"באיזו סמכות היא לוקחת אחריות על חיים של אחרים?" משה מנס (33), איש פרסום ותושב העיר החרדית מודיעין עילית, נמצא בבידוד כבר שבועיים עם חמשת ילדיו, לאחר שאשתו נמצאה חיובית לקורונה. כעת הוא יוצא בביקורת חריפה נגד גורמים במגזר, המזלזלים לדבריו בהנחיות והביאו על משפחתו את הקורונה.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
מנס לא לבד. במגזר החרדי נשמעת ביקורת חריפה על חסידויות גדולות ופלגים ליטאיים המזלזלים בהנחיות ואף מכחישים בחלקם את המגפה. בראיון לאולפן ynet הוא מספר על עובדת המשתייכת ל"פלג הירושמי" – קבוצה קיצונית ליטאית – שהגיעה חולה לעבודה וגרמה למה שהוא מכנה "פיגוע קורונה".
לדבריו, "אותה עובדת הייתה מ'הפלג הירושלמי', ויש לה איזשהו רב, שאני לא יודע מי הכתיר אותו רב, ובאיזה סמכות הוא לוקח חיים של אחרים על עצמו. אבל אותו רב אמר לה שאין דבר כזה קורונה, ושזה קשקוש מוחלט".

3 צפייה בגלריה
ילדיו של משה מנס שבבידוד: "תראו בתמונה את הצוותים הרפואיים שאצים רצים לטפל בכל המקרים שאין בהם צורך"
ילדיו של משה מנס שבבידוד: "תראו בתמונה את הצוותים הרפואיים שאצים רצים לטפל בכל המקרים שאין בהם צורך"
ילדיו של משה מנס שבבידוד: "תראו בתמונה את הצוותים הרפואיים שאצים רצים לטפל בכל המקרים שאין בהם צורך"
(פייסבוק)
אותה עובדת הביאה, ככל הנראה, לחלואה גבוהה: "במשרד של אשתי נדבקו עוד 7-6 עובדות. כל אחת חוזרת הביתה יש לה עוד 7-6 ילדים - בשנייה אחת מגיעים ל-60-50 חולים, כמו שבאמת קרה. ככה ברגע אחד כל העיר שלנו הופכת לאדומה".

"באיזה סמכות לוקחים חיים של אחרים?"


בעיר מודיעין עילית, הוא מספר, קיים מיעוט שבהוראת רבניו לא חובש מסכות, ואף מסרב להיבדק לקורונה. "אומרים להם לא להיבדק", הוא מדגיש, "הם שבויים באיזו תפיסה שכל מה שקורה וכל מה שעושים, זה נגדם וקשור אליהם. הכול כדי לרדוף אותם. הם חיים באיזשהו עולם אחר".
3 צפייה בגלריה
  משה מנס
  משה מנס
משה מנס
(moshe manies)
בפוסט ציני שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו, הודה מנס למכחישי הקורונה ולרבנים המגבים אותם: "תודה לכל מי שחושב שאין כזה דבר קורונה ושאפשר לזלזל בהנחיות. תודה לעובדת במשרד של אשתי שהגיעה למרות שלא הרגישה טוב(!) תודה לפלג שאליו היא משתייכת. תודה לרב שלהם שלימד אותם שהמסכות זו מזימה לשלוט בנו ושהורה לה שלא להיבדק (הם 7% מהמגזר. מספיק בשביל לעשות נזק).
"תודה לשש בנות נוספות שהחלו להרגיש שלא בטוב אחרי ארבעה-חמישה ימים. מה שהמשיך והתגלגל והדביק לפחות 50 איש במעגלים מתרחבים במודיעין עילית ('עיר אדומה', כבר אמרנו?)
עוד כתב, "כמה חשוב לומר תודה שלא קרה עדיין לאף אחד כאן אסון. שכולן רק חולות קלות עם תסמינים מינוריים של חום, תשישות, כאבים שונים ומשונים, שלשול נוראי, אובדן טעם וריח, שיעול מחליא וקשיי נשימה - כמו אשתי שסבלה מחלקם בשבוע שעבר. מהקורונה הזו שכלל לא קיימת..."

3 צפייה בגלריה
בכפפות ומסיכה: משפחת מנס מחטאת את הבית ומחכה לצאת מהבידוד
בכפפות ומסיכה: משפחת מנס מחטאת את הבית ומחכה לצאת מהבידוד
בכפפות ומסיכה: משפחת מנס מחטאת את הבית ומחכה לצאת מהבידוד
(פייסבוק)
מנס מסייג כי הזלזול בהנחיות איננו נחלת המגזר החרדי. "בכל מגזר יש אנשים שפחות מקפידים על הכללים", הוא אומר. "אבל הנזק שעושה אדם שהולך בלי מסכה במגזר הכללי הוא קטן. כשמגיעה לעבודה של אשתי עובדת שפחות מקפידה על הכללים, אז היא גורמת ל'פיגוע קורונה' גדול ומשמעותי".
"כשפרסמתי את זה אתמול, אז מלא אנשים - גם שכנים שלי שהם 'עצניקים' (כינוי לאנשי 'הפלג הירושלמי') שאלו 'למה אתה מוציא לנו כזה שם רע?' אז לא כולם כאלה, שלא ניפול גם להכללה הזו עליהם. יש בתוך הפלג הירושלמי כאלה שלא מקפידים – אבל כאמור מספיק בן אדם אחד".
משפחת מנס תיאלץ להשלים חודש בידוד לאחר שהאם נחשפה לחולה ואז חלתה בעצמה. "זה חתיכת סיוט", הוא אומר, ומספר כי הוא מנסה לשמור על סדר יום ושגרה בבידוד הביתי עם ילדיו אשר יוסף, אלישבע, יעקב שמואל, איתן ואיילת.
"אנחנו עושים ארוחת בוקר משותפת, תפילה יחד, שיעור של שעה בחשבון ועברית ואז אני נותן להם לצפות בסרטוני טבע. הכלל שלנו הוא שהסרט שהם צופים בו חייב להיות באנגלית – וככה הם גם מצליחים ללמוד את השפה".
בינתיים הם עוטים כפפות ומסיכות, מחטאים את הבית – ויש לו אפילו טיפים לכל מי שרוצה לסייע למבודדים: "כל כך הרבה אנשים מציעים עזרה.. תפסיקו להציע עזרה - בואו ותעזרו. יש לכם שכן בבידוד? אל תשאלו מה צריך. תלכו ותקנו לו פיצה... מה שבן אדם מבודד צריך זה שיורידו לו את הזבל וכו'. לא רק הצעות למראית עין".
  • סייע בהכנת הכתבה: יצחק טסלר