2 צפייה בגלריה
(צילום: משה מזרחי)
"זו גזירת שמים ואין איתנו יודע חשבונות שמים": חמישה ימים לאחר אסון מירון, מתבטא היום (ג') "גדול הדור" הליטאי, הרב חיים קנייבסקי, במכתב המבקש לחזק את הציבור החרדי נוכח האבדן הנורא של 45 אנשים במקום התפילה, בעיצומה של הילולת ל"ג בעומר.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
את המכתב כתב בנו, הרב שלמה קנייבסקי, והוא מפורסם בכתב ידו לאחר שנפגש עמו, לדבריו, ושאל אותו על מה בא האסון הנורא. "שר התורה" בן ה-93 ביקש לא לעשות "חשבונות שמים" – והורה כי יש להתחזק בלימוד התורה, בצניעות ובנטילת הידיים.
"כולם שואלים ובקשוני לשאול על מה עשה ה' ככה לנו, ומה יש לתקן לעצור מידת הדין הנוראה", כתב הבן, ופירט בלשון אביו: "'להתחזק בתורה ובהתמדת התורה', וחזר על זה כמה פעמים, 'ונשים שיתחזקו בצניעות'. אחרי כמה רגעים אמר: 'שלא מקפידים בהלכות נטילת ידיים לסעודה בכל פרטיה ודקדוקיה, ושצריך להתחזק בכוונה בברכות להרגיש קרבת אלוקים'".

נטילת ידיים - "לעצור המגפה"

הרב פירט במכתב את המקור "להתחזקות נטילת ידיים בסעודה" בתקנת מאה הברכות שתיקן דוד המלך על פי המסורת, כדי לעצור מגפה שהשתוללה אז בעם ישראל וכילתה מאה אנשים מידי יום. בסיום מכתבו אמר הרב כי הוא מתפלל: "מי שאמר לעולמו די יאמר למלאך המשחית הרף, ולא ישמע שוד ושבר בארצנו".
יש לציין כי מכתבו של הרב מיועד לחיזוק הציבור החרדי לאחר הטרגדיה, ואין בפירוט ההצעות להתחזקות משום תלייית האסון בהן.

מיד לאחר האסון פרסם הרב קנייבסקי איגרת בעיתונות החרדית, ובה נכתב: "יד ה' הייתה בנו, כאשר מתוך שמחה של מצווה נהרגו עשרות נפשות בציון התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי במירון, ביניהם אבות לילדים, בחורי חמד וילדי תינוקות של בית רבן, במיתה משונה ונוראה".
לדבריו, "אין אנו יודעים חשבונות שמיים, וכל אחד ואחד מחויב לשוב בתשובה שלמה לפני ה'... ולכפר על נפשותינו". שותפו להנהגת הזרם הליטאי, הרב גרשון אדלשטיין, הוסיף ואמר בהקשר זה כי "כל הדור צריך תשובה".