו לחמוק מעונש כל כך הרבה שנים. "הוא הצליח לשמור על כל המעשים שלו כי הוא היה שותף של המשטרה. והוא דפק את כולם כולל את אחים שלו. הוא היה מביא למשטרה כל מיני תיקים וככה הוא היה פותר דברים של עצמו. הרי לפני עשר שנים כבר הייתה תלונה עליו והיא נסגרה ולמה? כי הוא מקרוב למשטרה", האשים.
"היום בבית כנסת כולם דיברו על זה. חברים טובים שלו מזק"א סיפרו שאמרו לו שאם הוא ירוץ לכנסת, ישר הכל יצוף והם הזהירו אותו, אבל הם לא חשבו שזה ייצא כשהוא יזכה בפרס ישראל. הוא בעצמו לא האמין. אנשים התקשרו אליו והזהירו אותו שהולכת לצאת עליו כתבה והוא אמר 'שידברו', הוא תמיד אמר ש'כל עוד מדברים עליי, לא משנה אם רע או טוב העיקר שמדברים'. זה היה המוטו שלו", אמר יעקב. לדבריו, "משי זהב לא האמין שזה יגיע לממדים האלה. אני בעצמי הייתי בשוק שביום שישי הוא ויתר על הפרס. זה כבר אומר שהוא מודה ומפחד שיצוצו עוד סיפורים".
פריידי גולדשטיין (29) מתל אביב הייתה בת 18 כשקיבלה הודעת מיניות מיהודה משי זהב. "הייתי עדיין חרדית, ולא הבנתי מה זה מיניות בכלל", אמרה. "יום אחד קיבלתי הודעה מיהודה משי זהב והוא כתב לי שהוא רוצה לפגוש אותי. אמרתי לו שאני לא מעוניינת. מצד אחד הוא איש מאוד מוכר וסקרן אותי מה הוא רוצה ממני, ואולי הרגשתי אפילו כבוד שהוא מדבר איתי. מצד שני, כשאמרתי לו שאני לא רוצה להיפגש איתו, הוא התחיל לתאר לי מה הוא יעשה לי כשניפגש. הוא כתב לי 'אני אשים אותך על השולחן ואז אני אחדור אלייך מאחורה'".
"הייתי מזועזעת", הוסיפה. "זה היה לפני עשר שנים ואני בדרך כלל לא זוכרת דברים כאלה, אבל זה השאיר בי טראומה כי בתור חרדית לא הכרתי את סגנון הדיבור הזה. כשדיברתי על כך עם אנשים, כולם אמרו לי שהוא סוטה והוא מתעסק עם קטינות. אף אחד לא היה מופתע. איך הוא מעז לקבל פרס כשיש מאחוריו קופת שרצים שכזו?".
נגה טל (32), מוזיקאית ופעילה חברתית, מספרת כי "יהודה משי זהב גדל במאה שערים בניין ליד סבא וסבתא שלי. הייתי מבקרת את הסבים שלי הרבה ומשחקת עם ילדיו של משי זהב. כולם בשכונה ידעו על ההתנהלות של המשפחה שלו. עם השנים נחשפו באוזניי סיפורים על אנשים שגדלו בשכונה ועברו פגיעות מיניות על-ידי יהודה משי זהב, אבל בחברה החרדית מטאטאים מקרים כאלה מתחת לשטיח בשם המוסר הדתי".
"כשהתפוצצה הפרשה הזדעזעתי לגלות כמה סיפורים על תקיפות והטרדות מיניות יש עליו, אבל לא הייתי מופתעת - כי ידעתי על זה עוד שנים אחורה", אמרה. "בתור מי שמתמודדת עם השלכות של טראומות מיניות בעצמי, נורא חשוב לי להעלות את הנושא הזה למודעות וחשוב לי לספר מתוך חוויה אישית שיש לזה השלכות וטראומות לכל החיים. חשוב להגדיל את מערכת הענישה ולהעצים מענה רגשי וטיפולי למתמודדים עם טראומות מיניות".
פורסם לראשונה: 22:20, 13.03.21